Gå til innhold

Hund til Sverige og Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg ta med hundene mine til vetrinær i Norge sånn at de får vaksine for å reise til Sverige. Også å dra til Sverige, overnatte i Sverige en natt for så å kjøre tilbake til Norge? 

Anonymkode: ae625...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må hundene ha pass, chip og de må ha ormekur (med stempel i passet fra veterinær) 24 timer før du kommer til Norge.

Anonymkode: 72efb...052

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om man er tilbake før de 24 timene? 

Anonymkode: ae625...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Hva skjer om man er tilbake før de 24 timene? 

Anonymkode: ae625...ec0

I VERSTE fall blir den avlivet om du blir stoppet av Mattilsynet. Mange stygge saker, bla fra Russland om sånne ting. Men som regel må du snu og vente

Anonymkode: 72efb...052

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke lov å ta med hundene sine inn og ut av Sverige innen 24 timer? Jeg skal kun tre timer over grensen og å hente noe og hjem igjen. 

Anonymkode: ae625...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gi hundene løpende behandling mot revens lille bendelorm. Da gir man piller hver 28 dag og pillene må tas innen et gitt tidspunkt på dagen. Men det kommer til å kose deg så mye penger å ta med hundene over for en så kort periode, at du bør se på om du har andre alternativer.

Edit: Du trenger pass og chip i tillegg til revens lille bendelorm.

Endret av Ulven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så det er ikke lov å ta med hundene sine inn og ut av Sverige innen 24 timer? Jeg skal kun tre timer over grensen og å hente noe og hjem igjen. 

Anonymkode: ae625...ec0

Nei, det kan du ikke. Du er faktisk ute av Norge, og må følge loven 

Anonymkode: 72efb...052

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forutsetter at chip og reg er i orden.

Da tar du med deg hunden til veterinær 2 ganger i løpet av uka før avreise. Der får hunden et antall tabletter tilpasset hundens vekt. Disse må tas hos veterinæren som stempler hundepasset. Pris varierer, men du må regne med minst 5-600 for behandlingene inkl tabletter.

Hvis du skal til Sverige med jevne mellomrom kan du gå inn på løpende behandling hver 28 dag.

(Alt tatt fra hukommelsen, så ta eksakt antall dager med en klype salt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey så da må jeg bare vente på grensen i Sverige i mange timer før jeg får lov til å kjøre til Norge. Takk for svar.

Anonymkode: ae625...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Okey så da må jeg bare vente på grensen i Sverige i mange timer før jeg får lov til å kjøre til Norge. Takk for svar.

Anonymkode: ae625...ec0

Ikke hvis du følger "Norge-versjonen". Dvs gå til norsk veterinær, få ormekur, vent maks 28 dager, ny ormekurs i Norge. Da kan du dra til/fra Sverige uten å vente i 28 dager. Denne info finner du lett på Mattilsynets sider

Anonymkode: 72efb...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene har chip, pass og er vaksinerte og registrert i NKK.

Anonymkode: ae625...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...