Gå til innhold

Soving på nyfødt - natt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en uke gammel baby, og er selvfølgelig klar over at alt foreløpig går på hennes premisser hva gjelder soving og spising og alt.

Men jeg lurer allikevel på hvordan dere andre gjorde det i forhold soving på natta?

Vi har hatt et par netter i starten hvor hun sov oppå meg i senga, og så har vi prøvd bedside crib med babynest. Hun sovner kun oppå meg uansett om det er dag eller natt, men kan sove lenge i nestet hvis hun allerede har sovnet godt hos meg.

Er i utgangspunktet ikke fan av samsoving, men skjønner at nå i starten er unntakstilstand. Allikevel vet jeg ikke hvor trygt det egentlig er å ha henne oppå meg om natta? Pakker jo rundt med dyne osv, og ligger oppå min dyne, men jeg ligger jo ikke spesielt godt sånn.

 

Anonymkode: 80aef...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke turt å sove med babyen oppå meg på natten. Sovner hun hvis du ligger å ammer? 

Anonymkode: 23498...815

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde babyen ved siden av, lot han ligge inntil meg ikke oppå. Var heller ikke fan av samsoving, men det vil gi deg mange timers søvn senere, de første 3 mnd så var babyen sjefen... etter det så fikk vi inn soverutine, og alltid i seng kl 7-07:30 

7 Mndr så sov han halve natta i egen seng før Han startet å sove i egen seng ved 11 mndr, da slutta vi med nattamming også. 1 mnd senere så sover han hele natten, noen netter så føler jeg for å ta han opp i senga vår fordi jeg savner samsovinga. Så nyt det :) ja det er ikke alltid særlig behagelig men senere så kan du flytte henne lenger bort fra deg..

Anonymkode: 8efc1...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke ha henne sovende oppå deg mens du sover. Det blir fort farlig. Les om forebygging av krybbedød.

babyen er helt fersk og du må bare ta ting helt som det kommer nå den første tiden, men jeg hadde forsøkt å amme henne til hun sovna, også lirket henne over i sin egen seng. Hun har jo sin egen rytme nå, men kan fint prøve å sove litt i sengen om natta.  Babynest er etter min mening skummelt, da baby kan bli liggende med nesen helt inntil kanten, og da kan det blir dårlig oksygenering. Ha mest mulig luft rundt luftveiene, ikke bamser, tette tepper over nesen osv. Ikke sengekant heller; fryktelig skumle greier. 

 

 

 

Anonymkode: a5088...69b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også unngått i det lengste å ha henne sovende oppå deg. Kan det funke å amme henne i søvn, liggende ved siden av deg? 

Og jeg har også tenkt at jeg ønsket babyen i egen seng, om mulig, men med to av barna mine har jeg skjønt fort at det var samsoving som gjaldt om vi skulle få sovet noe og ikke gått og bysset hele natta. Les om trygg samsoving. Noen ganger må man bare gjøre det som nå til for at babyen sover, og jeg har ignorert kommentarer fra familiemedlemmer og de med sovebabyer om at samsoving skaper dårlige sovevaner. Det er noe med å overleve i den fasen man er også, så får man ta evt problemer etter hvert når man kommer dit. Som nybakt mor trenger man all den søvnen man kan få. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten sov oppå meg de første månedene. Helt inni halsgropen min. Han foretrekker det nå også om han hadde fått lov 🤣 men nå er han 2 år og jeg er høygravid så han må nøye seg med å ligge ved siden av hvis han våkner på natten. 

Anonymkode: a6813...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babynest er ikke laget for at babyer å sove i om natten. Som en annen over her nevner så øker dette risikoen for krybbedød da babyen kan bli kvalt mot de myke kantene på nestet... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet i søvn der baby skulle ligge. La babydynen over (lett og tynn) og flyttet meg godt over på andre siden av sengen så hun ikke fikk sin dyne over meg. Var hun urolig, lei seg etc la jeg en arm forsiktig på magen hennes. Hun sov aldri mer enn 30 minutter de første månedene uansett så rakk bare så vidt å glippe med øyene før ny runde med kos, byssing og amming. 

Anonymkode: 7553a...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett ord: svøping! Jeg har en på 3 uker som i starten kun sov hos meg. Kunne legge han ned i bedside crib i noen minutter før han våknet. Fikk så anbefalt å prøve svøping av HS og jammen funker det. Nå sover han alene i sin seng 😊 

Anonymkode: b5307...fb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville unngått i det lengste å sove med babyen oppå meg. 

Vi skulle i utgangspunktet ikke samsove, men skjønte fort at det måtte til for i det hele tatt å sove noe. Babyen sov i et babynest som hadde egen, integrert, tynn, fast madrass og lave kanter ved hodet (mtp. fare for krybbedød). Lå ofte tett inntil meg i nestet, ofte hånden oppå magen eller under hodedelen. Babyen pleide å våkne tidlig, og for å få sove videre, fikk han ligge oppå brystet til en av oss, som regel mannen, mens han halvsatt og halvsov midt i senga med dyne rundt. Jeg skulle gjerne unngått det, men det handlet om å overleve.

Etter noen måneder samsov vi tett uten nest. Da ble det mer søvn. 

