Gå til innhold

Hva er dette med "vannvekt"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forstår jo at vekten varierer mye alt etter hvor hydrert man er, hvor mye man nylig har spist og når man var på do.
Det er vel derfor det anbefales å måle på morgenen etter man har vært på do og før man har spist og drukket for å få et best mulig resultat. Men hva er det som gjør at vekten plutselig skyter opp igjen til tross for at man verken har spist mye, trent mindre eller annet. Varierer kroppen veldig mye på vannmengder som er lagret, selv om man ikke føler seg tørst eller overdrukket? I hvilke sammenhenger er det man ser dette?

Anonymkode: 66cbd...141

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ta et eksempel: Om jeg veier meg naken etter toalett om morgenen og før frokost veier jeg 80.00 kg. Om jeg veier meg 2 timer etterpå uten å ha inntatt noe som helst, veier jeg 80.1 kg.

Hvo kommer disse 100 grammene fra???

Anonymkode: 7e056...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan ta et eksempel: Om jeg veier meg naken etter toalett om morgenen og før frokost veier jeg 80.00 kg. Om jeg veier meg 2 timer etterpå uten å ha inntatt noe som helst, veier jeg 80.1 kg.

Hvo kommer disse 100 grammene fra???

Anonymkode: 7e056...f76

Hmm, fra klærne som du antagelig har tatt på deg da? 😄

Anonymkode: 66cbd...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, fra klærne som du antagelig har tatt på deg da? 😄

Anonymkode: 66cbd...141

Neida, Fortsatt naken. Dette skjer ikke hver gang, men har begynt å følge med på det, da jeg ikke begriper hvordan dette kan skje.

Anonymkode: 7e056...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neida, Fortsatt naken. Dette skjer ikke hver gang, men har begynt å følge med på det, da jeg ikke begriper hvordan dette kan skje.

Anonymkode: 7e056...f76

Hvis det kun er snakk om 0,1kg forskjell så vil jeg egentlig tro det bare er små forskjeller på selve vekten. De er jo ikke 100% nøyaktige. I ditt tilfelle er den jo sånn sett 99.88% nøyaktig og det er jo ikke ille.

En stund var jeg nede i 87,3kg og gikk jevnt og trutt nedover. Plutselig var jeg oppe i 88,5 igjen og har vært det 2-3 dager. Uten at jeg har lagt om noe spesielt. Kanskje det bare er noe forbigående og at jeg plutselig faller ned igjen til under 87kg. At min egentlige vekt er 87,3 og fortsatt på vei nedover bare at kroppen har samlet 1,2 liter vann.

Anonymkode: 66cbd...141

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vekta kan variere på grunn av hormoner (ved mens, eggløsning etc.), karbohydratinntak (karber binder vann), salt, dehydrering (at kroppen holder igjen vann), varierende tarminnhold osv. Det at du veide 100 g etter noen timer er nok bare vekta som ikke viser nøyaktig. Min er også sånn. Den kan til og med variere om jeg flytter den en halvmeter, eller når jeg veier meg flere ganger etter hverandre.🙈 Du har nok verken gått opp eller ned ila noen timer.

Når det gjelder plutselig vektnedgang i forbindelse med vekttap, eller det at vekta ikke rikker på seg selv om man gjør alt riktig, synes jeg denne illustrasjonen forklare det godt;

The woosh effect

Anonymkode: 6ac7b...107

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det kun er snakk om 0,1kg forskjell så vil jeg egentlig tro det bare er små forskjeller på selve vekten. De er jo ikke 100% nøyaktige. I ditt tilfelle er den jo sånn sett 99.88% nøyaktig og det er jo ikke ille.

En stund var jeg nede i 87,3kg og gikk jevnt og trutt nedover. Plutselig var jeg oppe i 88,5 igjen og har vært det 2-3 dager. Uten at jeg har lagt om noe spesielt. Kanskje det bare er noe forbigående og at jeg plutselig faller ned igjen til under 87kg. At min egentlige vekt er 87,3 og fortsatt på vei nedover bare at kroppen har samlet 1,2 liter vann.

