Gå til innhold

Hva er du stolt av som nordmann?

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg syns ikke nordmenn lider av mindreverdighetskomplekser? Det har jeg aldri erfart. Hm. De er av natur mer jordnære og beskjedne. Føler ikke at vi vil ta så mye plass? 

Huff da burde du fulgt med norske sportsjournalister når de drar utenlands kun for å snakke om nordmenn, er rimelig cringe...

Seneste eksempelet er Solskjær hysteriet som aldri ser ut til å gi seg. Så et intervju med en Manchester United spiller og 80 % av spørsmålene handlet om Solskjær... memn igjen, dette er veldig typisk for mindre land, som stort sett får lite internasjonal mediadekning.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rettsvesnet, infrastrukturen, nav, naturen og det lave klasseskille

Skrevet
1 minutt siden, hocane skrev:

Huff da burde du fulgt med norske sportsjournalister når de drar utenlands kun for å snakke om nordmenn, er rimelig cringe...

Seneste eksempelet er Solskjær hysteriet som aldri ser ut til å gi seg. Så et intervju med en Manchester United spiller og 80 % av spørsmålene handlet om Solskjær... memn igjen, dette er veldig typisk for mindre land, som stort sett får lite internasjonal mediadekning.

Ser hva du sikter til her 🙂 men jeg syns at det er sjarmerende. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Pan skrev:

Rettsvesnet, infrastrukturen, nav, naturen og det lave klasseskille

Rettsvesenet 👍

Gjest secretidentity
Skrevet

Naturen vår. Det er så mye å utforske. :)

Skrevet

Jeg er stolt av å være etterkommer av folk som klarte å bosette seg her og leve godt her i denne skrinne steinrøysa.

At vi har et tillitsbasert samfunn, men dette er dessverre på vei til å forsvinne.

At vi hjelper hverandre, det være seg i hverdagen på mikronivå og velferdsstaten på makronivå. Henger sammen med høy tillit blant befolkningen.

Vi har lite korrupsjon og et velfungerende demokrati, til en viss grad, selv om politikerne ikke alltid handler i folkets beste lenger.

Jeg er også stolt av 17. mai, det norske flagget, språket vårt, maten vår, folkedans, bunad, rosemaling og eventyr.

Vi har en rikholdig og interessant historie både som land og som folk. Dessverre er det nå i gang et prosjekt for å utslette dette, og det gjør meg trist. Veldig trist. Trist på vegne av meg selv, mine barn og mine barnebarn, de vil aldri få oppleve å leve i et homogent høytillitsamfunn, dessverre...

Anonymkode: d544b...eb0

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, secretidentity skrev:

Naturen vår. Det er så mye å utforske. :)

Liker skog og kystlinjen vår :) er vel en av få som liker å kjøre gjennom mil med skog 😄 men det er liksom ikke noe vi har gjort oss fortjent til... noe jeg var mer ute etter her 🙂 norske verdier og tradisjoner liksom. Jeg tror jeg svarte veldig kort da jeg fikk spørsmålet. Veldig mange gode svar her som jeg burde tatt med! 

Gjest secretidentity
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Liker skog og kystlinjen vår :) er vel en av få som liker å kjøre gjennom mil med skog 😄 men det er liksom ikke noe vi har gjort oss fortjent til... noe jeg var mer ute etter her 🙂 norske verdier og tradisjoner liksom. Jeg tror jeg svarte veldig kort da jeg fikk spørsmålet. Veldig mange gode svar her som jeg burde tatt med! 

Skjønner problemet. Chatter med noen utenlandske venner på nett jeg også og når jeg får slike spørsmål, er det vanskelig å komme på noe i farta. :)

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Allemannsretten. Ikke mange land i verden der man kan gå fritt i naturen hvor man vil, helt lovlig og helt gratis.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er stolt av å være etterkommer av folk som klarte å bosette seg her og leve godt her i denne skrinne steinrøysa.

At vi har et tillitsbasert samfunn, men dette er dessverre på vei til å forsvinne.

At vi hjelper hverandre, det være seg i hverdagen på mikronivå og velferdsstaten på makronivå. Henger sammen med høy tillit blant befolkningen.

Vi har lite korrupsjon og et velfungerende demokrati, til en viss grad, selv om politikerne ikke alltid handler i folkets beste lenger.

Jeg er også stolt av 17. mai, det norske flagget, språket vårt, maten vår, folkedans, bunad, rosemaling og eventyr.

Vi har en rikholdig og interessant historie både som land og som folk. Dessverre er det nå i gang et prosjekt for å utslette dette, og det gjør meg trist. Veldig trist. Trist på vegne av meg selv, mine barn og mine barnebarn, de vil aldri få oppleve å leve i et homogent høytillitsamfunn, dessverre...

Anonymkode: d544b...eb0

Vet du? At nordmenn burde vært så mye mer stolte av maten! Det sies at italiensk mat er den mest ærlige. Sånn at råvarene dominerer uten all verdens krydder. Jeg syns norsk mat er like ærlig! Selv er jeg pizza og vinelsker av rang : -) men kjøttkakene, kumle og fårikål er bare tommel opp. Fiskerettene som er norske også! Det beste jeg har spist er fisk fra nord Norge. Jeg husker ikke hva det het, men det var fisk som var tørket og saktet. Fyfader jeg åt 😄 det var godt det!! Noen som vet hva det kan være? Fiskekjøttet var litt rødlig. Yammi! 

Og norsk brød. Det er best! 

Skrevet
7 minutter siden, secretidentity skrev:

Skjønner problemet. Chatter med noen utenlandske venner på nett jeg også og når jeg får slike spørsmål, er det vanskelig å komme på noe i farta. :)

Ja! Jeg ser hvor mye jeg kunne svart her. 

Skrevet

At nordmenn flest er ærlige, reale og rause mennesker og at det norske samfunnet er åpent og fritt. Av velferdsstaten som sørger for at de arbeidsløse, gamle, syke, funksjonshemmede og uføre også kan leve et ok liv og for at vi har et velfungerende og nesten gratis helsevesen. Av naturen, Ibsen, Munch og Grieg med flere, av at folk er så snille og lite pågående/aggressive. Jeg har tidligere vært stolt av at ytringsfriheten har stått svært sterkt, men jeg tror dessverre den er i ferd med å svekkes.

Skrevet
7 minutter siden, hind skrev:

At nordmenn flest er ærlige, reale og rause mennesker og at det norske samfunnet er åpent og fritt. Av velferdsstaten som sørger for at de arbeidsløse, gamle, syke, funksjonshemmede og uføre også kan leve et ok liv og for at vi har et velfungerende og nesten gratis helsevesen. Av naturen, Ibsen, Munch og Grieg med flere, av at folk er så snille og lite pågående/aggressive. Jeg har tidligere vært stolt av at ytringsfriheten har stått svært sterkt, men jeg tror dessverre den er i ferd med å svekkes.

Hva mener du ang ytringsfriheten? 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, SoWhat? said:

Hva mener du ang ytringsfriheten? 

At rammene for hva det er greit å mene blir stadig trangere, som for eksempel i innvandringsdebatten. Det skal lite til før innvandringskritiske latterliggjøres og stemples som rasister, og faren for sosial utstøting er der hvis de sier det de mener selv om ytringene strengt tatt hverken er rasistiske eller hatefulle. Media setter agendaen og siler nyhetene vi får servert, og derfor er det mange stemmer som ikke slipper til, og både de, politikerne og en stor del av befolkningen lider av berøringsvegring i krenkesaker og innvandringsdebatten. Det er i det hele tatt mange meninger som ikke kommer til syne. De må pent vike for den ene politisk korrekte.

Skrevet

Jeg er stolt av den helt vilt vakre naturen vår,  17 mai, den jordnære kongefamilien vår, gjestfriheten, ydmykheten, rausheten pluss mye mye mer som jeg er for trltt til å sette ord på nå. Elsker at jeg er nordmann! 

Skrevet

At jeg er fri. Til å tenke, leve og si hva jeg vil. 

Anonymkode: 3f362...738

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...