Gå til innhold

What’s happened eller what happened


Gjest Kendall

Anbefalte innlegg

Gjest Kendall

Hva er forskjellen på what’s og what? 

Blir det riktig å si: what’s happened to her eller what happened to her? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"What's happened? " = "what has happened?" = "hva har skjedd? " 

"What happened?" = "hva skjedde?" 

Det spørs på hvilken sammenheng du spør i. Prøv å oversett setningen til norsk og se hva som føles riktig. "Hva skjedde med henne?" eller "hva har skjedd med henne?". 

Man putter en 's bak når man forkorter ord som "is", "has", "was" osv. ("she is = she's", "he has" = he's", "when was = when's") og når noe tilhører noe annet ("Tommy's ball", "Norway's mountains"). 

Anonymkode: d7403...be3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What's happened? :  Hva har skjedd? (Brukes gjerne når man ikke visste om eller var forberedt på at noe kunne skje)

What happened? : Hva skjedde? (Brukes gjerne når man vet om en situasjon, som man var nysgjerrig på hvordan endte)

Endret av 282_NaughtySpark
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Kendall said:

Hva er forskjellen på what’s og what? 

Blir det riktig å si: what’s happened to her eller what happened to her? 

 

Konteksten som du evt. trenger å si noe om dette i er viktig, og har betydning for hele resten av setningsoppbygningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. "What's happened to her" = Det som har skjedd med henne

"What happened to her" = Det som skjedde med henne.

Det blir egentlig flisespikkeri, men som sagt så har kontekst, og hva man vil formidle, mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Det blir egentlig flisespikkeri

Føler du at dine tre innlegg egentlig har bidratt til ny kunnskap i det hele tatt, utover det som sto i svaret fra AB be3?

Anonymkode: 8be7c...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Føler du at dine tre innlegg egentlig har bidratt til ny kunnskap i det hele tatt, utover det som sto i svaret fra AB be3?

Anonymkode: 8be7c...e88

Ja, ganske mye, egentlig, hvis man er interessert i sånt, men som sagt, og sitert, så blir det egentlig mest flisespikkeri.. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What happened er riktig. Ellers blir det What is happened, noe som ikke gir mening.
 

Du kan derimot si Whats going on, for da sier du What is going on. What's betyr What IS.

Anonymkode: 9e10b...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Vox_populi said:

Sikker på det?

Jeg er ikke den du siterer, men when's er helt korrekt engelsk.

Her skorter det nok på din kunnskap.

Anonymkode: ac56e...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

What's happened? :  Hva har skjedd? (Brukes gjerne når man ikke visste om eller var forberedt på at noe kunne skje)

What happened? : Hva skjedde? (Brukes gjerne når man vet om en situasjon, som man var nysgjerrig på hvordan endte)

Dette er så feil så det er mulig å bli  "what's" Er forkorting av "what is". Akkurat som "you're" er forkortelse av "you are"

Anonymkode: 9e10b...bb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er så feil så det er mulig å bli  "what's" Er forkorting av "what is". Akkurat som "you're" er forkortelse av "you are"

Anonymkode: 9e10b...bb4

og jeg klarte å få frem poenget mitt med utrolig god norsk ser jeg😂

Anonymkode: 9e10b...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er så feil så det er mulig å bli  "what's" Er forkorting av "what is". Akkurat som "you're" er forkortelse av "you are"

Anonymkode: 9e10b...bb4

Det er sjelden man bruker eller sier "What has", men når man sier det så høres det veldig ut som "What's"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Ja, ganske mye, egentlig

Du endret på ditt første svar, så NÅ har du bidratt med noe nytt der. De to neste er innleggene er derimot verdiløse.

Anonymkode: 8be7c...e88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 282_NaughtySpark skrev:

Det er sjelden man bruker eller sier "What has", men når man sier det så høres det veldig ut som "What's"...

Kan du gi meg et eksempel på en setning der man bruker "what was.."? En fullverdig setning?

 

Anonymkode: 9e10b...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi meg et eksempel på en setning der man bruker "what was.."? En fullverdig setning?

 

Anonymkode: 9e10b...bb4

sorry, what has mente jeg selvsagt

Anonymkode: 9e10b...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du siterer, men when's er helt korrekt engelsk. Her skorter det nok på din kunnskap.
Anonymkode: ac56e...e13

Takk for det, men dessverre glemte du henvisningen som beviser at was kan forkortes til 's. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

"What's happened is an atrocity"

 

Det funker jo ikke. Det som er merket skal bort. Det du skriver er " what is happened is atrocity. Det du prøver å si er "What happened is atrocity, men om det virkelig skal funke sier du "Atrocity happened".

Anonymkode: 9e10b...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vox_populi skrev:

Takk for det, men dessverre glemte du henvisningen som beviser at was kan forkortes til 's. 

Was kan ikke forkortes til 's, og derfor er det umulig å finne henvisning til det.

Anonymkode: 9e10b...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...