Gå til innhold

Leker ikke nok med 6 åringen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 åringen sier at jeg ikke leker nok med henne, og det stemmer nok litt. Det har vært/er et vanvittig hektisk halvår, med lange reiseveier pga en flytteprosess, og alt annet mas flytting medfører.. men nå sitter jeg med vanvittig dårlig samvittighet. Føler jeg har neglisjert henne litt midt oppi det hele, beklaget meg og sa at jeg skulle ta meg sammen og forklarte at det var mye fordi jeg følte jeg hadde litt hastverk i det daglige mtp å få gjort klar bolig for salg. Hun sier at jeg er for opptatt med å lage middag, og husarbeid, og hun har nok rett i at mye tid går med til det. Jeg er såpass utslitt etter leggetid for barna at jeg legger meg nesten samtidig.. og føler at det er en kamp om å både være på topp av husarbeid (som henger etter hele tiden) og samtidig pakke, male, fikse ting som burde være i orden til visning etc. 

Måtte bare blåse ut litt. Føler meg som en forferdelig mor, og er veldig lei meg for at hun føler det slik 

Anonymkode: 4c132...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke huske at min mor har lekt med meg i oppveksten, men jeg hadde søsken da. :) 

Anonymkode: adbc9...dbf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke huske at min mor har lekt med meg i oppveksten, men jeg hadde søsken da. :) 

Anonymkode: adbc9...dbf

Hun har en lillesøster på 4, de leker sammen og, men er nok noe med å føle at jeg er litt med på deres lek etc som er viktig for henne.

Anonymkode: 4c132...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å finne rom til lek mens hverdagen pågår. Vi har også hektiske dager med fulltidsjobb, studier, to små og diverse annet, men vi spiser under bordet, tar med barna på husarbeid, går ut en liten stund, bader med leker og gjør hverdagen interessant også for barna. 

Anonymkode: 5a70a...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ENNDet handler om å finne rom til lek mens hverdagen pågår. Vi har også hektiske dager med fulltidsjobb, studier, to små og diverse annet, men vi spiser under bordet, tar med barna på husarbeid, går ut en liten stund, bader med leker og gjør hverdagen interessant også for barna. 

Anonymkode: 5a70a...8fe

Ja jeg må nok lære meg å involvere de mer i  hverdagens gjøremål b.l.a. Vi baker fast sammen brød og knekkebrød hver uke, det synes de er gøy.

Anonymkode: 4c132...ea3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg må nok lære meg å involvere de mer i  hverdagens gjøremål b.l.a. Vi baker fast sammen brød og knekkebrød hver uke, det synes de er gøy.

Anonymkode: 4c132...ea3

Flott. Det er enkle grep egentlig, men det må bare etableres en vane. Vi har foreksempel samlebånd ved oppvaskmaskin. De digger det. De tar ut, gir til neste som gir til neste og så setter jeg i skap oppe og de vil selv sette i skap nede. Jeg bretter tøy mens de leker i sengen og prøver å brette litt, vi hører på musikk og de rydder egne klær. De tar ut av vaskemaskin og får hjelp med å henge opp. De hjelper med å lage mat, eldste kutter og minste heller. Noen ganger lager de egen mat (med litt hjelp). De ordner og hjelper med morgendagens matpakker. Piknik under bordet er veldig stas. Tur ute/lek ute gjøres en halvtime før leggetid istedetfor tv-titting. Bading gjøres annenhver dag og gir masse lek/glede. Skyller av dem og vasker hår etter badet. Rydde og sortere på baderommet kan gjøres til en lek. Skal du male/fikse, la dem hjelpe. Ikke på veggen nødvendigvis, men på ark f.eks. Store ruller med ark er spennende. 

Det viktige er å være positiv til aktivitetene og det som skal skje. Gjerne ha på litt musikk, dans litt, tøys litt. Vipps så er alle dagens gjøremål unnagjort, barna er fornøyd og du har et ryddig hjem når du endelig kan slappe av. 

