Gå til innhold

klassekassen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har en sønn som går i 10. klasse, så det er bare et halvt år igjen av ungdomsskolen. Klassen var på tur i høst, og jeg har ikke hørt om noen planer for arrangementer eller turer framover. Men nå kom altså klassekontaktene med anmodning om å betale inn 500 kroner til klassekassen, slik at det går an å finne på hyggelige ting.  Jeg må si jeg steiler over det beløpet, og jeg forstår ikke hva de skal bruke det til. Det blir jo 10-15 000 hvis mange eller alle betaler. Vi bor i en bydel der det er mange velstående familier, så det er er skikkelig ubehagelig å si fra, eller stille spørsmål.

Jeg er vant til at det er 100 eller 200 kroner til klassekassen, ikke 500 kroner for et halvt år. Hva ville du gjort?

 

Anonymkode: 808be...af2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da veldig mye med tanke på at det bare er noen måneder igjen av skolen. Planlegger de overnattingstur? Det er det eneste som kan forsvare det beløpet, mener jeg. Men i såfall må de jo informere om turen. 

Jeg ville spurt om hva planene var, og også sagt at jeg syntes det var mye. Ikke noe galt i det. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det var da veldig mye med tanke på at det bare er noen måneder igjen av skolen. Planlegger de overnattingstur? Det er det eneste som kan forsvare det beløpet, mener jeg. Men i såfall må de jo informere om turen. 

Jeg ville spurt om hva planene var, og også sagt at jeg syntes det var mye. Ikke noe galt i det. 

nei, ingen planer om tur. De var på tur i oktober (og den var ikke gratis for å si det sånn..)

Anonymkode: 808be...af2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei, ingen planer om tur. De var på tur i oktober (og den var ikke gratis for å si det sånn..)

Anonymkode: 808be...af2

Hei TS,

Har ingen råd til deg siden barna mine fortsatt er i barnehagen slik at vi ikke er der helt enda. Jeg synnes det bare begynner å bli litt for mye av disse sosiale opleggene og turene og dugnader og gud vet hva. Altså hvorfor må barneskoleelever ha så mange turer?

I min tid hadde vi En tur på slutten av barneskolen og det var det... kan ikke huske at vi hadde ett eneste opplegg til. Neste oplegg var faktisk russetiden. Ikke noe mer en det, og det gikk fint med oss alle så...

Anonymkode: 93f98...b4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke farlig å si at det syntes du er for mye, reagerte på beløpet jeg. Vanlig hadde kanskje vært 100-200,- som du sier. Da får heller senke kravet litt på hva hyggelig man skal gjøre sammen. Lurer også på hvor dette er «bestemt»? Det burde være en felles enighet om hva som er greit eller ikke før man forventer at folk kan punge ut med en så stor slump med penger -burde vært tatt opp i plenum på foreldremøte el.l hvor alle kunne få muligheten til å kunne komme med innspill.

Anonymkode: 32790...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke farlig å si at det syntes du er for mye, reagerte på beløpet jeg. Vanlig hadde kanskje vært 100-200,- som du sier. Da får heller senke kravet litt på hva hyggelig man skal gjøre sammen. Lurer også på hvor dette er «bestemt»? Det burde være en felles enighet om hva som er greit eller ikke før man forventer at folk kan punge ut med en så stor slump med penger -burde vært tatt opp i plenum på foreldremøte el.l hvor alle kunne få muligheten til å kunne komme med innspill.

Anonymkode: 32790...5e4

det er godt poeng. Jeg skal sjekke referatet fra siste foreldremøte og se om det står noe der.

Anonymkode: 808be...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er godt poeng. Jeg skal sjekke referatet fra siste foreldremøte og se om det står noe der.

Anonymkode: 808be...af2

Hvis du hadde giddet å MØTE på foreldremøtet ville du jo fått info om hva pengene skulle gå til. 500kr er virkelig ikke mye. 

Anonymkode: d21d2...762

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde giddet å MØTE på foreldremøtet ville du jo fått info om hva pengene skulle gå til. 500kr er virkelig ikke mye. 

Anonymkode: d21d2...762

Oiiii

hva vet du om ts sin situasjon egentlig?

Anonymkode: 63ac3...f8d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde giddet å MØTE på foreldremøtet ville du jo fått info om hva pengene skulle gå til. 500kr er virkelig ikke mye. 

Anonymkode: d21d2...762

jeg møter på ALLE foreldremøter, dette siste inkludert. Jeg husker bare ikke at dette ble tatt opp. Jeg er faktisk ganske sikker på det.

Anonymkode: 808be...af2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde giddet å MØTE på foreldremøtet ville du jo fått info om hva pengene skulle gå til. 500kr er virkelig ikke mye. 

Anonymkode: d21d2...762

Jo 500 kr er sinnsykt mye å betale til klassekassen! Her betalte alle 50 kr hver. Jeg hadde ikke hatt råd til å betale så mye som 500 kr til klassekassen.

Anonymkode: a8e28...711

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde giddet å MØTE på foreldremøtet ville du jo fått info om hva pengene skulle gå til. 500kr er virkelig ikke mye. 

Anonymkode: d21d2...762

Om 500 er mye kommer veldig an på situasjonen. Da jeg var gift var 500 kroner bare «lommerusk». 

Nå som jeg er alene halvparten av tiden med tre barn er 500 mye penger. 

