Gå til innhold

Hei. Er HPV og Hepatitt vaksine vanlig? :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg


Hei. Er HPV og Hepatitt vaksine vanlig? Hvilke andre (seksuelle og ikke seksuelle) bør man ha? 
Gir noen av di fare for bivirkninger eller sykdom? Har jo lest en del fra vaksinemotstandere og hadde aldri tatt svineinfluensa vaksinene og de og risikert å få narkolepsi og søvnsykdom! Men kan man få noe sånt av de vanlige voksen-vaksinene for virus smitte og seksuelt overførbare sykdommer? Skriv gjerne erfaringer dere har :)

Anonymkode: 87a6d...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hepatitt vaksine er vel noe du bør ta om du skal utenlands der det er fare for smitte, så du får enten spørre fastlegen om dette eller et vaksinekontor.

HPV vaksinen må du ta i tre omganger, du må også be om å få denne fra fastlege.

Du må som voksen, betale vaksiner selv. Vaksiner kan gi bivirkniger ja, like mye som du kan få bivirkninger av paracet eller ibux. ALLE legemidler kan gi bivirkninger, noe som er helt normalt. Vaksiner gir IKKE sykdom, de er til for å FORHINDRE potensielt dødelige sykdommer.

For å forhindre seksuelt overførbare infeksjoner anbefales KONDOM. 

Logg deg inn på "mine vaksiner" så ser du hvilke vaksiner du har fått og når. Ingen vaksiner varer evig, det er anbefalt å booste vaksiner 10 år etter siste dose.

Og hvorfor i all verden spør du om dette på seksualitet og ikke kropp og helse?

Anonymkode: ab437...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Og hvorfor i all verden spør du om dette på seksualitet og ikke kropp og helse?

Anonymkode: ab437...59d


Fordi jeg fikk anbefalt å ta disse vaksinene av Klinikk for seksuell opplysning så det går under seksualitet. Du svarte egentlig ikke på noe av det jeg spurte om  men greit å vite om den "mine vaksiner" siden du nevnte :)) 

Anonymkode: 87a6d...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hepatitt vaksine er vel noe du bør ta om du skal utenlands der det er fare for smitte, så du får enten spørre fastlegen om dette eller et vaksinekontor.

HPV vaksinen må du ta i tre omganger, du må også be om å få denne fra fastlege.

Du må som voksen, betale vaksiner selv. Vaksiner kan gi bivirkniger ja, like mye som du kan få bivirkninger av paracet eller ibux. ALLE legemidler kan gi bivirkninger, noe som er helt normalt. Vaksiner gir IKKE sykdom, de er til for å FORHINDRE potensielt dødelige sykdommer.

For å forhindre seksuelt overførbare infeksjoner anbefales KONDOM. 

Logg deg inn på "mine vaksiner" så ser du hvilke vaksiner du har fått og når. Ingen vaksiner varer evig, det er anbefalt å booste vaksiner 10 år etter siste dose.

Og hvorfor i all verden spør du om dette på seksualitet og ikke kropp og helse?

Anonymkode: ab437...59d

For de fleste voksne står det ingenting på disse sidene fordi registreringsordningen er så ny.

Anonymkode: 4a288...40c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For de fleste voksne står det ingenting på disse sidene fordi registreringsordningen er så ny.

Anonymkode: 4a288...40c

Jeg er født på 80tallet og alt er tilgjengelig.

Anonymkode: ab437...59d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For de fleste voksne står det ingenting på disse sidene fordi registreringsordningen er så ny.

Anonymkode: 4a288...40c

Rart jeg ser alle barnevaksinene mine da. 

Til ts: ja, dette er vaksiner du bør ta! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, SlemUlv skrev:

 

Til ts: ja, dette er vaksiner du bør ta! 


Takk for svar. Er det noen her inne som har tatt HPV vaksinen? Jeg er så redd for å bli syk har lest om folk som har fått narkolepsi og ME av den 

Anonymkode: 87a6d...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Takk for svar. Er det noen her inne som har tatt HPV vaksinen? Jeg er så redd for å bli syk har lest om folk som har fått narkolepsi og ME av den 

Anonymkode: 87a6d...652

Jeg har tatt. Øm i stikkarmen dagen etter, men ikke noe mer enn det. 

Anonymkode: 8283c...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ha narkolepsi enn sykdom som fører til smerter og død. Vaksiner deg! 

Anonymkode: d5335...7ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg tror ikke hepatittvaksine er vanlig å ta med mindre man skal besøke visse land? 

