Gå til innhold

Hva skjedde med 350kr grensa?


petterm

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva som skjedde med 350kr grensa i regjeringsforhandlingene? Den sto listet opp som en av venstres seiere. Blir den fjernet så snart som mulig, eller fra 1.1.2020 som tidligere vedtatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. januar 2020. Håper de utsetter det til de finner en bedre løsning på fortolling av varene. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Drizzt said:

Gjelder fra 1.januar 2020 dessverre. Norske forbrukere hates.

Nei, norske forbrukere elskes for de kan ranes for skatter og avgifter.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, slask skrev:

Nei, norske forbrukere elskes for de kan ranes for skatter og avgifter.

 

De hates, derfor ranes de for skatter og avgifter og utsettes for dårligere og dårligere utvalg. Det er fint å være monopolist i Norge med statens velsignelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU skal fjerne alle tollfrie regler i alle EU-land fra 2021, og firmaer som Wish og Alibaba vil sikkert momsregistrere seg for å selge varer til EU-borgere. Når det er gjort, er det bare å handle derfra igjen. Det blir uansett billigere enn i Norge.

Norge gjennomfører minst 99% av EUs regler. Så dette blir nok gjeldende i Norge også, EØS hekter seg på.

Det betyr at KrF har fått på plass denne stoppen kun i 1 år for å få en billig seier. Tenk på alt ekstraarbeidet  og alle pakkene som blir sent i retur i 2020, når det bare er 1 år om å gjøre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jan 2020 ja.  Da blir det ikke bestilt noe mere småtterier fra Ebay nei.  Norsk handelsstand gnir seg nok i hendene nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Peonjenta said:

Jan 2020 ja.  Da blir det ikke bestilt noe mere småtterier fra Ebay nei.  Norsk handelsstand gnir seg nok i hendene nå. 

Det tror jeg så gjerne. Og jeg tror kjøpmennene og -kvinnene kommer til å bli veldig skuffet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, T-Rex skrev:

Det tror jeg så gjerne. Og jeg tror kjøpmennene og -kvinnene kommer til å bli veldig skuffet.

Hvorfor det?  Nordmenn blir jo tvunget til å kjøpe alt enten via norske nettsider eller i norske fysiske butikker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Drizzt skrev:

De hates, derfor ranes de for skatter og avgifter og utsettes for dårligere og dårligere utvalg. Det er fint å være monopolist i Norge med statens velsignelse.

hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Peonjenta said:

Hvorfor det?  Nordmenn blir jo tvunget til å kjøpe alt enten via norske nettsider eller i norske fysiske butikker. 

Neida. Vi blir bare tvunget til å kjøpe mer i slengen, for at det skal lønne seg. Selv med frakt, moms og tollbehandlingsgebyr er det mye som er, og fortsatt blir, billigere å bestille fra utlandet. Det sier litt om hva slags avanse norske kremmere opererer med.

Det er en del billig ræl, med gratis frakt, nordmenn kommer til å droppe. Jeg tviler på at de vil kjøpe det til norsk pris. Besparelsen vil formodentlig forbli på konto.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, ops2 skrev:

EU skal fjerne alle tollfrie regler i alle EU-land fra 2021, og firmaer som Wish og Alibaba vil sikkert momsregistrere seg for å selge varer til EU-borgere. Når det er gjort, er det bare å handle derfra igjen. Det blir uansett billigere enn i Norge.

Norge gjennomfører minst 99% av EUs regler. Så dette blir nok gjeldende i Norge også, EØS hekter seg på.

Det betyr at KrF har fått på plass denne stoppen kun i 1 år for å få en billig seier. Tenk på alt ekstraarbeidet  og alle pakkene som blir sent i retur i 2020, når det bare er 1 år om å gjøre.

trenger vi egentlig krF og venstre i norsk politikk, er dem ikke bare i veien? det er jo så tåpelige greier dem har som kamp saker. Egentlig veldig latterlig, også har vi miljøpartiet. Det er hårreisende at det finnes sånne partier, og at dem i det hele tatt får tillatelse å si noe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske handelsstanden er Høyres kjernevelgere. Det er ikke KrF som har mest interesse av å gjøre det dyrere/vanskeligere for privatpersoner å handle direkte fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, T-Rex said:

Den norske handelsstanden er Høyres kjernevelgere. Det er ikke KrF som har mest interesse av å gjøre det dyrere/vanskeligere for privatpersoner å handle direkte fra utlandet.

Hvis jeg ikke husker feil fremmet KrF forslaget og fikk støtte fra V og H og mesteparten av de andre partiene. Jeg tror bare Frp var mot. Kan ikke sverge på at det var bare de, gidder ikke sjekke. Gjort er gjort.

Uansett så tar KrF og V æren. Jeg har ikke sett H skryte av det som en seier? Kan være de liker det. Det var uansett en av sakene de ga småpartiene for å få de i regjering.

