Gå til innhold

Sykmelding pga depresjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som har vært det? Jeg sitter for tiden fast i den verste hengemyra noensinne. Jeg har diagnosen tilbakevendende depresjon, og har slitt med det i mange år, men det er første gang jeg vurderer sykmelding. Skal ringe legen i morgen, men er veldig redd for at jeg ikke får sykmelding. Redd for å ikke bli tatt på alvor. Jeg går også til psykolog, men sist jeg var hos han var ikke sykmelding et tema... Jeg jobber med mennesker, og jeg merker at jobben mer en stressfaktor og belastning enn det er givende i denne dårlige perioden. Jeg orker snart ikke mer, er så sliten og lei... 

Anonymkode: 812e7...66e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk 14 dager en gang men det var ikke lett i mitt tilfelle hvertfall. Leger og psykologer også, anbefaler det rett og slett ikke. I etterpåklokskap så skjønner jeg det da det å få litt bedre tid med tankene sine kan gjøre vondt verre. 

Nå er din situasjon helt annerledes såklart, mulig du kan ha godt av det og får utbytte av det. Isåfall, bare vær ærlig og ikke gjør problemene dine større enn hva de er. Vær troverdig. Forklar dem situasjonen din og hvorfor du mener det vil hjelpe deg så ordner det seg helt sikkert :) 

Skrevet

jeg skjønner så godt  redselen for ikke å bli tatt på alvor. redselen for ikke å klare å forklare hvordan du har det..for det er jo umulig å sette ord på. jeg hadde det på samme måte slik selv, og har egentlig i mange år utsatt det å kontakte legen for å bli henvist til psykolog og bli sykemeldt.

på legekontoret jeg går kan man skrive melding for å bestille time, og det gjorde det litt lettere. da skrev jeg her at jeg øsnket sykemelding slik at legen var klar over det da jeg kom. hun trengte ikke akkurat å overtales, jeg gråt jo så mye og skalv så mye da jeg endelig satte meg ned. jeg har angst og dette var førtse gangen jeg snakket med lege om mine psykiske problemer. når jeg får angst begynner jeg å hakke tenner kraftig, og kroppen begynner å riste,og dette skjedde da jeg kom til timen, jeg hadde vært så redd for å ta kontakt at jeg fikk anfall der på kontoret. 

du er voksen og jeg er sikker på at legen kommer til å ta deg på alvor når du sier at du trenger sykemelding. lykke til.

Anonymkode: 27cf0...ec2

Skrevet

Hvis du ikke blir tatt på alvor så sender du inn klage. Når det er sagt, så må du være forberedt på at legen ikke vil sykmelde deg, ikke fordi at h*n ikke tar deg på alvor, men fordi det gjør vondt verre å bli sykmeldt når man har depresjon. Du bør være åpen for å høre hva legen sier om temaet, og ikke steng av fordi du initelt sett blir møtt med skepsis.

Det som kan være aktuelt er å sykmeldes i 2 uker hvis det hjelper deg å komme ovenpå, f.eks hvis du er helt utslitt. Da er det viktig å bruke disse ukene på egenpleie og ikke sitte inne og grave seg ned, om du skjønner. Men jobben din, er det aktuelt å bytte jobb for deg? Å trives på jobb er viktig når man kjemper mot psykisk sykdom. 

Anonymkode: 3674f...97b

Skrevet

ser det er flere som er inne på dette med at det gjør vondt værre å bli sykemeldt når man er deprimert. desverre så er det ikke sånn at det er alle jobber det er mulig å fungere i med depresjon. spesielt jobber der man skal være omsorgsperson for andre som har store behov for eksempel. 

jeg er lærer og hadde ansvar for en elevgruppe med store problemer. det foregikk daglige voldsepisoder og trusler, og en stor del av jobben gikk ut på å være på vakt,  fungere som megler, gå i mellom i slåsskamp, komme med råd i konflikter osv. i tillegg skal man fungere i ett team og gi/ta mange beskjeder på strak hånd ofte i forbifarta mens man haster fra det ene til det andre, ha oversikt over x antall saker med hjemmet, og selvfølgelig ha ansvar for undervisning, forarbeid etterarbeid osv.  da er det viktig at man er klar i toppen. jeg hadde ikke sjans å utfør jobben på en måte jeg anså som tilfredstillende, og da jeg til slutt tok opp problemet med teamet mitt innrømte de at de hadde merket at jeg ikke hadde det bra (de måtte gjenta beskjeder mange ganger, jeg virket fjern osv, selv om jeg hadde prøvd så godt jeg kunne å skjule det, klistra på meg ett smil)

Anonymkode: 27cf0...ec2

Skrevet

Jeg var sykmeldt i ett år pga depresjon, men hos meg var forholdet på jobben mye av grunnen til depresjonen min. Om du ikke klarer å utføre jobben din trenger du sykmelding, om ikke 100% men i hvertfall jobbe redusert en periode. Kanskje arb.giver kan tilrettelegge arbeidet, evt finne andre arbeidsoppgaver til deg, til du er litt mer ovenpå igjen.

Anonymkode: 50180...daf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...