Sophhh Skrevet 20. januar 2019 #1 Del Skrevet 20. januar 2019 Jeg er en jente på 16 år som sliter med uutholdelige menssmerter gjennom hele måneden. Jeg har tatt utvendig ultralyd, innvendig ultralyd og tatt masse blodprøver for å prøve å finne årsaken, men uten suksess. Har hatt kikkhullsoperasjon for å se om jeg hadde endometriose, noe som alle legene (som er eksperter på endometriose) var helt sikre på at jeg hadde siden alle symptomene stemte, men de fant ingenting der. Ingen leger har noen anelse om hva som feiler meg, og har snart gått rundt med disse smertene i ett år nå uten svar. Det eneste årsaken som gir mening for meg da er adenomyose, ettersom det likner endo, og symptomene mine stemmer også med adenomyose. Legen slo dette ut av lufta med en gang jeg tok det opp ettersom jeg har hatt «god» effekt av p-piller. P-pillene gir meg nå konstante blødninger som resulterer i konstante og sterke smerter -.- Så jeg lurer på: Hvordan diagnoseres adenomyose? Og hva burde jeg prøve i mellomtida? Legen setter opp 2 måneders ventetid mellom hver gang jeg er der så får ikke spurt dem på en stund🙃 Takk på forhånd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #2 Del Skrevet 20. januar 2019 Klar diagnose får man kun om man fjerner livmor og tar vevsprøve. Men Tina Tellum er en av de beste i Norge på adenomyose og hun kan noen ganger se det på ultralyd samtidig spiller nok symptomer og sykehistorie en viktig rolle:) ville bestilt en time hos henne:) Anonymkode: 39325...e61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #3 Del Skrevet 22. februar 2019 Det kan vises på ultralyd i noen tilfeller, men det forutsetter at den som gjør det vet hva hen ser etter. Jeg ble diagnostert slik på Ullevål, etter omtrent 10 like undersøkelser andre steder hvor de ikke så det, og har nå blitt satt på procren for å se om det er dette som forårsaker smertene. Spiral er anbefalt prevensjonsmiddel ved adenomyose. Lykke til videre, jeg håper du finner noe som funker, for det er skikkelig ugreit å ha det sånn!🌼 Anonymkode: be494...a1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #4 Del Skrevet 22. februar 2019 På 20.1.2019 den 15.32, Sophhh skrev: Jeg er en jente på 16 år som sliter med uutholdelige menssmerter gjennom hele måneden. Jeg har tatt utvendig ultralyd, innvendig ultralyd og tatt masse blodprøver for å prøve å finne årsaken, men uten suksess. Har hatt kikkhullsoperasjon for å se om jeg hadde endometriose, noe som alle legene (som er eksperter på endometriose) var helt sikre på at jeg hadde siden alle symptomene stemte, men de fant ingenting der. Ingen leger har noen anelse om hva som feiler meg, og har snart gått rundt med disse smertene i ett år nå uten svar. Det eneste årsaken som gir mening for meg da er adenomyose, ettersom det likner endo, og symptomene mine stemmer også med adenomyose. Legen slo dette ut av lufta med en gang jeg tok det opp ettersom jeg har hatt «god» effekt av p-piller. P-pillene gir meg nå konstante blødninger som resulterer i konstante og sterke smerter -.- Så jeg lurer på: Hvordan diagnoseres adenomyose? Og hva burde jeg prøve i mellomtida? Legen setter opp 2 måneders ventetid mellom hver gang jeg er der så får ikke spurt dem på en stund🙃 Takk på forhånd! Hverken endometriose eller adenomyose vises på ultralyd. Hva du feiler er umulig å svare på. Har du vært på Ullevål eller er det andre steder du mener eksertisen finnes? Anonymkode: 7d69c...31c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #5 Del Skrevet 22. februar 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hverken endometriose eller adenomyose vises på ultralyd. Hva du feiler er umulig å svare på. Har du vært på Ullevål eller er det andre steder du mener eksertisen finnes? Anonymkode: 7d69c...31c Jo, man kan se adenomyose på ultralyd, jeg fikk selv diagnostisert adenomyose etter ultralyd av spesialister ved sykehuset i Tønsberg. Sammen med sykehistorie kan du få en diagnose ved innvendig ultralyd, men det avhenger om den som ser vet hva han skal se etter. Du finner ikke adenomyose ved kikkhullsundersøkelse. Gullstandarden for diagnose er å se etter adenomyose etter livmoren er tatt ut, men du kan se og få diagnose uten også. Jeg anbefaler ts å spørre om å bli henvist til enten spesialister på Ullevoll eller Tønsberg, de er de to flinkeste i landet på dette. Tina Tellum, som jeg ser er blitt nevnt, er også svært dyktig. Spiral og smertestillende er nok det du får hjelp med i første omgang, ev henvisning til smerteklinikk. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 0c64a...ac8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #6 Del Skrevet 22. februar 2019 Meg igjen, jeg anbefaler deg å gå til en privat gynekolog, gjerne en kvinne, og stå på kravet om å bli henvist til enten Ullevål eller Tønsberg. Drit i fastlegen dersom han har en slik holdning. Beskriv dine smerter og krev å bli henvist. Gynekologen kan henvise deg uten at fastlegen har noe med det å gjøre. Jeg har selv gått med slike smerter i 17 år fra første mensen d da jeg va 11 år, så unge kvinner kan absolutt ha denne diagnosen. Ikke gi deg! Jeg gikk alt for lenge uten diagnose og utviklet flere andre smertetilstander i mage og underlivet, skulle gjerne blitt tatt på alvor mye tidligere. Si hvor mye det påvirker livet ditt og hvor viktig det er å bli trodd og få forståelse for smertene sine. Det er "godt" å ha en diagnose på sine smerter. Adenomyose kan gi fryktelige smerter, så du burde få all hjelp du kan få! ❤️ Anonymkode: 0c64a...ac8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå