Gå til innhold

Rengjør du sofaen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Isåfall, hvordan vasker du sofaen? Tar du flekker med klut eller hiver du trekkene i vaskemaskin? Bruker du et middel på og vasker/tørker vekk? Dampvasker?

Jeg er redd for at trekkene ikke går på igjen ved maskinvare, så til nå har jeg kun brukt klut.

Men: Det ble sølt litt mat i sofaen av besøk i jula, og selv om dette er en mørkere stoffsofa så synes jeg det lukter litt av matrester og flekken er sikkert ikke helt borte 🤢😫 Tips?

 

Anonymkode: 6391b...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er redd trekkene ikke passer putene etter en maskinvask*, ikke maskinvare... 😂

Ts

Anonymkode: 6391b...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vaska trekk til sofa i maskin i fleire år no.  Forskjellige sofaer, bruker pulver og tøymykner. Tørker dei i trommel også, har alltid gått bra 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar trekkene i maskinen fast to ganger i året, og flekker etterhvert som de dukker opp. Velger et finvask program på 30grader, evnt ull program. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vaskbart trekk som vaskes i maskin med jevne mellomrom. Har gjort det i flere år, og det har gått fint, men på noen av trekkene begynner glidelåsen å bli ødelagt

På det som ikke kan vaskes i maskin bruker jeg dampvasker, men syns ikke resultatet blir så bra. Kan få bort flekkene, men blir lett vannflekker istedet for.

Anonymkode: f0db0...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker de i vaskemaskina. Har ett ekstra sett til så jeg pleier å sette på rent med en gang, så jeg slipper å stresse med å få vasket det med en gang.

Anonymkode: a9288...001

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Isåfall, hvordan vasker du sofaen? Tar du flekker med klut eller hiver du trekkene i vaskemaskin? Bruker du et middel på og vasker/tørker vekk? Dampvasker?

Jeg er redd for at trekkene ikke går på igjen ved maskinvare, så til nå har jeg kun brukt klut.

Men: Det ble sølt litt mat i sofaen av besøk i jula, og selv om dette er en mørkere stoffsofa så synes jeg det lukter litt av matrester og flekken er sikkert ikke helt borte 🤢😫 Tips?

 

Anonymkode: 6391b...7c0

Tørker vekk flekker så raskt som råd, sprayer litt Zalo på og gnikker med varm klut. Veldig praktisk med Zalo på sprayflaske 👍

Ellers tar vi trekkene i maskina på 30 grader, men det er virkelig en samarbeidsoppgave å få de på igjen 😅 og putene ser kanskje like ut i størrelsen, men det er ikke alltid tilfellet, så trekkene kan passe til én spesifikk pute 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket trekkene flere ganger i året på 30-40 grader og tørketrommel. Ingen problem men det var en litt tung jobb å dra trekkene på. De skal ikke krympe men de er formsydde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker trekkene i maskinen et par ganger i året. 30 grader. Tar på trekkene mens de fortsatt er litt fuktige, da er det lettere å få dem på, og det blir seende finere ut. Ellers støvsuger jeg og vasker med klut om det er småflekker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker trekkene 1 gang i året. Ellers støvsuger jeg. Noen ganger strør jeg bakepulver over og lar det virke, før jeg støvsuger. Det fjerner lukt.

Sprayer over nå og da med min egen blanding av bakepulver, vann, noen dråper sitron eterisk olje og piiiittelitt vodka. Det holder også stoffet friskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal mye til om noe krymper på 30 grader. Hadde kjørt trekkene en runde på 30 grader ullprogram f.eks. 

Anonymkode: 39a09...3ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt sofaen i 3 år og ikke vasket trekkene .  Er redd jeg ikke får dem på pent igjen selv om jeg tar dem på våte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du vasker trekkene så sørg for å ta de på igjen mens de er litt fuktige, eller så er det ikke sikkert su får de like fint på igjen😅

Anonymkode: 0825d...d7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sofa er 6 måneder gammel så den har bare blitt støvsugd.

Anonymkode: 2f8ab...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange som vasker i maskin, da skal jeg prøve selv for å se om det går bra :) Takk for tips!

Anonymkode: 6391b...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg leide tepperense maskin til 250 døgnet. Den suger ut all møkka. Renser da samtidig teppe, bilen og overmadrass. Gjør det på sommeren for da kan jeg tørke det på terrassen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Jeg leide tepperense maskin til 250 døgnet. Den suger ut all møkka. Renser da samtidig teppe, bilen og overmadrass. Gjør det på sommeren for da kan jeg tørke det på terrassen. 

Hvor leide du en sånn? Det kunne jeg forsøkt til våren :) 

Anonymkode: 6391b...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...