Gå til innhold

Hannkanin napper pels av brodern


Thea emi

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har to 7 måneder gammel hannkaniner, og begge er kastrert. De bor inne i bur(buret er stort), men får gå fritt når jeg er hjemme. Har hat de siden de var 11 uke og de har vært bestevenner. Forje dagen oppdaget jeg at den ene hadde begynt å nappe pels av den andre når den vasker den. Har egentlig ikke så lyst til å separere dem siden de er brødre og har bodd sammen siden dag 1. Så hva kan det være? er det noe jeg kan Gjøre? Eller må de bare separeres? 

Endret av Thea emi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye pels er det som kommer av? 

Høres nesten ut som frustrasjon, men vanskelig å si hva det kommer av når det ikke er hormonelt betinget. 

Har du forsøkt å gi dem noe å holde på med? Kvister etc? 

Anonymkode: 84719...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye pels er det som kommer av? 

Høres nesten ut som frustrasjon, men vanskelig å si hva det kommer av når det ikke er hormonelt betinget. 

Har du forsøkt å gi dem noe å holde på med? Kvister etc? 

Anonymkode: 84719...4c7

Det er ikke snakk om alt for mye men nok til at huden over øyet synes I ca 1 cm + en litten flek på nakken. Har prøvd å gi dem noe å holde på med(leker og gnagestein), men ikke kvister skal prøve det. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thea emi skrev:

Det er ikke snakk om alt for mye men nok til at huden over øyet synes I ca 1 cm + en litten flek på nakken. Har prøvd å gi dem noe å holde på med(leker og gnagestein), men ikke kvister skal prøve det. 👍

De skal ikke ha gnagerstein, de kan bli syk av det. Gir du de riktig mat?

Endret av Salvie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Salvie said:

De skal ikke ha gnagerstein, de kan bli syk av det. Gir du de riktig mat?

De får mat for kaniner under 10 måneder, viste ikke det om gnagestein skal fjerne den med det samme. De får det care+ for kaniner under 10 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Thea emi skrev:

De får mat for kaniner under 10 måneder, viste ikke det om gnagestein skal fjerne den med det samme. De får det care+ for kaniner under 10 måneder.

Okei, fint du tar den bort. Kaniner skal spise 80% grovt høy, resten høybasert pellets og litt urter og grønnsaker for å holde seg frisk. Kanskje de ikke får nok høy og har magetrøbbel siden de napper? Jeg er ikke ekspert, men hvis de ellers er aktivisert så er det kanskje maten/magen den plages med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Salvie skrev:

Okei, fint du tar den bort. Kaniner skal spise 80% grovt høy, resten høybasert pellets og litt urter og grønnsaker for å holde seg frisk. Kanskje de ikke får nok høy og har magetrøbbel siden de napper? Jeg er ikke ekspert, men hvis de ellers er aktivisert så er det kanskje maten/magen den plages med. 

Enig i dette. 

De skal alltid ha høy tilgjengelig, å kun litt pellets (ikke fri tilgang som mange tror). Så det kan jo rett og slett være mageproblemer uten at jeg veit noe om hva slags foring du praktiserer :) 

Anonymkode: 84719...4c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dem kun høy og frisk salat. Rent vann i skål, ikke flaske. Jeg ville ha separert dem en stund, men hatt de ved siden av hverandre så de ser og lukter hverandre. De kan være sammen når du er til stede og følger med. Ta de med ut en tur. De liker seg ute selv om det er snø og kaldt. Da får de grave litt. Litt vanskelig nå, men til sommeren kan du gi dem grener med blader på som de kan spise (selje f.eks). 

Anonymkode: a262f...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i dette. 

De skal alltid ha høy tilgjengelig, å kun litt pellets (ikke fri tilgang som mange tror). Så det kan jo rett og slett være mageproblemer uten at jeg veit noe om hva slags foring du praktiserer :) 

Anonymkode: 84719...4c7

Tror nok ikke høy er problemet, de har alltid tilgang på rikelig med friskt høy. All avføring er normal og det er veldig glad i hverandre, det er bare at den ene napper den andre. Det får mat 1 gang om dagen (eller ved behov). Ellers veldig søt friske gutter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...