Anonymkode: 5a70a...8fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flott. Det er enkle grep egentlig, men det må bare etableres en vane. Vi har foreksempel samlebånd ved oppvaskmaskin. De digger det. De tar ut, gir til neste som gir til neste og så setter jeg i skap oppe og de vil selv sette i skap nede. Jeg bretter tøy mens de leker i sengen og prøver å brette litt, vi hører på musikk og de rydder egne klær. De tar ut av vaskemaskin og får hjelp med å henge opp. De hjelper med å lage mat, eldste kutter og minste heller. Noen ganger lager de egen mat (med litt hjelp). De ordner og hjelper med morgendagens matpakker. Piknik under bordet er veldig stas. Tur ute/lek ute gjøres en halvtime før leggetid istedetfor tv-titting. Bading gjøres annenhver dag og gir masse lek/glede. Skyller av dem og vasker hår etter badet. Rydde og sortere på baderommet kan gjøres til en lek. Skal du male/fikse, la dem hjelpe. Ikke på veggen nødvendigvis, men på ark f.eks. Store ruller med ark er spennende. 

Det viktige er å være positiv til aktivitetene og det som skal skje. Gjerne ha på litt musikk, dans litt, tøys litt. Vipps så er alle dagens gjøremål unnagjort, barna er fornøyd og du har et ryddig hjem når du endelig kan slappe av. 

Anonymkode: 5a70a...8fe

Takk! Veldig gode tips, mye jeg ikke har tenkt på før. Skal definitivt ta de med! 

Anonymkode: 4c132...ea3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leker ikke mye med ungene hvis lek=rollelek eller lek med fysiske leker. Det synes jeg rett og slett er dødskjedelig :ler:

Men vi leker veldig mye i form av masse tull og tøys, spøker, kiling i "forbifarten" og slike ting. Det tar ikkeno' tid, det gjøres samtidig med husarbeid og matlaging og andre plikter. Tenker at det veier greit opp for mangelen på leking med lego og Paw Patrol. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Jeg leker ikke mye med ungene hvis lek=rollelek eller lek med fysiske leker. Det synes jeg rett og slett er dødskjedelig :ler:

Men vi leker veldig mye i form av masse tull og tøys, spøker, kiling i "forbifarten" og slike ting. Det tar ikkeno' tid, det gjøres samtidig med husarbeid og matlaging og andre plikter. Tenker at det veier greit opp for mangelen på leking med lego og Paw Patrol. 

Ja den typen lek gjør jeg, samt lekeslåss, tegner/maler med de, tar de med til museum/lekeland/Egon etc. Nå var det spesifikt rolle lek 6 åringen ønsket, sånn egentlig. Det er nok det hun savner mest, tror jeg. 

Anonymkode: 4c132...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og må sies at jeg bygger lego og togbane, men dette er nok noe 4 åringen liker bedre.

Anonymkode: 4c132...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt å spille spill. Akkurat nå er han inne i en periode med Junior Alias og Ludo. Kjøpte yatzy med figurer på, istedenfor prikker, og det syns han også er gøy. Med alias får de kort som de må prøve å få oss til å gjette uten å si hva det er, så vi ler oss nesten ihjel hver gang.

Anonymkode: 1602c...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dagens barn får større forventninger til hvor mye vi voksne skal leke siden de går i barnehage med pedagoger som leker med dem hele dagen. Kanskje de tror voksne skal aktivisere dem og leke like mye som barna?

Anonymkode: 0b4f3...883

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja den typen lek gjør jeg, samt lekeslåss, tegner/maler med de, tar de med til museum/lekeland/Egon etc. Nå var det spesifikt rolle lek 6 åringen ønsket, sånn egentlig. Det er nok det hun savner mest, tror jeg. 

Anonymkode: 4c132...ea3

Da hadde jeg ikke hatt et snev av dårlig samvittighet, faktisk. Hun har jo et søsken hun kan leke rollelek med. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du lekt mye den type lek med henne før, siden hun etterspør lek med deg framfor søskenet? Jeg leker veldig lite med barna mine, men er masse sammen med dem for det. Snakker sammen, gjør ting sammen, tar dem gjerne med på gjøremål osv. Hvis barna mine begynte å forvente at jeg skulle leke med dem, dvs opp på rommet og sitte med lego eller rollelek, ville jeg heller sagt at sånn lek kan de leke med hverandre, og heller foreslått noe hyggelig dere kan gjøre sammen. Særlig når man har flere barn og hus (og spes dere som skal flytte i tillegg), er det fint når man kan være sammen og samtidig få gjort noe man uansett må gjøre. Jeg er ikke av typen som utsetter alt av husarbeid til barna er lagt, så jeg kan sitte på gulvet og pusle med dem på ettermiddagen. Gjør jo også ting som ikke bare handler om praktiske gjøremål, altså, kan gjerne spille et spill, spille kort eller gå ut og ake. Er jo så mye man kan finne på som er like gøy for voksne og barn. 