Mannen flyttet for øvrig raskt inn på eget rom og ble der til vi kjøpte ny seng etter et halvt års tid. Det ble for trangt, for mye uro og lite søvn om vi alle skulle sove sammen.

Anonymkode: 44ad9...70c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ammet i søvn der baby skulle ligge. La babydynen over (lett og tynn) og flyttet meg godt over på andre siden av sengen så hun ikke fikk sin dyne over meg. Var hun urolig, lei seg etc la jeg en arm forsiktig på magen hennes. Hun sov aldri mer enn 30 minutter de første månedene uansett så rakk bare så vidt å glippe med øyene før ny runde med kos, byssing og amming. 

Anonymkode: 7553a...b88

Nyfødt og småbarn skal IKKE sove med dyner og på myke madrasser på grunn av økt faren for krybbedød.  

Noen ting som er anbefalt her på KG er hårreisende.  

Anonymkode: a3535...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nyfødt og småbarn skal IKKE sove med dyner og på myke madrasser på grunn av økt faren for krybbedød.  

Noen ting som er anbefalt her på KG er hårreisende.  

Anonymkode: a3535...f34

Hvor leser du myk madrass? 

Anonymkode: 23498...815

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor leser du myk madrass? 

Anonymkode: 23498...815

Samsoving - de fleste voksne madrasser er mye mykere en vanlig barneseng madrasser - i tillegg bruker mann overmadrasser.  

Anonymkode: a3535...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samsoving - de fleste voksne madrasser er mye mykere en vanlig barneseng madrasser - i tillegg bruker mann overmadrasser.  

Anonymkode: a3535...f34

Vi har ikke det. Og det er noe som heter trygg samsoving. Du er vel ikke i det hjemmet og kan ikke si noe om hverken madrass eller dyne. 

Anonymkode: 23498...815

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nyfødt og småbarn skal IKKE sove med dyner og på myke madrasser på grunn av økt faren for krybbedød.  

Noen ting som er anbefalt her på KG er hårreisende.  

Anonymkode: a3535...f34

Skal de ikke ha dyne? Babyer skal ikke ha voksedyne, men de kan vel ha en lett babyene?

Anonymkode: 44ad9...70c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal de ikke ha dyne? Babyer skal ikke ha voksedyne, men de kan vel ha en lett babyene?

Anonymkode: 44ad9...70c

De skal aller helst ikke ha dyne, da til og med babydynene kan være litt tunge. Jeg bruker lag på lag med lette merinoull ulltepper, og har et polyester tepper lett over.

Anonymkode: 078a0...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her sovna han oppå meg støtt første dagen på sykehus og jeg sovna med.. la han i senga si på natta etter mat, men han hadde lav kroppstemperatur selv med den lua, dyne og godt svøpt i pleddet fra sykehuset så DE anbefalte faktisk samsoving om jeg lå ganske rolig til vanlig også.. Hadde en samtale med de om det og selv der og på helsestasjonen etterpå sa samtlige at det ikke var noe i veien for det om vi var bekvem med det med tanke på at han virket og viste seg å være en som trengte og trenger mye nærhet. Han sover fint i egen seng nå og har gjort det i 3-4 mnd. allerede. Han er straks 11 mnd. ☺😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 11.02, AnonymBruker skrev:

De skal aller helst ikke ha dyne, da til og med babydynene kan være litt tunge. Jeg bruker lag på lag med lette merinoull ulltepper, og har et polyester tepper lett over.

Anonymkode: 078a0...a31

Jeg har vanskelig med å forstå at flere lag med lette ulltepper og et polyesterteppe kan være mindre tunge enn den superlette babydundyna barnet mitt brukte. Ikke ville jeg latt ungen min sove med plast over seg heller.

Anonymkode: 44ad9...70c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel nattpose, i forhold ril diskusjonen dyne eller ikke..

Anonymkode: d7b43...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at TS og andre uerfarne mødre kan bli skremt av denne tråden. Slapp av litt! 

For det første, krybbedød er betegnelsen kun når man ikke finner en årsak til at et lite barn dør. Det kalles ikke krybbedød dersom barnet dør av oksygenmangel pga et teppe. 

For det andre, samsoving er helt trygt, såfremt visse forholdsregler følges, bl.a. ingen rusmidler, egen dyne for barnet, osv. (les deg opp).

Det er helt naturlig for spedbarn å ville ligge tett inntil. Les om "det fjerde trimester".

Å ha barnet sovende på deg er kanskje ikke det mest ideelle, ettersom det ligger på magen, men ettersom det ligger tett inntil deg vil det hindre det i å falle i altfor dyp søvn. Det er bl.a. derfor det anbefales å ha spedbarn på foreldrenes soverom de første månedene - for å gjøre søvnen til barnet lettere (jfr. forebygging av krybbedød). 

Ha gjerne barnet ved siden av deg i sengen for både amming og soving, men bruk en ammegenser e.l. slik at du kun har dynen kun opp til livet ditt. 

Gjør det dere må for å få mest mulig søvn, uten dårlig samvittighet, men ha et fokus på sikkerheten (selvfølgelig). Kjenn på magefølelsen og stol på dere selv:)

Anonymkode: 16eac...155

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...