Gå til innhold

Langrennsski


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke gått på ski siden ungdomsskolen, altså for ca 10 år siden. Det vil altså si at jeg verken har ski eller skibukse, og trenger derfor litt råd fra dere som er mer erfarne med ski enn meg, siden jeg skal skaffe meg dette. Det blir en del spørsmål, men håper det går fint. Takk for svar! 

  • Hvor kan jeg få tak i relativt billige ski? 
    (Vet at ski koster, men kjekt å kunne spare inn litt der det går an)
  • Bør jeg ha felleski, smøreski...? 
    (Aner ikke hva som egner seg best til vanlig skitur på fjellet o.l.) 
  • Hvilken størrelse skal jeg ha? 
    (Jeg skjønner ikke helt størrelsene. Jeg er ca 160 høy og veier mellom 80-90 kg.) 
  • Hva anbefales av påkledning til skitur på fjellet? 

Anonymkode: c3fe1...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler deg å gå på en butikk som f.eks XXL der du kan få hjelp fra folk som kan med ski i stedet for å kjøpe ski som ikke passer deg billigere, for da får man ikke noe skiglede når de ikke funker som de skal. Det er ikke så voldsomt dyrt med langrennsski, og det er ofte tilbud.

Om du ikke har gått på ski så mye så anbefaler jeg ikke smøreski. Jeg har smøreski selv fordi jeg går mye på ski og fordi det er best glid på smøreski om man kan å smøre, men det er arbeid som gjør at det blir høyere terskel for å gå på ski. Jeg vil at du skal ha skiglede og ikke at den skal bli totalt drept av at du smører feil (eller er uheldig) så det klabber eller blir forferdelig bakglatt. Derfor anbefaler jeg felleski. 

Du får hjelp til størrelse på sportsforretning. Det kommer litt an på hva du tenker du skal bruke dem til (f.eks om du skal skøyte eller gå klassisk eller begge deler) osv. 

Jeg bruker av bekledning sports-BH, ullundertøy, ullsokker, buff i halsen som jeg kan dekke nese og munn med ved behov (anbefaler ullbuff på det sterkeste), pannebånd og skijakke og bukse fra Dæhlie. Skijakke og bukse kan ofte kjøpes til redusert pris på sport outlet. Bruker også votter, men hansker er nok for folk flest. Jeg har også alltid en tykk ullgenser i sekken som jeg bruker når jeg setter meg ned og så pleier jeg å ha med en ekstra buff og ullue i tilfelle det blir kaldt. Bruker lua når det snør eller er kaldere enn -10. Bekledningen jeg tipser om holder opp til -15 grader ca. Mange kler seg feil ved å ha på for mange lag som gjør at det ikke blir luftlag mellom ytterklær og ullklær som gjør at det blir kaldt eller de bruker ikke ull som gjør at det ihvertfall blir kaldt. Altså, om du skal gå i en halvtime og det er sånn null grader trenger du nok ikke å ha med ekstra klær i sekk, men jeg har såpass mye erfaring i fjellet at jeg vet at det kan bli dårlig vær og jeg vet at ting kan skje (f.eks at jeg setter meg fast med foten eller brekker foten) og at det kan gå en stund uten å få hjelp, og da kan man berge seg ganske mye med å ha ekstra bekledning. Nå går jeg gjerne ikke i en løype som er tett befolket en dag det er skyfri himmel, så derfor må jeg nok helgardere meg en hel del mer enn storbyfolka som går søndagstur på påskefjellet. Husk solbriller om det ikke er overskyet, det er veldig viktig.

Anonymkode: 86730...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler deg å gå på en butikk som f.eks XXL der du kan få hjelp fra folk som kan med ski i stedet for å kjøpe ski som ikke passer deg billigere, for da får man ikke noe skiglede når de ikke funker som de skal. Det er ikke så voldsomt dyrt med langrennsski, og det er ofte tilbud.

Om du ikke har gått på ski så mye så anbefaler jeg ikke smøreski. Jeg har smøreski selv fordi jeg går mye på ski og fordi det er best glid på smøreski om man kan å smøre, men det er arbeid som gjør at det blir høyere terskel for å gå på ski. Jeg vil at du skal ha skiglede og ikke at den skal bli totalt drept av at du smører feil (eller er uheldig) så det klabber eller blir forferdelig bakglatt. Derfor anbefaler jeg felleski. 

