Gå til innhold

Plantebasert proteinkilder som ikke er belgfrukter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kutte i kjøttforbruket, og lurer på hva jeg kan erstatte det med. Vet at belgfrukter som etter, linser og bønner er gode proteinkilder, men dessverre er jeg allergisk og kan ikke spise noen belgfrukter. Så hva kan jeg spise i stedet? 

Egg, melk og ost er jo mulig, men jeg er først og fremst på jakt etter noe fra planteriket...

Anonymkode: 75410...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fisk og skalldyr. Du kan rett og slett ikke få nok protein og andre næringsstoffer uten å legge på deg (om du ikke er veldig aktiv), hvis du verken spiser mat med animalsk opprinnelse, eller belgfrukter.

Anonymkode: 0d567...843

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Fisk og skalldyr. Du kan rett og slett ikke få nok protein og andre næringsstoffer uten å legge på deg (om du ikke er veldig aktiv), hvis du verken spiser mat med animalsk opprinnelse, eller belgfrukter.

Anonymkode: 0d567...843

Man trenger 0.8 g protein per kilo kroppsvekt per dag. En person på 65 kilo må altså få i seg ca 50 g protein daglig. Det holder hardt å klare dette med plantebasert mat, men uten belgfrukter. Se selv i ernæringstabellene.

Anonymkode: 397dc...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtter og nøttesmør, frø og kjerner (har faktisk like mye protein som kjøtt og noen ganger mer), qionoa, korn.

Spiser du 2500 kcal med poteter en dag så dekker du faktisk minimumsbehovet for proteiner den dagen. Det skal ikke så mye til så lenge du ikke trener mye styrke, selv om du spiser mat med med lavt proteintall

Du kan spise en del i brokkolifamilien, sopp, men du må gjerne spise mer i volum grunnet lav kalorimengde og lav proteinmengde. Så det kan føles som om du spiser mye mer enn du gjør nå. 

Du kan evt vurdere proteinpulver innimellom. Jeg har magesykdom der jeg må periodevis leve på flytende føde, så da går det med en del proteinpulver (finnes både av brun ris, hemp, gresskarkjerne osv). 

Ellers ville jeg googlet (gjerne på engelsk) allergi og tips til mat. Det er mange matverer der ute, mange muligheter. 

Anonymkode: 8b9a4...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen. Spesielt næringsmiddeltabellene var interessante. Jeg har ikke som mål å kutte ut kjøtt, bare kutte. Tror det vil gå greit å kutte, og jeg fortsetter å spise grove kornprodukter, melkeprodukter og egg som tidligere. 

Jeg tåler heller ikke nøtter:( 

Anonymkode: 75410...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har proteinpulver i havregrøten min hver dag :) på den måten får jeg i meg det jeg trenger av proteiner gjennom mat resten av dagen. Quinoa inneholder jo en del proteiner også

Anonymkode: e103a...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke spise belgfrukter eller nøtter, peanøtt er forresten en belgfrukt, og min veganske venn som er meget "erfaren" innenfor kostholdet sier at det hadde blitt svært vanskelig hvis jeg skulle valgt å kutte ut animalske produkter i forhold til å få i meg det jeg skal ha av næring. Ikke for å være negativ, men når du er allergisk mot belgfrukter så blir det nærmest umulig å være veganer eller vegetarianer på en sunn måte. Du kan jo kutte ut rødt kjøtt da. 

Anonymkode: e89d3...be0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Khloe said:

Nøtter har mye proteiner, men har til gjengjeld mye kalorier.

Mennesker tar faktisk ikke opp alle kaloriene i nøtter, så de er mindre kaloririke enn det som har blitt trodd. https://sunnskepsis.wordpress.com/2016/03/25/notter-kan-vaere-mindre-kaloririke-enn-antatt/

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan heller ikke spise belgfrukter eller nøtter, peanøtt er forresten en belgfrukt, og min veganske venn som er meget "erfaren" innenfor kostholdet sier at det hadde blitt svært vanskelig hvis jeg skulle valgt å kutte ut animalske produkter i forhold til å få i meg det jeg skal ha av næring. Ikke for å være negativ, men når du er allergisk mot belgfrukter så blir det nærmest umulig å være veganer eller vegetarianer på en sunn måte. Du kan jo kutte ut rødt kjøtt da. 

Anonymkode: e89d3...be0

Man kan, men man må kanskje leve litt annerledes enn hva man kunne tenkt seg. Som sagt, så har jeg en magesykdom der jeg periodevis lever på bla. proteinpulver. Selvsagt hadde jeg ønsket å kunne spise normalt, men jeg det er ikke usunt å drikke proteinpulver, det er mulig å leve på det. Men det blir nok noe mer offer om man skal begynne med shakes i forhold til de som kan spise normalt. Men om man har så sterk lidenskap for å leve plantebasert og ikke ser på det som et offer å bruke proteinpulver, så er det altså mulig. 

Anonymkode: 8b9a4...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan heller ikke spise belgfrukter eller nøtter, peanøtt er forresten en belgfrukt, og min veganske venn som er meget "erfaren" innenfor kostholdet sier at det hadde blitt svært vanskelig hvis jeg skulle valgt å kutte ut animalske produkter i forhold til å få i meg det jeg skal ha av næring. Ikke for å være negativ, men når du er allergisk mot belgfrukter så blir det nærmest umulig å være veganer eller vegetarianer på en sunn måte. Du kan jo kutte ut rødt kjøtt da. 

Anonymkode: e89d3...be0

Så interessant at du har snakket med en erfaren veganer om dette. 

