Gå til innhold

Vifte i bil død - hva nå?


Eple-

Anbefalte innlegg

Bilen min har stått ute i kulden i 1 døgn og når jeg skulle starte den opp så var viftene helt døde. Alt annet fungerer, men den blåser ingen luft, hverken kald eller varm. Bilen er en Audi A3 fra 2013, så garantien er akkurat gått ut (typisk).

Når jeg prøver å veksle mellom vindusvifta foran og viftene mot passasjer/fører så høres det ut son den lager en slags lyd. Er det noe jeg kan forsøke å gjøre selv før jeg tar den på verksted? 

Forrige uke fikk den beskjed om å fylle på olje, og dette ble gjort hos et verksted (heldigvis gratis). Han kunne ikke se noen lekkasje og tok samtidig en sjekk av dataene i bilen. Han hadde da fått en feilmelding om noe på en sikring tror jeg, men kunne ikke se at noe var feil på denne, men da kan det være at det er en sikring som nå har gått?

Kjørte gjennom hele Europa med bilen i sommer, så velger å tro at det er derfor det kan ha gått en del olje (?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt tidlig at de har paja......sjekk om sikring(er) er i orden først. Er de ok, og vifte likevel ikke går, kontakt verksted. Denne har vel styring slik at viftehastighet øker etter som motor blir varmere, og da er det ingen motstand som kan ryke heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... Du snakker om klimaanlegget inne i bilen, sant? Ikke kjølevifta i motorrommet? 

Hvis viftene til klimaanlegget ikke fungerer lenger er det nok enten en sikring eller selve viftemotoren. Olje har absolutt ingenting å gjøre med det, da klimaanlegget er elektrisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som sikring eller selve viftemotoren ja, har selv byttet en slik på min bil.

Anonymkode: 9ef26...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eple- skrev:

Bilen min har stått ute i kulden i 1 døgn og når jeg skulle starte den opp så var viftene helt døde. Alt annet fungerer, men den blåser ingen luft, hverken kald eller varm. Bilen er en Audi A3 fra 2013, så garantien er akkurat gått ut (typisk).

Når jeg prøver å veksle mellom vindusvifta foran og viftene mot passasjer/fører så høres det ut son den lager en slags lyd. Er det noe jeg kan forsøke å gjøre selv før jeg tar den på verksted? 

Forrige uke fikk den beskjed om å fylle på olje, og dette ble gjort hos et verksted (heldigvis gratis). Han kunne ikke se noen lekkasje og tok samtidig en sjekk av dataene i bilen. Han hadde da fått en feilmelding om noe på en sikring tror jeg, men kunne ikke se at noe var feil på denne, men da kan det være at det er en sikring som nå har gått?

Kjørte gjennom hele Europa med bilen i sommer, så velger å tro at det er derfor det kan ha gått en del olje (?).

Den er kurant å skifte selv, søk Replace heater fan audi på yuotube. Vifta sitter over beina på passasjersiden. Hanskerommet ble tatt vekk, men tror det holder med kun dekslet under dèt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er sikringen siden han hadde sett en feilmelding som gjaldt en sikring når jeg var på verksted sist gang.. Er dette noe som er grei skuring å bytte selv, eller bør jeg ta dette på verksted?

dog virker alt annet av det elektriske, men er muligens slik at denne sikringen kun går på vifta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Eple- said:

Problemet er løst. Var visst masse nøtter og annet ræl som en mus hadde lagt i vifta.

Det tror vi på.

Anonymkode: b93b6...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da viste det seg at problemet ikke er helt løsts enda. Vifta går, men når jeg skrur den opp litt så durer den litt som en flymotor. Lyden er jevn og den stopper når jeg skrur av bilen.

Var innom hos verkstedet som hadde fjernet disse nøttene og han sa at jeg bare skulle kjøre til vifta var kaputt, eller så kunne de rense hele systemet(?) men det hørtes dyrt ut..

 

Burde jeg prøve å bytte vifte selv? Hører at duringen kommer fra bak hanskerommet, så må være noe med vifta der vil jeg tro.. dog litt usikker på hva det er. Virker nesten som det «vibrerer» når jeg skrur opp vifta og derav kommer den durelyden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viften har blitt skjev etter du forsøkte å starte den når den var full av skrot. Da er det bare et spørsmål om tid før den ryker, og du bør vurdere å bytte den etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eple- skrev:

Vel, da viste det seg at problemet ikke er helt løsts enda. Vifta går, men når jeg skrur den opp litt så durer den litt som en flymotor. Lyden er jevn og den stopper når jeg skrur av bilen.