Du får hjelp til størrelse på sportsforretning. Det kommer litt an på hva du tenker du skal bruke dem til (f.eks om du skal skøyte eller gå klassisk eller begge deler) osv. 

Jeg bruker av bekledning sports-BH, ullundertøy, ullsokker, buff i halsen som jeg kan dekke nese og munn med ved behov (anbefaler ullbuff på det sterkeste), pannebånd og skijakke og bukse fra Dæhlie. Skijakke og bukse kan ofte kjøpes til redusert pris på sport outlet. Bruker også votter, men hansker er nok for folk flest. Jeg har også alltid en tykk ullgenser i sekken som jeg bruker når jeg setter meg ned og så pleier jeg å ha med en ekstra buff og ullue i tilfelle det blir kaldt. Bruker lua når det snør eller er kaldere enn -10. Bekledningen jeg tipser om holder opp til -15 grader ca. Mange kler seg feil ved å ha på for mange lag som gjør at det ikke blir luftlag mellom ytterklær og ullklær som gjør at det blir kaldt eller de bruker ikke ull som gjør at det ihvertfall blir kaldt. Altså, om du skal gå i en halvtime og det er sånn null grader trenger du nok ikke å ha med ekstra klær i sekk, men jeg har såpass mye erfaring i fjellet at jeg vet at det kan bli dårlig vær og jeg vet at ting kan skje (f.eks at jeg setter meg fast med foten eller brekker foten) og at det kan gå en stund uten å få hjelp, og da kan man berge seg ganske mye med å ha ekstra bekledning. Nå går jeg gjerne ikke i en løype som er tett befolket en dag det er skyfri himmel, så derfor må jeg nok helgardere meg en hel del mer enn storbyfolka som går søndagstur på påskefjellet. Husk solbriller om det ikke er overskyet, det er veldig viktig.

Anonymkode: 86730...b13

Tusen takk for svar! 

Jeg tenker jeg skal ta meg en tur innom en sportsbutikk her og se om jeg kan få litt hjelp til ski. Men siden jeg ikke er like aktiv på ski som deg (og ikke minst dårlig på smøring), så satser jeg nok på felleski. 

Men jeg må spørre om en ting til: Hvis jeg f.eks. har ullundertøy, god Ullvang genser, skibukse, lue, votter, hals, ullsokker og anorakk, funker det til skitur på fjellet? Da tenker jeg på denne anorakken og denne skibuksa.  

Anonymkode: c3fe1...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk finn og gjenbruksstasjon/bruktbutikk for billige ski. Vanlige smøreski er lettest å finne, skal du på fjelltur utenfor løype er det greit å ha ski med stålkanter. 

Av bekledning trenger du vindtett jakke (bomull/bomullsblanding er best, membranplagg blir fort for klamt) med hette (med ekte pelskant for fjellbruk), vindtett bukse og hansker (votter med innervott i ull for fjellbruk), ullundertøy, ullsokker, hals/buff og lue i ull, gamasjer for fjellbruk, mellomlag i ull (evt dunjakke for fjellbruk), samt gode solbriller. 

Anonymkode: 03a89...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe skiene brukt. Du har tydeligvis lite peiling, så det er bedre at du får råd på en butikk som har ski i alle varianter.

Jeg bet ikke hvor du bor, men ligg unna såkalte "partikjøp". Det er ofte fra produksjonspartier som fikk litt ujevn såle.

Gå på en butikk som Oslo sportslager, Milslukern, Bull Ski og kajakk.

Det som avgjør hva som er rette dki for deg er din vekt. Den er det den er, så da må skiene ha passelig spenn for den vekta. Hvis du kjøper ski med for lite spenn vil du gli dårlig, og hvis de er for stive vil du ikke få tråkket dem ned, og få dårlig feste.

Jeg antar at du har lite peiling på smøring, så da kan det være like greit med felleski. Hvis løypa er isete og man ville ha brukt klister på vanlige ski kan felleski bli vel glatte, men ellers fungerer det veldig bra.

Staver: kjøpe noen av karbon med borrelåsstropper. Forskjellen mellom de og aluminiumsstaver med tynne stropper er som natt og dag.

Klær kan du godt kjøpe brukt hvis du finner noen som passer. Du trenger ei bukse som må være vid nok. Skijakker skal ikke være så veldig tjukke, man blir jo varm når man går. Ellers: stillongs, undertrøye, buf rubdt halsen, lue og langrennshansker.