Anonymkode: 66cbd...141

Nei altså, om jeg veier meg 10-20-30 ganger første runden er jeg vitterlig 80 blank. 2 timer senere er jeg 80,1 selv om jeg da også veier meg 10-20-30 ganger i strekk.

Dette irriterer meg, da jeg ikke skjønner det. Skjer 8 av 10 ganger.

Anonymkode: 7e056...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei altså, om jeg veier meg 10-20-30 ganger første runden er jeg vitterlig 80 blank. 2 timer senere er jeg 80,1 selv om jeg da også veier meg 10-20-30 ganger i strekk.

Dette irriterer meg, da jeg ikke skjønner det. Skjer 8 av 10 ganger.

Anonymkode: 7e056...f76

Det er sikkert mange detaljerte forklaringer, men det har nok neppe noe med kroppsvekten å gjøre. Er nok unøyaktighet i baderomsvekten. Alt fra fuktighet til temperatur vil påvirke målingen i en viss grad.

Anonymkode: 66cbd...141

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier meg hver morgen på fredager. Kan variere med opptil 5 kg, helt avhengig av hvordan jeg har spist/drukket i løpet av uka
Har jeg trent mye i løpet av uka, har jeg drukket veldig mye, da kan jeg veie 3-4 kg mer enn om det er en uke jeg kun har trent 1-2 2 ganger

Anonymkode: 0419d...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 16.04, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert mange detaljerte forklaringer, men det har nok neppe noe med kroppsvekten å gjøre. Er nok unøyaktighet i baderomsvekten. Alt fra fuktighet til temperatur vil påvirke målingen i en viss grad.

Anonymkode: 66cbd...141

Vil tro det har alt med kroppsvekten å gjøre. uanset om jeg er 79,5, 79,6, 79,7, osv, går jeg 8 av 10 ganger opp 100 gram ila 2 timer på formiddagen.

Har 2 vekter forresten, begge viser det samme. En er på badet, den andre på soverommet.

Anonymkode: 7e056...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 13.50, AnonymBruker skrev:

Hvis det kun er snakk om 0,1kg forskjell så vil jeg egentlig tro det bare er små forskjeller på selve vekten. De er jo ikke 100% nøyaktige. I ditt tilfelle er den jo sånn sett 99.88% nøyaktig og det er jo ikke ille.

En stund var jeg nede i 87,3kg og gikk jevnt og trutt nedover. Plutselig var jeg oppe i 88,5 igjen og har vært det 2-3 dager. Uten at jeg har lagt om noe spesielt. Kanskje det bare er noe forbigående og at jeg plutselig faller ned igjen til under 87kg. At min egentlige vekt er 87,3 og fortsatt på vei nedover bare at kroppen har samlet 1,2 liter vann.

Anonymkode: 66cbd...141

Vekt er varierende. Jeg driver også å slanker meg. Kan veie 80 kg en dag, og 83,5 neste dag. Det jeg plutselig finner da, er at dagene før vektøkning har jeg spist mye salt, drukket alkohol etc. Et par dager etterpå er de ekstra kiloene borte. Sånn går det, opp og ned hele tiden. Derfor anbefales det at man bare veier seg ca én gang i uken om man slanker seg, og ikke hver dag. 

Jeg veier ogå et par kg mer når jeg har mensen, enn resten av mnd f.eks. 

Anonymkode: 81bcb...d17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vekt er varierende. Jeg driver også å slanker meg. Kan veie 80 kg en dag, og 83,5 neste dag. Det jeg plutselig finner da, er at dagene før vektøkning har jeg spist mye salt, drukket alkohol etc. Et par dager etterpå er de ekstra kiloene borte. Sånn går det, opp og ned hele tiden. Derfor anbefales det at man bare veier seg ca én gang i uken om man slanker seg, og ikke hver dag. 

Jeg veier ogå et par kg mer når jeg har mensen, enn resten av mnd f.eks. 

