Gå til innhold

Dette ble de 4 borgerlige enige om


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEo5XG/dette-blir-den-nye-regjeringens-politikk?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

 

Rett før leggetid fikk jeg denne lenken av en venninne som var frustrert over at Krf får veto i alle bioteknologi-spørsmål. Good bye tidlig ultralyd, NIPT test, eggdonasjon og mye mer den utviklede delen av verden har hatt en lang stund nå. Norge derimot skal springe tilbake i utviklingen og norske kvinner skal fortsette å reise til Sverige og Danmark og betale privat. Ressurssvake kvinner får takke Krf. Sånt skjer når ultrareligiøse får bestemme, may they permanently go under 4%.

Et annet oppsiktsvekkende funn er Venstres mer fleksibel skolestart. Nå ble jeg jammen glad at stakkars unger født sent på året får slippe mobbing og ødelagt skoleglede og selvfølelse ved å tvinges på skolen i en alder av 5 og kan istedet starte året etter.

Frps vinn at flyktninger som reiser på ferie i utlandet får karantenetid er et steg i riktig retning, men jeg skulle helst sett automatisk bortfall av oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap.

Mer kommer senere, nå er det sovetid :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt tragisk at de ikke tillater eggdonasjon og assistert befruktning av single. De vil vi skal føde flere barn, men tilrettelegge for det vil de ikke 😕 Skjønner virkelig ikke tankegangen...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Nå omfatter vel ikke dette verken tidlig ultralyd eller NIPT?

Jo. Det blir ikke tidlig ultralyd og NIPT for almenheten så lenge Krf har vetorett. Igjen er Norge flere skritt bak nabolandene. Norske kvinner vil fortsette å betale tusenvis til private gynekologer for å utføre tidlig ultralyd og tusenvis til i nabolandene for NIPT.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Ropstad fått Krf til å synke enda mer med sitt siste utspill.

Men hovedpoenget er at jeg mener at hvis du klarer å bære fram ett, så bør du også klare å bære fram to

En mann skal bestemme hvor mange barn kan og bør en kvinne bære. Det gir meg ekstremt dårlig smak i munnen. Han ble tvunget til å beklage at han sa det han mente, men gjort er gjort. Kvinner bør iallefall ikke stemme dette partiet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Ingebjørg said:

Helt tragisk at de ikke tillater eggdonasjon og assistert befruktning av single. De vil vi skal føde flere barn, men tilrettelegge for det vil de ikke 😕 Skjønner virkelig ikke tankegangen...

Kostnaden for 40 + årige kvinner som har fryst 12 egg (der 4-6 egg blir abnormal) koster noen noen millioner (120 000$ i usa) og da tar man ikke med hormonbehandling og det har ingen land råd til. Egg donasjon krever en hel del av kroppen til kvinner, koster 350 000 - 700 000 kr. Det som er problemet er at det er ekstremt dyrt og kommer ikke til å bli mindre dyrt med det første.  

Den medisinske fag staden i Norge bør anbefale at kvinner får barn ifra 20-30 alderen siden fertilitet vinduet er optimalt da. Tommefinger regelen i for norske kvinner er 25-29 så er 5% kvinner infertile, 30-36 så er det 15% infertile, ved 35-39 så 30%, ved 40-45 år 60% infertile og 50+ så er 99.9% infertile.      

Om Norges helsesektor skal prioritere infertile kvinner så vil det kreves enorme resurser som vi ikke har, i så fall så må noen ta regningen. Norges helsesektor tar en femte del av kaken av statsbudsjett, så kommer vi ikke til å prioritere infertile par eller single disse vil bli anbefalt velge andre måter å bli foreldre eller betale selv i utlandet for disse mulighetene.      

Om du snakker om sperm donasjon via klinker eller via en egen tube så er det nesten gratis, men der så har vi nesten ingen menn som donerer lengre siden nye juristiske regler som gjør det svært ugunstig for menn å donere.       

 

Så vi har ikke råd til det, og vi kan ikke gi sær behandling til kvinner som velger å få barn sent. I meget spesielle tilfeller så kan vi bøye reglene for dette, og da har man gått svært langt opp i kommandoen for å få dette til. Dog dette er ikke mit fagfelt så kan ikke være spesifikt eller ha mer enn gi en grunn begrunnelse om dette.      

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, prisene for dette er sikkert langt høyere her enn i utlandet. Tok ikke det med i vurderingen. Men ved økt konkurranse hadde kanskje prisene her blitt lavere også. 