Til sist en liten sekk der du kak ha vannflaske og eventuelt smøring, samt noe å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 23.13, Wiggins skrev:

Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe skiene brukt. Du har tydeligvis lite peiling, så det er bedre at du får råd på en butikk som har ski i alle varianter.

Jeg bet ikke hvor du bor, men ligg unna såkalte "partikjøp". Det er ofte fra produksjonspartier som fikk litt ujevn såle.

Gå på en butikk som Oslo sportslager, Milslukern, Bull Ski og kajakk.

Det som avgjør hva som er rette dki for deg er din vekt. Den er det den er, så da må skiene ha passelig spenn for den vekta. Hvis du kjøper ski med for lite spenn vil du gli dårlig, og hvis de er for stive vil du ikke få tråkket dem ned, og få dårlig feste.

Jeg antar at du har lite peiling på smøring, så da kan det være like greit med felleski. Hvis løypa er isete og man ville ha brukt klister på vanlige ski kan felleski bli vel glatte, men ellers fungerer det veldig bra.

Staver: kjøpe noen av karbon med borrelåsstropper. Forskjellen mellom de og aluminiumsstaver med tynne stropper er som natt og dag.

Klær kan du godt kjøpe brukt hvis du finner noen som passer. Du trenger ei bukse som må være vid nok. Skijakker skal ikke være så veldig tjukke, man blir jo varm når man går. Ellers: stillongs, undertrøye, buf rubdt halsen, lue og langrennshansker.

Til sist en liten sekk der du kak ha vannflaske og eventuelt smøring, samt noe å spise.

Nå vet jeg ikke med de andre butikkene, men milslukern er kjempedyr. Ski til vanlig bruk kan man fint kjøpe på xxl eller lignende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå til en butikk hvor de måler skiene for deg, ikke bare med papirmåten. De aller fleste bruker skiselector, en maskin som måler spennet på skiene til din vekt. Og ja, når du skal kjøpe ski er det veldig dumt å lyge på vekta.... Husk på å legge til litt på vekta siden skisko, klær, sekk? også veier litt.

Spennet er viktigere enn lengden på skia, men anbefaler deg å velge en marka-ski, og holde deg unna racingski.

Hvis du ikke har tenkt til å "trene" på ski, men gå noen turer for hyggen sin skyld ville jeg ha valgt felleski. Da slipper du styret med å smøre, de er stort sett gode nok på både feste og glid. En god smøreski er bedre på begge, men da må man jo treffe på smøringen. Bare husk at felleski også krever litt vedlikehold, som rensing av feller og gliding en gang iblant (med det har du helt sikkert en venn som kan gjøre for deg...)

Gå til en butikk, be de sette sammen en pakke for deg med ski, bindinger, sko og staver. Da bruker man å gå en god pakkepris. Velg så lette staver som lommeboka tåler, det er natt og dag å gå med lette staver kontra tunge. Hvis du har tid til å vente til påsketider får man veldig ofte halv pris på skiutstyr, men da er jo på mange måter skisesongen over...

Du finner veldig ofte sett med bukse og jakke på tilbud, det holder lenge. Jeg bruker et ullundertøy sett under, varierer tykkelsen på ulla etter hvor kaldt det er ute. Man går seg ofte varm. Skal du ha lange pauser på turene, sleng med en ekstra genser i sekken. Pass på å ha varme nok votter, det er der man fryser først..

Jeg ville ha sjekket de største kjedene først, type xxl, gsport, sport1 og intersport. De bruker å være billigst. Spesialbutikkene har jo mer ekspertise, men så sant man ikke "satser" så trenger man ikke det.

Anonymkode: a2ab1...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd over ang ski og bekledning. Jeg begynte å gå på ski igjen da jeg hadde passert 30 - da hadde jeg ikke gått på ski på nærmere 20 år. Jeg meldte meg på et nybegynnerkurs i skiteknikk hos Skiforeningen, og er SÅ glad for at jeg gjorde det! Det ble mye mer gøy når jeg lærte grunnleggende teknikk og jeg fikk mye mer igjen for kreftene jeg brukte i løypa 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gå i fjellet, ville jeg heller vurdert fjellski. Mye lettere å gå med utenfor løyper!

Anonymkode: 41f6f...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 22.20, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! 