Var innom hos verkstedet som hadde fjernet disse nøttene og han sa at jeg bare skulle kjøre til vifta var kaputt, eller så kunne de rense hele systemet(?) men det hørtes dyrt ut..

 

Burde jeg prøve å bytte vifte selv? Hører at duringen kommer fra bak hanskerommet, så må være noe med vifta der vil jeg tro.. dog litt usikker på hva det er. Virker nesten som det «vibrerer» når jeg skrur opp vifta og derav kommer den durelyden..

Slik du beskriver der, er slik på min også nå som det er kaldt ute. Får kjørt litt slik at varmen har kommet, er det stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eple- skrev:

Vel, da viste det seg at problemet ikke er helt løsts enda. Vifta går, men når jeg skrur den opp litt så durer den litt som en flymotor. Lyden er jevn og den stopper når jeg skrur av bilen.

Var innom hos verkstedet som hadde fjernet disse nøttene og han sa at jeg bare skulle kjøre til vifta var kaputt, eller så kunne de rense hele systemet(?) men det hørtes dyrt ut..

 

Burde jeg prøve å bytte vifte selv? Hører at duringen kommer fra bak hanskerommet, så må være noe med vifta der vil jeg tro.. dog litt usikker på hva det er. Virker nesten som det «vibrerer» når jeg skrur opp vifta og derav kommer den durelyden..

JA skift viftemotoren selv. Det er veldig enkelt og youtube er din venn. Jeg har skiftet den selv 2 ganger. Og kjøp viftemotor på skruvat til i alle fall 1/3 av pris. 

Anonymkode: f1d99...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Eple- skrev:

Ser ikke ut som de har vifte til min bil der..  (viftebråket er ikke avhengig av hvor varm bilen er, så er nok vifta som er skadet.)

Er det en sånn her jeg skal ha?

https://www.reservedeler24.co.no/ridex-8092890.html

 

Bilen er en AUDI A3 SPORTBACK (8V) 1.4 TFSI fra 2013

Må bare sørge for at den er til nettopp din bil. Det er to muligheter, ene er der du selv justerer hastigheten på vifta. Andre er at klimaanlegget justerer selv, de to viftene er det forskjell på.

Anonymkode: 2420d...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 8.38, Eple- skrev:

Ser ikke ut som de har vifte til min bil der..  (viftebråket er ikke avhengig av hvor varm bilen er, så er nok vifta som er skadet.)

Er det en sånn her jeg skal ha?

https://www.reservedeler24.co.no/ridex-8092890.html

 

Bilen er en AUDI A3 SPORTBACK (8V) 1.4 TFSI fra 2013

Skru av et par skruer under hanskerommet. Når du har fått vekk dekselet så kikker du til høyre oppi der og ser lett en rund beholder. Den vrir du rundt og drar rett ned. Husk å ta ut kontakten som sitter på den. 

Aldri ta på selve vifta på den mye delen, dem tåler lite. Dytt ny vifte forsiktig opp, skru til slik at den står likt som forrige. Ta bilde før du skrur ut den gamle om du trenger hjelp til å huske hvordan. Skru til. Få på dekselet og skru på skruene igjen.

Når du nå har hatt mye rart i viftesystemet kan det være lurt å bytte filteret også. Hvordan filteret sitter er forskjellig fra bil til bil. Det sitter i samme området som kupevifte. Se på den nye delen/nye filteret så ser du lett hva som ligner oppi der. Dette sitter som regel med klips. 

Anonymkode: 9fe6d...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne riktig del må du se merke, årsmodell, hestekrefter, modell og bensin eller diesel. 

Anonymkode: 9fe6d...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For å finne riktig del må du se merke, årsmodell, hestekrefter, modell og bensin eller diesel. 

Anonymkode: 9fe6d...b18

Søk opp ditt eget reg nummer på https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kjøretøyopplysninger for å finne ut hestekrefter. 

Anonymkode: 9fe6d...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...