Jeg planlegger heldigvis ikke å bli veganer eller vegetarianer, men ønsker å kutte (mye) ned på kjøttforbruket. Jeg kjenner som sagt til animalske produkter med høyt proteininnhold, og tenkte jeg skulle høre med kloke KG-kvinner om gode proteinkilder som var plantebasert:)

Anonymkode: 75410...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper kjøtterstatninger i Sverige, masse proteiner og lite fett.

Anamma farse og formbar farse feks. Oumph sine produkter osv. Halve prisen og mye mer utvalg rett over grensa. 

Perfekt for både veganere og kjøttspisere :)

Anonymkode: b0aa0...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper kjøtterstatninger i Sverige, masse proteiner og lite fett.

Anamma farse og formbar farse feks. Oumph sine produkter osv. Halve prisen og mye mer utvalg rett over grensa. 

Perfekt for både veganere og kjøttspisere :)

Anonymkode: b0aa0...3a3

Ser dessverre etter et lite nettsøk at begge deler er laget av soyabønner eller belgfrukter, og da kan jeg ikke spise dem. :(

Anonymkode: 75410...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle planter har proteiner, vi trenger mindre av det enn vi tror, og det er mere av det enn vi tror i frukt og grønnsaker. Grunnen til at man kan bli sulten på kjøtt når man går over til plantebasert er at man mangler kalorier, ikke proteiner. Man må spise mye mere planter enn animalsk for å bli mett, og man må spise noe som inneholder kalorier.

Anonymkode: 34d33...8f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mat minus sukker og olje inneholder proteiner, så har du et varieret kosthold og får i det nok kalorier får du i deg nok proteiner. 

Anonymkode: edbf8...79f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan heller ikke spise belgfrukter eller nøtter, peanøtt er forresten en belgfrukt, og min veganske venn som er meget "erfaren" innenfor kostholdet sier at det hadde blitt svært vanskelig hvis jeg skulle valgt å kutte ut animalske produkter i forhold til å få i meg det jeg skal ha av næring. Ikke for å være negativ, men når du er allergisk mot belgfrukter så blir det nærmest umulig å være veganer eller vegetarianer på en sunn måte. Du kan jo kutte ut rødt kjøtt da. 

Anonymkode: e89d3...be0

Jeg kjenner flere sunne veganere som ikke spiser belgfrukter og spiser selv veldig lite og det går helt fint!

Anonymkode: edbf8...79f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Nøtter og nøttesmør, frø og kjerner (har faktisk like mye protein som kjøtt og noen ganger mer), qionoa, korn.

Spiser du 2500 kcal med poteter en dag så dekker du faktisk minimumsbehovet for proteiner den dagen. Det skal ikke så mye til så lenge du ikke trener mye styrke, selv om du spiser mat med med lavt proteintall

Du kan spise en del i brokkolifamilien, sopp, men du må gjerne spise mer i volum grunnet lav kalorimengde og lav proteinmengde. Så det kan føles som om du spiser mye mer enn du gjør nå. 

Du kan evt vurdere proteinpulver innimellom. Jeg har magesykdom der jeg må periodevis leve på flytende føde, så da går det med en del proteinpulver (finnes både av brun ris, hemp, gresskarkjerne osv). 

Ellers ville jeg googlet (gjerne på engelsk) allergi og tips til mat. Det er mange matverer der ute, mange muligheter. 

Anonymkode: 8b9a4...3b3

Sopp inneholder en del proteiner, men det er ikke en matvare man skal basere kostholdet sitt på. Det er en del ting som tyder på at veldig stort inntak av sopp kan føre til rhabdomyolyse - og det er ikke bare riddermusserong som kan være farlig i så måte. Ikke spis sopp hver dag.

Anonymkode: 397dc...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2019 den 15.00, AnonymBruker skrev:

Mennesker tar faktisk ikke opp alle kaloriene i nøtter, så de er mindre kaloririke enn det som har blitt trodd. https://sunnskepsis.wordpress.com/2016/03/25/notter-kan-vaere-mindre-kaloririke-enn-antatt/

Anonymkode: 8b9a4...3b3

Er du vittig? Med den påstanden tror jeg du skal finne noen litt mer pålitelige kilder etter en god dose kildekritikk. Så skal jeg heller vurdere å tro på deg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Khloe said:

Er du vittig? Med den påstanden tror jeg du skal finne noen litt mer pålitelige kilder etter en god dose kildekritikk. Så skal jeg heller vurdere å tro på deg da.

Dette har vært i norske medier, men fant ikke linken, så tok den første jeg fant. Men om du ønsker bedre kilder så ka du slå opp saken selv. Det er godt kjent at nøtter ikke er så kaloririke som man tidligere har trodd i form av hva mennesker tar opp. Kroppen bryter ned visse typer mat enklere enn andre, og andre krever mer energi for å brytes ned. Mat er ikke så enkelt som at man kan regne kalorier inn og ut. Det kan fungere som en grov begrening om man vil ned eller opp, men ned til finkalorien er kroppen og fordøyelsen mer kompleks enn det, og heleheten i kostholdet er ofte viktigere enn enkeltmatvarer

Hvorfor har du ikke lyst å vurdere om dette kan være sant? Dette virker mer som et holdningsproblem fra din side, enn kilder. Hadde du vært genuint interessert hadde du slått det opp selv og funnet ut av det. Men du foretrekker leve i din tro uten å slå det opp i tilfelle du tar feil

Skal sies at mange som begynenr spise mer nøtter går ned i vekt. 

Anonymkode: 8b9a4...3b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...