Jeg tenker jeg skal ta meg en tur innom en sportsbutikk her og se om jeg kan få litt hjelp til ski. Men siden jeg ikke er like aktiv på ski som deg (og ikke minst dårlig på smøring), så satser jeg nok på felleski. 

Men jeg må spørre om en ting til: Hvis jeg f.eks. har ullundertøy, god Ullvang genser, skibukse, lue, votter, hals, ullsokker og anorakk, funker det til skitur på fjellet? Da tenker jeg på denne anorakken og denne skibuksa.  

Anonymkode: c3fe1...da9

Det funker sikkert fint. Anorakken er nok ikke sånn veldig vanntett, så om det snør mye kan du sikkert bli våt igjennom, men det hjelper sikkert om du sprayer den inn med goretex spray :) Skibuksa kan fort bli for varm, den ser mer ut som noe man kan bruke til slalom. Buksen jeg har fra Dæhlie er ganske tynn altså. 

Anonymkode: 86730...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bekledning så gjør det helt enkelt. Har du noe superundertøy kan du bare ha en vanlig turbukse og turjakke. Trenger ikke være så tykke klær. Du skal sikkert ikke gå i mange timer i begynnelsen, så du finner fort ut hva som egner seg. Jeg starter alltid med vanter, men tar de fort av da det blir for varmt. Noe i halsen er greit å ha og lue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg felleski for et par år siden og er veldig fornøyd! Jeg hater hele prosessen med å smøre, og har ikke kunnskaper om det heller.. smørefrie ski senker terskelen veldig for at jeg kommer ut.

Når det gjelder hva du skal ha på det kommer det helt an på om du skal gå for kos eller om det blir rask ganske så du blir varm og svett (og så klart temperatur da..). Forrige gang jeg var i fjellet hadde jeg på ullundertøy, fleece og vindtett jakke, så tok jeg av med fleecen når jeg ble varm. Jeg liker ikke å fryse.

Når jeg bare skal ut på en rask tur og gå litt fort tar jeg på vanlig tynt langrennstøy med ullundertøy under, og tynne vanter. Da er det ofte sånn at jeg fryser før jeg begynner å gå og bli varm... Hvis det er minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Tvist said:

Nå vet jeg ikke med de andre butikkene, men milslukern er kjempedyr. Ski til vanlig bruk kan man fint kjøpe på xxl eller lignende. 

På Milslukern, Oslo sportslager og andre "high end"-butikker får man hjelp til å finne ski med riktig spenn på en maskin der de måler smog tegner opp smøresonen.

Det er mulig de gjør det på XXL, jeg er sjelden der. Hvis en butikk bruker papirmetoden, altså å se om man kan dra ut et papir fra under skia når man står med lin vekt på dem, er det en mye mindre nøyaktig måte å finne riktig spenn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

XXL har skiselector i alle sine butikker, Wiggins, inkludert nettbutikken. 

Anonymkode: 51d11...8cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleski med flyttbare bindinger er gull! Da kan man justere dem etter behov for økt feste. Bruk pengene på gode ski med riktig spenn, og vær ærlig på ferdigheter og ambisjoner slik at du får turski som ikke krever godt fraspark. 

Når det kommer til klær, er det helt unødvendig å kjøpe egen skibukse og jakke. Vanlig turbukse og jakke fungerer helt fint på søndagstur. Ha ullundertøy eller superundertøy under etter hva temperaturen er og en fleecejakke som mellomlag mellom jakke og undertøy. Dette finner du i alle prisklasser og ofte på tilbud. 

Anonymkode: 34cc0...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Felleski med flyttbare bindinger er gull! Da kan man justere dem etter behov for økt feste. Bruk pengene på gode ski med riktig spenn, og vær ærlig på ferdigheter og ambisjoner slik at du får turski som ikke krever godt fraspark. 

Når det kommer til klær, er det helt unødvendig å kjøpe egen skibukse og jakke. Vanlig turbukse og jakke fungerer helt fint på søndagstur. Ha ullundertøy eller superundertøy under etter hva temperaturen er og en fleecejakke som mellomlag mellom jakke og undertøy. Dette finner du i alle prisklasser og ofte på tilbud. 

Anonymkode: 34cc0...027

De aller fleste bindingene er flyttbare nå til dags, men de nye move-bindingene er jo helt klart enklest da det bare er å vri på en liten bryter. De eldre bindingene må man ofte ta av seg skiene og justere med en liten "nøkkel" av noe slag.

Anonymkode: a2ab1...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...