Ei venninne fikk dette gjort i Russland (og kjenner jeg henne rett var det nok et seriøst behandlingssted). Det kostet ca 100.00 for en eggdonasjon. En runde med inseminasjon inkl sæddonasjon i Danmark koster ca 7500kr. Men kan ingen ting om prisene på dette i Norge. 

Men dette har jo ikke med KrF å gjøre. Synes bare det er så synd de ikke ser på hvordan samfunnet er i 2019, og tilrettelegger for det. I stedet for å drømme seg tilbake til tiden der kvinner fikk barn tidlig, og nedprioriterte karriere. Hadde ikke vært mange kvinnelige mellomledere (og sikkert ledere) i privat næringsliv om vi hadde hentet i barnehagen gjennom 20-årene i stedet for å jobbet oss opp og frem de første 10 yrkesaktive årene... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Drizzt skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEo5XG/dette-blir-den-nye-regjeringens-politikk?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

 

Rett før leggetid fikk jeg denne lenken av en venninne som var frustrert over at Krf får veto i alle bioteknologi-spørsmål. Good bye tidlig ultralyd, NIPT test, eggdonasjon og mye mer den utviklede delen av verden har hatt en lang stund nå. Norge derimot skal springe tilbake i utviklingen og norske kvinner skal fortsette å reise til Sverige og Danmark og betale privat. Ressurssvake kvinner får takke Krf. Sånt skjer når ultrareligiøse får bestemme, may they permanently go under 4%.

Et annet oppsiktsvekkende funn er Venstres mer fleksibel skolestart. Nå ble jeg jammen glad at stakkars unger født sent på året får slippe mobbing og ødelagt skoleglede og selvfølelse ved å tvinges på skolen i en alder av 5 og kan istedet starte året etter.

Frps vinn at flyktninger som reiser på ferie i utlandet får karantenetid er et steg i riktig retning, men jeg skulle helst sett automatisk bortfall av oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap.

Mer kommer senere, nå er det sovetid :)

At de ikke skal få oppholdstillatelse eller statsborgerskap fordi de reiser på ferie?? Her må jeg ha gått glipp av noe!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuith skrev:

.. reiser på ferie til land

Ja, hvor ellers skulle de reist på ferie? Til månen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonen min tulller. Skulle skrive "reiser på ferie til landet de flyktet fra, når de har fått flyktningestatus nettopp fordi det er for farlig å oppholde seg i det landet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonen min tulller. Skulle skrive "reiser på ferie til landet de flyktet fra, når de har fått flyktningestatus nettopp fordi det er for farlig å oppholde seg i det landet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, Ingebjørg said:

Helt tragisk at de ikke tillater eggdonasjon og assistert befruktning av single. De vil vi skal føde flere barn, men tilrettelegge for det vil de ikke 😕 Skjønner virkelig ikke tankegangen...

Single kvinner kan vel finne seg en mann eller adoptere. Det er ingen menneskerett å få barn og skattebetalerne bør ihvertfall ikke betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Emblja said:

Ja, hvor ellers skulle de reist på ferie? Til månen?

Er jo litt spesielt at folk reiser på ferie til landet de "flyktet" fra. Kan de reise dit på ferie kan de også bo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuxy skrev:

Er jo litt spesielt at folk reiser på ferie til landet de "flyktet" fra. Kan de reise dit på ferie kan de også bo der.

Så det er kun snakk om det når de reiser på ferie til hjemlandet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sitronmelisse

Hvis de flykter fra krig så kan jo krigssituasjonen i den delen av landet de flyktet fra endre seg, slik at det faktisk er mulig å dra på besøk og se igjen mamma og pappa igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Hvis de flykter fra krig så kan jo krigssituasjonen i den delen av landet de flyktet fra endre seg, slik at det faktisk er mulig å dra på besøk og se igjen mamma og pappa igjen. 

Og da er det enda mindre grunn til at mamma og pappa skal hentes hit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Emblja said:

Så det er kun snakk om det når de reiser på ferie til hjemlandet sitt?

Ja. Det landet de flyktet fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Hvis de flykter fra krig så kan jo krigssituasjonen i den delen av landet de flyktet fra endre seg, slik at det faktisk er mulig å dra på besøk og se igjen mamma og pappa igjen. 

Hvis krigssituasjonen har endret seg og det er trygt å besøke Mamma og Pappa, kan de vel bo der selv også?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...