Gå til innhold

Treningsprogram


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei fra en nybegynner på treningsfronten. 

Jeg har ofte startet og trene, og gitt opp etter 3-4 måneder da jeg mister motivasjonen. Jeg blir lei av den grunn at det går i det samme igjen og igjen. Så jeg lurer fælt på hvordan dere andre finner treningsprogram? Hvor ofte bytter dere? Hvordan vet dere om dere har riktig teknikk? 

Og angående kondisjon, min er per nå ikke eksisterende. Hvordan bygger dere opp kondisjon? 

Jeg har dessverre ikke råd til pt, så jeg må klare dette på egenhånd. 

Kjempe takknemlig for alle svar. 

Anonymkode: b1f5c...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første man må gjøre er å sette seg mål for treningen. Hva vil du oppnå med det? Bli sterkere, gå ned eller opp i vekt, løpe lengre, løpe raskere?

Først da kan du finne et treningsprogram som passer for deg. Jeg begynte med vektløfting som 16-åring og lærte mye av det. Sluttet når jeg var 18, men hadde da en del kunnskap om trening og lagde mitt eget treningsprogram.

Anbefaler deg å sette deg ned og lese deg opp, du finner det meste du trenger å vite med litt tid på nett. Finn en treningsplan som passer inn i ditt liv, og et program som hjelper deg med dine mål. Før du begynner med styrkeøvelser, sjekk opp alle øvelsene på YouTube for å se på teknikken. Hvis du er i tvil på teknikken, så kan man som regel spørre dem som jobber på senteret eller andre. Jeg betaler ikke for PT, men når jeg prøver nye øvelser kan jeg gjerne spørre han som er PT og ansatt der, når han ikke har kunder. Uansett bør du begynne med veldig lette vekter og teknikktrening den første tiden.

Mitt nybegynnertips er å ikke gå "all in" med en gang. Gjør det gradvis. For en utrent person kan det bli veldig mye å hive seg utpå og trene flere ganger i uken, for da er det lett for å miste motivasjonen. 

Anonymkode: 2a684...c61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første man må gjøre er å sette seg mål for treningen. Hva vil du oppnå med det? Bli sterkere, gå ned eller opp i vekt, løpe lengre, løpe raskere?

Først da kan du finne et treningsprogram som passer for deg. Jeg begynte med vektløfting som 16-åring og lærte mye av det. Sluttet når jeg var 18, men hadde da en del kunnskap om trening og lagde mitt eget treningsprogram.

Anbefaler deg å sette deg ned og lese deg opp, du finner det meste du trenger å vite med litt tid på nett. Finn en treningsplan som passer inn i ditt liv, og et program som hjelper deg med dine mål. Før du begynner med styrkeøvelser, sjekk opp alle øvelsene på YouTube for å se på teknikken. Hvis du er i tvil på teknikken, så kan man som regel spørre dem som jobber på senteret eller andre. Jeg betaler ikke for PT, men når jeg prøver nye øvelser kan jeg gjerne spørre han som er PT og ansatt der, når han ikke har kunder. Uansett bør du begynne med veldig lette vekter og teknikktrening den første tiden. 

Mitt nybegynnertips er å ikke gå "all in" med en gang. Gjør det gradvis. For en utrent person kan det bli veldig mye å hive seg utpå og trene flere ganger i uken, for da er det lett for å miste motivasjonen. 

Anonymkode: 2a684...c61

Synes i grunn dette var et godt svar.

Ja, for hva er målet, og hva er det du har gjort av styrketrening, som gjør at du har gått lei? Mitt inntrykk av nybegynnere er at de egentlig gjør alt for mye - de går fra apparat til apparat, gjerne med pauser på kun 30 sekunder. Jeg vil tro at en mulig løsning er å sette seg inn i hvordan trening for muskelvekst og styrke faktisk foregår - legge opp kun et knippe øvelser - gå gjennom en periode med dem, og så variere litt.

For problemet med å velge for mange øvelser, er at man ikke har noe å variere med. Gjør man 25 forskjellige øvelser, så har man plutselig ikke så mye annet å ty til når man har gått lei. Men om du konsentrerer deg om 5-6 øvelser, passer på å øke i intensitet eller volum, og så bytter ut en eller to av dem med en annen etter en 2 måneders tid, så kan det bidra til å holde treningslysten oppe, samtidig som at du lettere kan se framgangen, noe som også fremmer motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er å gå ned maks 5 kg, men aller helst stramme opp rett og slett. Og generelt mer styrke i kjernen. 

Da jeg trente sist trente jeg 3 dager i uken, 1 dag styrke overkropp, 2 dag kondisjon, 3 dag styrke ben/rumpe. Hadde igrunn ikke så mange forskjellige øvelser, hadde noen hoved øvelser som jeg brukte. 

Jeg lurer på om jeg mister motivasjonen fordi alle andre klarer det så bra, de ser bra ut, de løfter tyngre, de løper lenger. Jeg er dessverre horribelt svak, og kan løpe maks 3 min av gangen. Samt jeg svimler veldig fort, skal ingenting til(dette er undersøkt av lege uten noen pekepinn). 

Jeg skal følge rådet ditt, ab, og prøve å Google meg frem til noen øvelser. 

 

Ts

Anonymkode: b1f5c...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tommelfingerregel er vel at du må trene samme muskelgruppe minimum to ganger i uka for å få effekt. Hvis du kun trener styrke to ganger i uka bør du trene hele kroppen begge dagene, ikke dele det opp (men du kan variere øvelsene da). Kanskje det er der problemet ligger mtp. Framgang?

Jeg var sånn før at jeg trente perioder på 3-6 måneder og ga meg igjen. 

Dette hjalp meg til å bryte ut av mønsteret:

For det første så ga jeg opp tanken om at jeg skulle stramme opp og få konkrete utseendemessige resultater. De kommer med tiden, og det er ikke noe quick-fix (med mindre du er superdedikert både når det gjelder kosthold og å trene masse)

Jeg fokuserer på å ha lett oppnåelige og realistiske mål. Føles bra å nå målet sitt. F.eks å klare én push-up, eller å klare dype knebøy med stang med riktig teknikk.

Når det gjelder teknikk har jeg tatt et par PT-timer for å være sikker på å ikke gjøre noe feil.

Ellers blir jeg veldig motivert av treningsapper, både av å se hvor mye jeg har trent og hvor fort jeg har løpt. Har brukt Fitbit og Runkeeper. Inne på Runkeeper finnes det ulike kondis-challenges.

Skal du få bedre kondis bør du også trene det minst to ganger i uken. Jeg har valgt å legge det litt på hylla til jeg vet jeg klarer å opprettholde styrketreningen.

Enig at du bør google litt. Og du kan sjekke ut dette programmet evt. https://www.ntnu.no/cerg/treningsprogram

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...