Gå til innhold

Vi som var barn på 60/70 og 80-tallet


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Gjest AthenaRavenLuna

Gratulerer. Vi overlevde mødre som drakk og røkte, under svangerskapet, levde i hus full av asbest. Vi syklet uten hjelm, satt i bil uten sikkerhetsbelte. Vi drakk vann fra hageslangen og IKKE fra flasker kjøpt på butikken :sjokk:Vi spiste mark og leirekaker laget av søle, Vi falt ned fra trær, Skar oss på tollkniver, Brakk bein og tenner og det var ingen anmeldelser eller saksøkning etter slike skade.vi delte ofte en flaske brus med våre venner og alle sammen drakk fra samme flaska uten at noen egentlig ble dødssyk av det. 

Men vi overlevde, så gratulerer til de siste generasjonene der barn fikk være barn :blomst:

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk! Men mine barn gjør det samme bortsett fra at de bruker hjelm og sikkerhetsbelte. Ikke har vi saksøkt eller anmeldt noen heller (og ikke blitt det selv!) 😊

(Ikke så mye røyking og drikking på mor heller - men det har vel ikke noe med å 'få lov til å være barn' å gjøre?)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor røykte ikke og drakk heller ikke, men min far røyka til og med i bilen! Men vi var superhappy i baksete for det, og sang svensktoppar for full hals. :fnise:

Og fikk vi en krone-is så ble vi storøyde, for det gikk mest i pinne-is. På lørdager fikk vi en liten potetgullpose og en liten brus, og da var det fest!!! 

På ettermiddagene pleide vi å slå ball, og på vinteren kjørte vi spark med lommelykt. Når det var på tide å komme hjem igjen, så dukket mødrene opp en etter en for å hente oss hjem igjen, 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Det med røyking og drikking er satt på spissen, mente bare at de ikke var så nøye på det på den tiden :) Min mor verken røket eller drakk, det var det min far som stod for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, men akkurat det med hjelm og sikkerhetsbelte...statistikken over barn som dør i trafikken har jo heldigvis gått ned pga dette 😄

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn gjorde det samme - men heldigvis brukte de hjelm, og sikkerhetsbelte i bil. Mye har da virkelig blitt bedre med årene - og barn får være barn selv om de vokser opp i en annen tid. Jeg skjønner ikke disse før/nå innleggene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna

Selvfølgelig er det bra at vi har blitt mer opplyste og at sikkerhet i trafikken er mye bedre, men bare litt artig å tenke tilbake hvor andreledes det var når vi vokste opp 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok si at jeg hadde min banrdom både på 80 og  90 tallet ( født i 83).Jeg brakk aldri bein eller tenner, er ganske sikker på at jeg aldri spsite mark og leirkake lagd av søle, Jeg syklet alltid med hjelm og hadde alltid på meg sikkerhetsbelte i bilen. Jeg falt ned fra trær og drak brus fra samme flaske som andre.  Og jeg drakk vann fra hageslangen eller fra springen. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk. :)  Jeg var barn på 70 og 80-tallet, og vokste opp med foreldre som den gang dampet som skorsteiner. xD Jeg lever fortsatt. :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera

Takk Catalina! Du glemte at vi fikk leke med hammer, sag, spiker og plank uten tilsyn, bygde hytter i skogen (med blå negler) i barneskolealder, og koste oss med slengdisser som garantert gav komplisert beinbrudd om man fallt av, men det gjorde man (nesten) aldri og gips og hjernerystelse var uansett kult på den tiden😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Catalina Culès skrev:

Gratulerer. Vi overlevde mødre som drakk og røkte, under svangerskapet, levde i hus full av asbest. Vi syklet uten hjelm, satt i bil uten sikkerhetsbelte. Vi drakk vann fra hageslangen og IKKE fra flasker kjøpt på butikken :sjokk:Vi spiste mark og leirekaker laget av søle, Vi falt ned fra trær, Skar oss på tollkniver, Brakk bein og tenner og det var ingen anmeldelser eller saksøkning etter slike skade.vi delte ofte en flaske brus med våre venner og alle sammen drakk fra samme flaska uten at noen egentlig ble dødssyk av det. 

Men vi overlevde, så gratulerer til de siste generasjonene der barn fikk være barn :blomst:

Takk. Jeg var barn på 60 tallet og tenåring midt på 70 tallet. Jeg kan skrive under på at det du sier er helt riktig. I dag oppdrar vi en gjeng med pyser og blautfisker der ungene omtrent blir pakket inn i bomull. 🙂 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen fikk vi ekte lys til å gå Lucia med og vi fikk også dryppe stearin«kunstverk» uten at noe eller noen brant opp :ninuskapus:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne innlegg kommer fra folk som er blitt gamle :P Hver generasjon, sin utfordring. At "ungdommen nå til dags" har vært grusomme har jo folk ment siden antikken, så det er ikke akkurat noe nytt. Det er de gamles lodd å klage på de unge ;)

Hilsen barn på 90-tallet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev:

Sånne innlegg kommer fra folk som er blitt gamle :P Hver generasjon, sin utfordring. At "ungdommen nå til dags" har vært grusomme har jo folk ment siden antikken, så det er ikke akkurat noe nytt. Det er de gamles lodd å klage på de unge ;)

Hilsen barn på 90-tallet :) 

Nåja, det er ikke mange årene til din tur :ler: Jeg har allerede sett 90-tallsnostalgi begynne å blomstre her og der ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frøkensina skrev:

Nåja, det er ikke mange årene til din tur :ler: Jeg har allerede sett 90-tallsnostalgi begynne å blomstre her og der ;) 

 

Hehe, jeg vet, prøver å motstå det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Havbris skrev:

Mine barn gjorde det samme - men heldigvis brukte de hjelm, og sikkerhetsbelte i bil. Mye har da virkelig blitt bedre med årene - og barn får være barn selv om de vokser opp i en annen tid. Jeg skjønner ikke disse før/nå innleggene.

Helt enig!:tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Hehe, jeg vet, prøver å motstå det!

:laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...