Anonymkode: 81bcb...d17

Jeg måler meg gjerne 3 dager etter hverandre og bruker gjerne det laveste tallet (om det virker fornuftig i forhold til historikken ellers). På lang sikt har det jo lite betydning, men på kort sikt er det greit å se hvordan det ligger an og hvilken effekt det har.
Og det er litt det samme jeg opplever. Jeg har gjerne vært veldig flink og gleder meg til å sjekke, og plutselig har jeg gått opp 2kg siden siste måling. Veldig demotiverende. Men så går det kanskje et par dager, og da er de 2kg borte igjen pluss noen ekstra hundre gram til. Da kommer gleden tilbake. Så kroppsvekt er vel egentlig ikke så lett å overvåke kontinuerlig. Det er vel best som en generell indikasjon.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro det har alt med kroppsvekten å gjøre. uanset om jeg er 79,5, 79,6, 79,7, osv, går jeg 8 av 10 ganger opp 100 gram ila 2 timer på formiddagen.

Har 2 vekter forresten, begge viser det samme. En er på badet, den andre på soverommet.

Anonymkode: 7e056...f76

Ikke godt å si. Det er jo ikke slik at kroppen opptar noe fra luften. Eneste potensialet er vel oksygen og at noe oksiderer i kroppen, men her snakker vi kanskje mikrogram til milligram, ikke en gang gram. Så det blir ikke en gang relevant i denne sammenhengen. Jeg er ganske sikker på at det har en forklaring i at du har småspist eller drukket noe som du ikke tenker over. Dessuten svetter man bort litt væske hele tiden, og etterhvert som man puster ut CO2 så mister man kroppsvekt.

Anonymkode: 66cbd...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måler meg gjerne 3 dager etter hverandre og bruker gjerne det laveste tallet (om det virker fornuftig i forhold til historikken ellers). På lang sikt har det jo lite betydning, men på kort sikt er det greit å se hvordan det ligger an og hvilken effekt det har.
Og det er litt det samme jeg opplever. Jeg har gjerne vært veldig flink og gleder meg til å sjekke, og plutselig har jeg gått opp 2kg siden siste måling. Veldig demotiverende. Men så går det kanskje et par dager, og da er de 2kg borte igjen pluss noen ekstra hundre gram til. Da kommer gleden tilbake. Så kroppsvekt er vel egentlig ikke så lett å overvåke kontinuerlig. Det er vel best som en generell indikasjon.

Ikke godt å si. Det er jo ikke slik at kroppen opptar noe fra luften. Eneste potensialet er vel oksygen og at noe oksiderer i kroppen, men her snakker vi kanskje mikrogram til milligram, ikke en gang gram. Så det blir ikke en gang relevant i denne sammenhengen. Jeg er ganske sikker på at det har en forklaring i at du har småspist eller drukket noe som du ikke tenker over. Dessuten svetter man bort litt væske hele tiden, og etterhvert som man puster ut CO2 så mister man kroppsvekt.

Anonymkode: 66cbd...141

Jeg har selvfølgelig bevisst ikke drukket eller spist noe. Dette for å sjekke ut dette. Jeg har også byttet om på vektene fra bad til soverom.

Fatter det ikke. 

Anonymkode: 7e056...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 14.39, AnonymBruker skrev:

Nei altså, om jeg veier meg 10-20-30 ganger første runden er jeg vitterlig 80 blank. 2 timer senere er jeg 80,1 selv om jeg da også veier meg 10-20-30 ganger i strekk.

Dette irriterer meg, da jeg ikke skjønner det. Skjer 8 av 10 ganger.

Anonymkode: 7e056...f76

Hvorfor er det viktig? Badevekter er ikke særlig nøykatig. En veier sjelden det samme på to ulike badevekter. Jeg har 2 vekter. Jeg "legger på meg" 0.5 kg bare av å bytte vekt. I tillegg har mange vekten på badet: gulvet på bad har litt helning for at vann skal renne mot sluk f.eks, som påvirker vekta. Du vil dermed kunne veie ulikt bare med å bytte gulvet vekta står på. Et avvik på 100 g er ikke mye heller, det er ikke en kopp kaffi engang.. Drukket en kopp kaffi i løpet av de 2 timene f.eks?

Anonymkode: 9d0d6...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...