Gå til innhold

Hjelp til å tyde hekleoppskrift

Skogstjernen

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med kanten rundt et lappeteppe jeg har heklet. Har heklet en omgang med bare fastmasker, og så kommer omgangen jeg ikke fatter:

3 lm (teller som1 st), 2 st i første st, 2 lm, ho neste 3 fm, 3 st i neste fm (= hjørne). 2 lm, ho neste 3 fm, [3 st i neste fm, ho neste 2 fm] fram til 4 ma før neste hjørne**, 3 st i neste fm, rep fra * ut omg avslutt siste rep ved **, avslutt med en kjm i 3.lm i beg lmkj m 3 lm.

Det jeg ikke skjønner er uthevet. Først, 2 staver i første stav?? Skal de to stavene festes i de 3 luftmaskene jeg startet omgangen med??  Samme med neste utheving - skal 3 staver festes i en og samme fastmaske??

At det så er på hjørne skjønner jeg heller ikke, for omgangen starter jo på hjørnet med de tre luftmaskene, så når oppskriften sier det er hjørne, så er jeg et par cm forbi hjørnet..

Oppskriften er fra boka "Den ultimate guiden til bestemor-ruter" og det er kantingen til teppet på s. 196-197 jeg hekler.

Kan noen hjelpe meg??

Jeg er ikke spesielt erfaren, så trenger det litt inn med teskje.. ;):)

Endret av Jacint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm.. skal jeg snu..? Jeg skjønner at de tre luftmaskene teller som første stav, og at det skal hekles tre staver inkl de første tre luftmaskene, men "i første stav"? Forrige omgang var bare fastmasker, så skjønner ikke hvilken stav de skal hekles i. Kan det være trykkfeil og at det skulle stått "i første fastmaske"?? Og det virker uansett veldig klumpete å hekle tre staver i en og samme maske? Skulle heller tro man skulle hekle tre staver i tre fastmasker bortover, men hva vet jeg.. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Jacint skrev:

3 lm (teller som1 st), 2 st i første st, 2 lm, ho neste 3 fm, 3 st i neste fm (= hjørne). 2 lm, ho neste 3 fm, [3 st i neste fm, ho neste 2 fm] fram til 4 ma før neste hjørne**, 3 st i neste fm, rep fra *

3 lm pluss 2 staver blir 3 staver, neste steg sier 3 staver i neste fm, altså består omg av stavgrupper på tre med luftmasker mellom. Jeg vil derfor tro det sannsynligvis er skrivefeil og det skal være 2 st i første fm, istedetfor i første st, i begynnelsen. Det jeg gjør når jeg er usikker er å bare prøvehekle litt, så ser jeg fort om det ser riktig ut. Det er fordelen med hekling, lett å rekke opp for å korrigere :) 

Anonymkode: b1802...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...