Gå til innhold

Bilforsikring og øvelseskjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en bilforsikring som sier at man må være over 25 år, samt hatt lappen i over 5 år for å kjøre bilen. Nå trenger ei venninne å øvelseskjøre. Er det slik at hun da ikke kan øvelseskjøre med bilen min? Eller går det på meg, da det er mitt ansvar? Slik at forsikringen gjelder uansett.

Anonymkode: f1b54...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange bilforsikringer tillater øvelseskjøring selv om sjåfør med lappen må være 25. Ring og hør med de. Ps, det er ikke forsikringen som sier man må være over 25 og hatt lappen sammenhengende i 5 år for å lære noen å kjøre, det er loven. ;)

Anonymkode: 28a9b...ace

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en bilforsikring som sier at man må være over 25 år, samt hatt lappen i over 5 år for å kjøre bilen. Nå trenger ei venninne å øvelseskjøre. Er det slik at hun da ikke kan øvelseskjøre med bilen min? Eller går det på meg, da det er mitt ansvar? Slik at forsikringen gjelder uansett.

Det første du nevner er loven som sier, og bryter du den gjelder hverken forsikringen og du mister lappen om du ikke følger dette, og den du øvelseskjører med får en utsettelse om dere blir tatt. Men oppfyller du dette, er det ikke bare å kjøre heller, da må du sjekke forsikringsvilkårene som du har, skal du øvelseskjøre må du kanskje betale litt mer for forsikringen i den perioden. Det varierer fra forsikringselskap til forsikringselskap hvor mye det er. For min del når jeg øvelseskjørte med barna var det bare et par hundrelapper i året. Det må registreres av selskapet. Om ikke risikerer du store avkortninger i forsikringen om det skjer noe.

Så må vedkommende du øvelseskjører med faktisk ha gjennomført trafikkalt grunnkurs! Det er også viktig.

Endret av Duftavsommerregn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den som øvelseskjører som er ansvarlig fører av bilen, men den som er ledsager, så forsikringen gjelder helt som vanlig ved øvelseskjøring.

Med de fleste forsikringer er det også slik at de under 25 år kan kjøre selv om man har oppgitt at alle førere er over den alderen. Den eneste forskjellen er at egenandelen blir høyere om noe skjer når yngre kjører.

Anonymkode: b54d4...e48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en bilforsikring som sier at man må være over 25 år, samt hatt lappen i over 5 år for å kjøre bilen. Nå trenger ei venninne å øvelseskjøre. Er det slik at hun da ikke kan øvelseskjøre med bilen min? Eller går det på meg, da det er mitt ansvar? Slik at forsikringen gjelder uansett.

Anonymkode: f1b54...0c2

Bilforsikringen er en forsikring på bilen, tegnet av eieren av bilen. Eieren av bilen og eieren av bilforsikringen har avtale med forsikringsselskapet om at ingen under 25. år og med mindre enn 5 år gammelt førerkort skal føre bilen. Du er formelt føreren av bilen når noen øvelseskjører. Men samtidig gir du en person med betingelser du ikke har avtalt med forsikringen tillatelse til å øvelseskjøre, ergo bryter du avtalen du har inngått med forsikringsselskapet ditt. 

Skal du øvelseskjøre må du gjøre en avklaring med forsikringsselskapet ditt om ordlyden i din bilforsikring. Den kan være ulik fra ulike selskaper. Når du ikke gjengir ordrett forsikringsavtalen din så kan ingen uttales seg om saken din konkret. 

:opplyser:  Begriper ikke hvorfor enkelte oppretter tråder uten å gi relevant og nødvendige opplysninger fremfor å sende en amil til rette vedkommende, nemlig her forsikringsselskapet. 

Anonymkode: bb8f9...41c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange bilforsikringer tillater øvelseskjøring selv om sjåfør med lappen må være 25. Ring og hør med de. Ps, det er ikke forsikringen som sier man må være over 25 og hatt lappen sammenhengende i 5 år for å lære noen å kjøre, det er loven. ;)

Anonymkode: 28a9b...ace

Veldig enkelt å ringe, men skjer det noe, og man ikke kan vise til hva som har blitt sagt av hvem, så kan man like gjerne la være å ringe og heller sende en mail, så har man dokumentasjon på svaret.

Anonymkode: bb8f9...41c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en bilforsikring som sier at man må være over 25 år, samt hatt lappen i over 5 år for å kjøre bilen. Nå trenger ei venninne å øvelseskjøre. Er det slik at hun da ikke kan øvelseskjøre med bilen min? Eller går det på meg, da det er mitt ansvar? Slik at forsikringen gjelder uansett.

Anonymkode: f1b54...0c2

Les vilkårene? Det varierer fra selskap til selskap.

Noen reduserer utbetalingen med 20% (galskap og kjøre med) mens feks sparebank1 bare øker egenandelen. 

Føreren er jo ledsageren, ikke den som øvelseskjører. 

Hvis du sier hvilket selskap og hvilken forsikring kan jeg sikkert svare det.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke den som øvelseskjører som er ansvarlig fører av bilen, men den som er ledsager, så forsikringen gjelder helt som vanlig ved øvelseskjøring.

Med de fleste forsikringer er det også slik at de under 25 år kan kjøre selv om man har oppgitt at alle førere er over den alderen. Den eneste forskjellen er at egenandelen blir høyere om noe skjer når yngre kjører.

Anonymkode: b54d4...e48

Ser et selskap sier at de kutter utbetalingen med 20% hvis fører er under 23... Jeg ville definitivt tatt meg 3 minutter på å skrive epost for å slippe å få en kjip overraskelse.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bilforsikringen er en forsikring på bilen, tegnet av eieren av bilen. Eieren av bilen og eieren av bilforsikringen har avtale med forsikringsselskapet om at ingen under 25. år og med mindre enn 5 år gammelt førerkort skal føre bilen. Du er formelt føreren av bilen når noen øvelseskjører. Men samtidig gir du en person med betingelser du ikke har avtalt med forsikringen tillatelse til å øvelseskjøre, ergo bryter du avtalen du har inngått med forsikringsselskapet ditt. 

Skal du øvelseskjøre må du gjøre en avklaring med forsikringsselskapet ditt om ordlyden i din bilforsikring. Den kan være ulik fra ulike selskaper. Når du ikke gjengir ordrett forsikringsavtalen din så kan ingen uttales seg om saken din konkret. 

:opplyser:  Begriper ikke hvorfor enkelte oppretter tråder uten å gi relevant og nødvendige opplysninger fremfor å sende en amil til rette vedkommende, nemlig her forsikringsselskapet. 

Anonymkode: bb8f9...41c

Kan du vise til et selskap som har krav om hvor lenge man skal ha hatt førekort? Jeg har ikke opplevd det vilkåret hos noen. 

Helt enig i at selskap og hvilken forsikring burde nevnes, da ville vi kunne funnet riktig svar på 5 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved øvelseskjøring er ledsager de-facto bilfører og ansvarlig for kjøringen. 

Hvis du har en forsikringsavtale som ikke tillater førere under en viss alder er det vilkårene med liten skrift som trer i kraft om det skulle være en fører som er for "ung" ift avtalen.  Enten forhøyet egenandel (dobbel) eller avkorting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...