 

Jeg fikk den uten å skulle til utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg tror ikke hepatittvaksine er vanlig å ta med mindre man skal besøke visse land? 

 

Du får tilbud om hepatittvaksine hvis du jobber innen helse eller er i en risikogruppe, som for eksempel narkomane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn får nå vaksine mot hepatitt B og hpv som en del av barnevaksinasjonsprogrammet. Dvs at helsemyndighetene anser at alle egentlig bør ha disse vaksinene. 

Jeg kjenner jo ikke til din seksuelle praksis, men når helsepersonell du har vært i kontakt med vedrørende den anbefalte vaksinasjon, ville jeg sterkt vurdert å ta hpv og hepatittvaksiner. 

Anonymkode: 79139...408

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:


Takk for svar. Er det noen her inne som har tatt HPV vaksinen? Jeg er så redd for å bli syk har lest om folk som har fått narkolepsi og ME av den 

Anonymkode: 87a6d...652

Les denne

https://www.fhi.no/sv/vaksine/hpv/hpv-vaksine-til-unge-kvinner/hpv-vaksine-og-bivirkninger/

Ikke bry deg om vaksinemotstandere. 

Ta vaksine. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 18.1.2019 den 22.47, AnonymBruker skrev:


Hei. Er HPV og Hepatitt vaksine vanlig? Hvilke andre (seksuelle og ikke seksuelle) bør man ha? 
Gir noen av di fare for bivirkninger eller sykdom? Har jo lest en del fra vaksinemotstandere og hadde aldri tatt svineinfluensa vaksinene og de og risikert å få narkolepsi og søvnsykdom! Men kan man få noe sånt av de vanlige voksen-vaksinene for virus smitte og seksuelt overførbare sykdommer? Skriv gjerne erfaringer dere har :)

Anonymkode: 87a6d...652

Jeg fikk Narkolepsi og Katapleksi av svineinfluensa vaksinen i 2009... ødla heila livet mitt, er 16 år nå og legene har sagt det heilt siden 2012 at de aldri har sitt en så alvorlig sak som min😔 kommer til å jobbe kun 40%, viss jeg er heldig og klarer det... jeg går rett over 50% på skolen nå, men sover jo minst en halvtime hver dag på skolen... og fortsatt må jeg ta meg en dag hjemme av og til😓 

Vil aldri annbefale vaksiner, vil heller ha gått å skjellet deg jevnlig om de tingene du då er litt redd for å få😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 22.47, AnonymBruker skrev:

Men kan man få noe sånt av de vanlige voksen-vaksinene for virus smitte og seksuelt overførbare sykdommer?

Du kan alltid få bivirkninger i fra vaksiner, både store og små bivirkninger...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.1.2019 den 4.16, AnonymBruker skrev:

Vaksiner gir IKKE sykdom, de er til for å FORHINDRE potensielt dødelige sykdommer.

Dette er feil... jeg fikk Narkolepsi og Katapleksi av Svineinfluensa vaksinen i 2009!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 16.24, AnonymBruker skrev:


Takk for svar. Er det noen her inne som har tatt HPV vaksinen? Jeg er så redd for å bli syk har lest om folk som har fått narkolepsi og ME av den 

Anonymkode: 87a6d...652

Jeg har tatt HPV vaksinen og merket ikke noe annet enn ømhet i armen dagen etterpå. Kjenner mange som også har tatt den uten å bli syke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 16.24, AnonymBruker skrev:


Takk for svar. Er det noen her inne som har tatt HPV vaksinen? Jeg er så redd for å bli syk har lest om folk som har fått narkolepsi og ME av den 

Anonymkode: 87a6d...652

Jeg fikk Narkolepsi og Katapleksi av svineinfluensa vaksinen i 2009... ødla heila livet mitt, er 16 år nå og legene har sagt det heilt siden 2012 at de aldri har sitt en så alvorlig sak som min😔 kommer til å jobbe kun 40%, viss jeg er heldig og klarer det... jeg går rett over 50% på skolen nå, men sover jo minst en halvtime hver dag på skolen... og fortsatt må jeg ta meg en dag hjemme av og til😓  Vil aldri annbefale vaksiner, vil heller ha gått å skjellet deg jevnlig om de tingene du då er litt redd for å få😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Diamant20 skrev:

Jeg har tatt HPV vaksinen og merket ikke noe annet enn ømhet i armen dagen etterpå. Kjenner mange som også har tatt den uten å bli syke

Det er ikke alle som fikk disse diagnosene, men det ble 6 dobblet med folk som har narkolepsi i Norge etter svineinfluensa vaksinen fra 2009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...