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ops2 skrev:

Hvis jeg ikke husker feil fremmet KrF forslaget og fikk støtte fra V og H og mesteparten av de andre partiene. Jeg tror bare Frp var mot. Kan ikke sverge på at det var bare de, gidder ikke sjekke. Gjort er gjort.

Uansett så tar KrF og V æren. Jeg har ikke sett H skryte av det som en seier? Kan være de liker det. Det var uansett en av sakene de ga småpartiene for å få de i regjering.

Det er tverrpolitisk støtte på vedtaket i stortinget fra 2021 knyttet til EU sin kommende paneuropeiske løsning. Her tror jeg faktisk FrP også er enig.

Det å tvinge det gjennom i 2020 basert på en Norsk løsning, er det småpartiene som har tvunget igjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så glad når de i første omgang skrev at FrP hadde vunnet denne saken! Og så alt styret med KrF og... neida :grine:

Og dem som sier vi skal handle i norge, problemet er jo at det jeg bestiller fra utlandet ikke finnes i Norge! Gaven til min far til jul, ønsker jeg å måtte bestille fra amazon? Nei, men når de ikke har drt jeg skal ha i norge!!! 🤬 ja da må jeg jo! 

Håper de i det minste endrer litt på hvordan fortollingsbegyret fungerer. Det er jo det og ikke direkte momsen som er irriterende! Ende opp med å måtte betale 200kr for noe som kun nå i dag hadde kostet meg 10kr 🤬🤬

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.1.2019 den 23.40, ops2 skrev:

EU skal fjerne alle tollfrie regler i alle EU-land fra 2021, og firmaer som Wish og Alibaba vil sikkert momsregistrere seg for å selge varer til EU-borgere. Når det er gjort, er det bare å handle derfra igjen. Det blir uansett billigere enn i Norge.

Norge gjennomfører minst 99% av EUs regler. Så dette blir nok gjeldende i Norge også, EØS hekter seg på.

Det betyr at KrF har fått på plass denne stoppen kun i 1 år for å få en billig seier. Tenk på alt ekstraarbeidet  og alle pakkene som blir sent i retur i 2020, når det bare er 1 år om å gjøre.

Jeg håper så inderlig at du har rett! Min hobby innebærer at jeg handler en del fra utlandet på grunn av dårlig utvalg og kriminelt høye priser her i landet, så jeg blir veldig glad hvis det du skriver skjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/21/2019 at 4:56 PM, Ariana807 said:

Jeg ble så glad når de i første omgang skrev at FrP hadde vunnet denne saken! Og så alt styret med KrF og... neida :grine:

Og dem som sier vi skal handle i norge, problemet er jo at det jeg bestiller fra utlandet ikke finnes i Norge! Gaven til min far til jul, ønsker jeg å måtte bestille fra amazon? Nei, men når de ikke har drt jeg skal ha i norge!!! 🤬 ja da må jeg jo! 

Håper de i det minste endrer litt på hvordan fortollingsbegyret fungerer. Det er jo det og ikke direkte momsen som er irriterende! Ende opp med å måtte betale 200kr for noe som kun nå i dag hadde kostet meg 10kr 🤬🤬

Sant det. Jeg skulle gjerne betalt moms selv for å ikke få det gebyret.

Jeg tenker meg at det skulle fungert slik:

Alle som vil handle fra utlandet må registrere seg hos Tollvesenet. Med bankid for eksempel.

Når man har handlet i utlandet, går man inn på Tollvesenet og logger seg på, skriver så inn firmanavn, hva som er kjøpt og hva det koster. Og så betaler man momsen og får et kodenummer, som selger må trykke på følgepapirene og/eller adresseetiketten, før han kan sende det.

Så gjennomfører Tollvesenet og Posten kontroller og stikkprøver. Høres ikke dette ut som en løsning som ville fungert?

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ops2 skrev:

Sant det. Jeg skulle gjerne betalt moms selv for å ikke få det gebyret.

Jeg tenker meg at det skulle fungert slik:

Alle som vil handle fra utlandet må registrere seg hos Tollvesenet. Med bankid for eksempel.

Når man har handlet i utlandet, går man inn på Tollvesenet og logger seg på, skriver så inn firmanavn, hva som er kjøpt og hva det koster. Og så betaler man momsen og får et kodenummer, som selger må trykke på følgepapirene og/eller adresseetiketten, før han kan sende det.

Så gjennomfører Tollvesenet og Posten kontroller og stikkprøver. Høres ikke dette ut som en løsning som ville fungert?

Hadde aldri fungert! Skal kinamannen på eBay sitte å vente på at hvert menneske skal lage en kode som må manuelt settes på en spesifikk pakke, av hundretusener av pakker som selges av noen på eBay?

Det enkleste for eBay er å registrere seg i Norge, da er plutselig firmaet «norsk».

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...