Gå til innhold

Sy sin egen bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å sy en bunad, men er usikker på hvordan jeg går frem. Kom gjerne med erfaringer!

Stoff, garn og mønster kan det kjøpes på husfliden? Eller er det mulig å få tak i andre plasser? Er jeg nødt til å ta et kurs? 😊 

Anonymkode: df473...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bær absolutt ta et kurs. Tidligere fikk man ikke kjøpt materialer uten å ta kurs, vet ikke om det er sånn nå lenger. Google bunadskurs, så finner du et nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å sy en beltestakk (som vel egentlig ikke er en bunad så vidt jeg har skjønt, og som det dermed ikke er patent på? Rett på meg om det jeg sier er feil). Jeg har ikke kjøpt en ferdig pakke, men vet at det finnes.

Jeg kan å sy, og mener at de fleste hadde klart å sy en bunad bare man tar tiden til hjelp. "Problemet" er at alt skal være så hemmelig at man må forske mye, og prøve og feile litt.

Materialer har jeg kjøpt litt her og der. Skjortestoff på Skar teksil, ullstoffer og damask på Rainbow tekstil og bånd på husfliden/heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også syddmeg beltestakk - ikke bunad, så ikke like strengt med regler. Det er heller ingen broderinger. Og ingen mønster da stakk sys «etter liv». Altså grunnmønster tilpasses den som stakk sys til, og skjørt er bare en firkant. 

http://marisoem.no/marisoem.no.html sånn type. 

Om du tenker på en spesiell type bunad, ja, da må du kjøpe riktig stoffpakke hos Husflid. Men festdrakt er enklere med.

Anonymkode: cffe2...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint sy en bunad på egenhånd. Selv har jeg gjort det på bunadskurs, og angrer ikke på det. Jeg er litt perfeksjonist og liker å lære, så hadde stort utbytte av kurset. Kan gjøres via husfliden eller Folkeuniversitetet i alle fall. Eller snakk med en lokal bunadstilvirker, de kan nok også hjelpe deg. 

Anonymkode: 6fa65...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at den som stiller såpass grunnleggende spørsmål signaliserer at h*n ikke har veldig mye kunnskap. Det sier meg at det vil lønne seg veldig med kurs. 

Bunader er jo veldig forskjellige. Noen har mye broderier, noen har ingen. Snittet er forskjellig. Stoffene er forskjellige. De forskjellige delene er veldig ulike. Hvor vellykket en hjemmesydd bunad blir kommer an på hvilke teknikker man kan og hvor godt man kan dem. Jeg vil derfor være litt mer reservert enn å si på generelt grunnlag at man «fint» kan sy en bunad. Mange kan, men mange kan virkelig ikke.

Materialer til bunad fås kjøpt på husfliden eller hos andre som har rettigheter til enkelte bunader. 

Anonymkode: 1a9e5...38e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden min er delvis hjemmesydd. Vi kjøpte materialpakke på husfliden, og sydde mesteparten selv. Eneste vi ikke turte gjøre selv var vesten og lua. Der var det ekstra viktig at fasongen ble helt riktig, så vi betalte noen for å sy disse. Resultatet ble kjempefint.

Anonymkode: 33982...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg skal nå begynne å sy min første bunad (til min datters konfirmasjon). Jeg fikk lov til å kjøpe forklepakke på husflidstua, men bare etter å ha forsikret dama om at min mormor kunne vise meg hvordan det gjøres, for det er ikke lov til å gjøre dette uten opplæring på Aust-Agder-bunaden i alle fall. Jeg hørte med bygdekvinnelaget, husflidlaget og en facebook-gruppe om noen visste om noe kurs eller noen som kunne kurse og fikk da en del navn jeg kunne kontakte. Det er ofte fulle kurs og litt ventetid, men nå er vi endelig snart i gang :) 

Anonymkode: 92226...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...