Gå til innhold

Rettigheter som gravid student


Knøttlillemy

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg litt angående rettigheter som gravid student. Gjerne tips meg hvis det allerede finnes aktive tråder om emnet! 

 

Litt informasjon som trengs for å svare spørsmålet:

 

1. Jeg er fulltidsstudent, og er deltidsansatt på siden. Har ikke fast, kun tilkallingsvikar - men jobber ofte annen hver helg. 

2. Samboer jobber 100% 

 

Hva har vi rett/ krav på fra Lånekassen og nav? Syns det er en jungel der ute.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også gravid, fulltidsstudent og jobber deltid. Mens samboer jobber 100%. Er selv veldig usikker selv, så følger med her. Men kan jo skrive det jeg vet/ tror :) 

Du kan søke lån/ stipend av Lånekassen, og det du får baseres på deres samlede inntekter. Jeg er litt usikker på om du får mer stipend/ lån enn normalt når du er gravid, jeg får litt ekstra, men har et barn fra før. Nesten halvparten av lånet kan bli gjort om til stipend om jeg fullfører studiet. Når barnet er født kan du søke om foreldrestipend. Jeg vet ikke hvor mye du får og hvor lenge du får det, men har hørt at om du ikke fullfører studiet så er ikke dette noe du må betale tilbake. 

dere kan eventuelt søke bostøtte fra husbanken, men om han jobber 100% tjener dere vel godt nok til å klare dere? Vi får hvertfall ikke bostøtte :)

Anonymkode: 8433a...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på nav dine sider og sjekk betingelsene.. 

Enten så får du en engangsstønad eller så får du foreldrepenger.. litt usikker på hvordan det er når du jobber deltid.. hvis du ikke hadde jobba så hadde det vært engangsstønad.. når barnet er født får du foreldrestipend fra lånekassa.. litt over 1000 kr i mnd ..

Anonymkode: a97d2...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får engangsstønad kan far få 40 uker permisjon om du går tilbake i studier etter 6 uker

Anonymkode: 92ca1...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Knøttlillemy skrev:

Hei! Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg litt angående rettigheter som gravid student. Gjerne tips meg hvis det allerede finnes aktive tråder om emnet! 

 

Litt informasjon som trengs for å svare spørsmålet:

 

1. Jeg er fulltidsstudent, og er deltidsansatt på siden. Har ikke fast, kun tilkallingsvikar - men jobber ofte annen hver helg. 

2. Samboer jobber 100% 

 

Hva har vi rett/ krav på fra Lånekassen og nav? Syns det er en jungel der ute.. 

Dere har så absolutt rett på noe, men det er også avhengig av samboeren din sin inntekt. Les inne på lånekassens sider, bruk kalkulatoren der. Ta kontakt med nav for info om foreldrepenger, regner med du skal ha det- basert ut ifra det du har tjent de siste 3 mnd. Dette avhenger også at du har vært i arbeid de siste 6 mnd før fødsel. 

Jeg er også gravid og student, men ikke i samme situasjon som deg. Er enig i at det er en jungel å finne fram i! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...