Anonymkode: 9b5cf...cae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassekassen er jo frivillig og anonym. Så du kan jo velge selv om du vil gi 0 kr, 100 kr eller hvor mye du føler du vil betale.

I klassen til min yngste er taket på 200 kr. Men, det er frivillig og helt anonymt. Her blir det sendt med konvolutter hjem, og oppi der putter du ingenting, eller opp mot 200 kr. Konvolutten leveres tilbake uten navn.

Anonymkode: c773b...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klassekassen er jo frivillig og anonym. Så du kan jo velge selv om du vil gi 0 kr, 100 kr eller hvor mye du føler du vil betale.

I klassen til min yngste er taket på 200 kr. Men, det er frivillig og helt anonymt. Her blir det sendt med konvolutter hjem, og oppi der putter du ingenting, eller opp mot 200 kr. Konvolutten leveres tilbake uten navn.

Anonymkode: c773b...371

ts her. Ja, jeg vet at den er frivillig, men det er i praksis ikke anonymt, når de ber om overføring til et kontonummer. Jeg liker den måten dere gjør det på. 

Nå har jeg gått tilbake og sjekket referater, og ser at foreldremøtet på våren i 8. klasse var enige om 200 pr semester. Jeg vet at jeg var tilstede på det møtet, men jeg tipper at jeg ikke var blant "de enige", for jeg synes det er mye med 400 i året. Men ok, i åttende klasse var det jo et poeng å penger til miljøbyggende aktiviteter for elevene, for da hadde de jo ungdomskoleårene foran seg. Jeg husker ikke om de krevde inn noe i høst, men tipper de ikke gjorde det siden de ber om 500 nå. De tenker vel at det er for hele året, men det er jo meningsløst å betale for hele året når det bare er fem måneder igjen av ungdomsskolen!! Jeg har sendt en mail og spurt hva de planlegger å bruke alle pengene på, men har ikke fått svar. Det blir jo veldig mye penger hvis alle betaler 500 kroner hver.

Anonymkode: 808be...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten et godt svar hadde jeg rett og slett latt være å betale. Og overføring til konto hadde jeg nok også av prinsipp nektet.

Anonymkode: dabdd...511

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at de planlegger avslutningstur? Vi hadde iallefall flere turer siste året på ungdomsskolen. (En tur på høsten og 2-3 turer på våren)  Min eldste sin klasse var i London i 3 dager i slutten av mai da de gikk i 10 klasse. Men allikevel høres 500 kr mye ut. Vi har i alle år betalt mellom 0 og 200, helt anonymt i en konvolutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov å kreve betaling til klassekassen. De kan oppfordre, men kan ikke kreve. Her har vi aldri blitt bedt om slike betalinger til klassekassen. Pengene som er der kommer fra loddsalg på jule- og sommeravslutninger. En enkel og grei måte å få pengene inn på uten at det blir synlig hvem som tar null, ti eller femti lodd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det føles ikke frivellig når vi får X antall påminnelser om å huske betale inn til klassekassen

Anonymkode: a8e28...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer opplever jeg mye rart mtp foreldrebetaling. 

Selv gjør jeg det alltid helt klart at skolen skal ikke være en del av noe pengegreier som foreldrene holder på med. Og jeg ber dem tenke på at alle skal få være en del av fellesskapet. Har foreslått at de bare stikker på kino eller noe billig og enkelt innimellom i stedet for disse svære markeringene. Går for døve ører.

 Verste jeg har vært borti var en klassetur over en helg hvor hver elev måtte ut med 15 000,- for å delta. Helt hinsides, men jeg har over årene lagt merke til at ofte er det krav om dyre turer som ligger på rundt 10-15 000,- pr elev i 10.klasse. 

Jeg vet jo at på min helt normale ungdomsskole med både fattig og rik er det mange som ikke kan delta på noe slikt så jeg forstår ikke hvorfor foreldre lar dette holde på år etter år. Skolen skal være gratis. Ferdig snakka. Å avslutte 10 år skolegang med å markeringer kun for de som har råd er bare trist. Har så utrolig vondt av de barna som hver gang jeg har 10. Klasse kommer med usanne forklaringer til klassekameratene fordi foreldrene rett og slett ikke har råd. 

Samme er det på juleballet. De som har penger kommer i dyre kjoler, dresser og limo. De som ikke har råd blir veldig ofte hjemme....

Det argumentet alle møter når slikt tas opp er nesten alltid ´alle har jo råd til .... det er jo bare .... i måneden om man ser stort på det`. Synd egentlig. Kanskje enda verre er klassene der noen driver dugnad for å få råd, og andre bare betaler. Da klarer man å ha stigma i flere år. De som betaler, og de som må selge dassruller eller annet vas fordi de ikke kan betale.

Anonymkode: 10192...fa0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dyre klasseturer er en uting. Jeg synes de fleste klasser gjør det i feil rekkefølge. Først bestemmer de seg for destinasjon og etterpå finner de ut hvor mye penger de trenger. Det burde heller være omvendt. Finn på dugnader. loddsalg, café på skolen eller annet de kan tjene penger på i løpet av skoletiden, noe som er inkluderende, ikke krever massiv foreldrebetaling og som elevene fortrinnsvis skal klare å gjøre selv. Etter at pengene er samlet inn kan man så finne ut hva man har råd til å gjøre. Pengene i klassekassen skal ikke være øremerket enkeltbarn, men være en felles pott som kommer alle til gode helt uavhengig av hvem som bidro mest, minst eller ingenting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...