Men kan jo være hun savner tid med deg, og at det egentlig er underordnet hva dere gjør, men at det med rollelek bare var det mest nærliggende eksempelet hun kom på? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Da hadde jeg ikke hatt et snev av dårlig samvittighet, faktisk. Hun har jo et søsken hun kan leke rollelek med. 

Joda sant nok, de rolleleker sammen- men er nok mest det at hun verdsetter involvering i rollelek mer enn si tullelek, kiling, tegne/male, lego/togbane. Det er nok derfor 4 åringen ikke klager på mangel på lek, for henne er dette gøy nok. 6 åringen ønsker, forståelig nok, at jeg skal være engasjert i det hun er mest interessert i av alt, slik som my little pony, rollelek og dukker. Hun liker ikke så godt tøys, eller kiling, vil ikke bli løftet i været eller leke fly.. som er disse tingene jeg nok er best på sånn lekemessig, samt å tegne og lage ting. Dette gjør at jeg også føler at det blir en dum ubalanse mellom store og lillesøster, som liker de tingene jeg er flink til å leke.. 

Anonymkode: 4c132...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Har du lekt mye den type lek med henne før, siden hun etterspør lek med deg framfor søskenet? Jeg leker veldig lite med barna mine, men er masse sammen med dem for det. Snakker sammen, gjør ting sammen, tar dem gjerne med på gjøremål osv. Hvis barna mine begynte å forvente at jeg skulle leke med dem, dvs opp på rommet og sitte med lego eller rollelek, ville jeg heller sagt at sånn lek kan de leke med hverandre, og heller foreslått noe hyggelig dere kan gjøre sammen. Særlig når man har flere barn og hus (og spes dere som skal flytte i tillegg), er det fint når man kan være sammen og samtidig få gjort noe man uansett må gjøre. Jeg er ikke av typen som utsetter alt av husarbeid til barna er lagt, så jeg kan sitte på gulvet og pusle med dem på ettermiddagen. Gjør jo også ting som ikke bare handler om praktiske gjøremål, altså, kan gjerne spille et spill, spille kort eller gå ut og ake. Er jo så mye man kan finne på som er like gøy for voksne og barn. 

Men kan jo være hun savner tid med deg, og at det egentlig er underordnet hva dere gjør, men at det med rollelek bare var det mest nærliggende eksempelet hun kom på? 

Ja jeg har nok lekt en del rollelek med henne iløpet av årene. Og skrev også nå i et svar over at jeg tror muligens det har blitt en ubalanse mellom de to søstrene, hvor yngste er mer interessert i den typen lek jeg ofte gjør, enn eldste. Så rollelek er hennes greie, og alltid vært det, og hun ønsker at jeg skal nok vie henne egen tid og oppmerksomhet for det hun er mest opptatt av. Mens jeg nok har tenkt at gjemsel, tøys, maling og tegning er noe alle kan gjøre sammen- men hun er ikke så interessert i disse mer felles aktivitetene 

Anonymkode: 4c132...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan legge til at en annen utfordring er at lillesøster nok er en som roper høyere og krever mer plass enn eldste. Jeg prøver å hjelpe storesøster til å sette grenser ovenfor den minste i lek, men det er ikke alltid så enkelt. Så hun savner nok voksen involvering i rolleleken for å balansere det mer ut så hun ikke til stadighet må håndtere lillesøster sitt behov for å bestemme.

Anonymkode: 4c132...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BearMama skrev:

Er du alenemamma?

Nei, far har samvær annenhver helg. 

Anonymkode: 4c132...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, BearMama skrev:

Er du alenemamma?

Og må legge til at grunnen til at vi flytter er for å bo i samme hus som besteforeldre. Med andre ord flere rundt som kan gi oppmerksomhet.

Anonymkode: 4c132...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...