Gå til innhold

Soverom ikke godkjent likevel


Cagoaa005

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi holder på å selge rekkehuset vårt. Har ikke bodd her så lenge, snart tre år. Når vi kjøpte var det markedsført som en 4- roms. Det 3. soverommet er en tidligere kjellerbod som har fått vindu og kledd inn. I salgsoppgave og takst stod det «I underetasjen er en bod gjort om til soverom og satt inn ett større vindu». Ikke noen steder i prospektet kom det frem at dette soverommet ikke er godkjent. 

Når vi nå skal selge har takstmann vært her(samme som når vi kjøpte). Denne gangen påpeker han i takst at vinduet i rommet ikke er stort nok til å oppfylle krav til soverom. 

Dette betyr at vi må markedsføre og selge som en 3-roms, ikke 4-roms som vi kjøpte. Jeg er veldig oppgitt over dette.  Det betyr jo mest sannsynlig at vi taper penger i forbindelse med salget.

Hva gjør vi? Vi har boligkjøperforsikring, men har forstått at de ikke alltid er så hjelpsomme? jeg mener at her har både forrige selger og megler (og takstmann??) ikke spilt med åpne kort og det er vi som taper på det. 

På forhånd takk for eventuelle svar

Endret av Cagoaa005
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det er står beskrevet som en ombygget bod så er det jo ikke sagt at det er et soverom, det er det det er tolket som. En ombygget om er en bod uansett hvordan man har valgt å bruke den. Tviler på dere har noe å klage på her. 

Anonymkode: 7220f...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takstmenn burde VIRKELIG ha et større ansvar, dette er et veldig godt eksempel. 

Ingen råd å gi deg, men synes bare det er forferdelig hva den useriøse yrkesgruppen får lov til å komme unna med!!

Anonymkode: d54ec...9f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at det ikke fremkom i takstdokumentet at rommet ikke var godkjent som soverom? Har du tatt vare på dokumentet?

Anonymkode: 7c9cc...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det er står beskrevet som en ombygget bod så er det jo ikke sagt at det er et soverom, det er det det er tolket som. En ombygget om er en bod uansett hvordan man har valgt å bruke den. Tviler på dere har noe å klage på her. 

Anonymkode: 7220f...25d

Selv om den er solgt som en 4-roms med 3 soverom i salgsrapporten? Skjønner ikke at dette kan være greit. Alle papirer vi har fra kjøpet sier at dette er et soverom? Og nå er det plutselig ikke det lenger, 3 år etter. 😔

Endret av Cagoaa005
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt sikker på at det ikke fremkom i takstdokumentet at rommet ikke var godkjent som soverom? Har du tatt vare på dokumentet?

Anonymkode: 7c9cc...4c9

Ja, vi har alle papirer fra kjøpet. Vi har lest gjennom alt nå og det kommer ikke frem noen steder at soverommet kun kan regnes som bod. Det står det som sagt kun at en «bod er gjort om til soverom og satt inn et større vindu»(ordrett fra takst og salgsoppgave). Bildeteksten til rommet i prospeketet sier «soverom», innhold i 1.etg sier 2 soverom og et soverom 2. etg. Teksten til Finn-annonsen sier «Fire-roms med gjennomført standard». For meg virker det uforståelig at vi skulle skjønt at dette var en 3-roms...

Endret av Cagoaa005
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på heftig boligjakt for noen år siden, og mener at slikt som dette har man faktisk selv et ansvar for å sette seg rimelig inn i. Det går i samme kategori som «innredet utleieenhet i kjeller men hvor man bare har vinduer høyt oppe på veggen», «kjelleretasjer som er typ1,80 under taket» eller her, en «bod som er gjort om til soverom med innsatt vindu».

Og slikt som dette finnes det masse av, og da bør det gå opp et lys for folk at man kanskje skal sjekke om det er forskriftsmessig gjort, og om endringen er godkjent, byggemeldt, tillatt eller hva det nå enn er.

Det er ikke akkurat rakettforskning å komme på at man kanskje burde sjekke om endringen tilfredsstiller aktuelle forskrifter, og google seg frem til om det er godkjent som oppholdsrom eller ei. Det er tross alt ganske lett å finne kravene hvis man leter. 

Med en investering på en del millioner bør man gjøre såpass research - det er litt for lett å fraskrive seg ansvaret i etterkant og si at «jammen vi tenkte .....»

Disclaimer: jeg har null juridisk dekning for påstandene mine her, dette er bare mitt synspunkt. 

Anonymkode: e403c...f4a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på heftig boligjakt for noen år siden, og mener at slikt som dette har man faktisk selv et ansvar for å sette seg rimelig inn i. Det går i samme kategori som «innredet utleieenhet i kjeller men hvor man bare har vinduer høyt oppe på veggen», «kjelleretasjer som er typ1,80 under taket» eller her, en «bod som er gjort om til soverom med innsatt vindu».

Og slikt som dette finnes det masse av, og da bør det gå opp et lys for folk at man kanskje skal sjekke om det er forskriftsmessig gjort, og om endringen er godkjent, byggemeldt, tillatt eller hva det nå enn er.

Det er ikke akkurat rakettforskning å komme på at man kanskje burde sjekke om endringen tilfredsstiller aktuelle forskrifter, og google seg frem til om det er godkjent som oppholdsrom eller ei. Det er tross alt ganske lett å finne kravene hvis man leter. 

Med en investering på en del millioner bør man gjøre såpass research - det er litt for lett å fraskrive seg ansvaret i etterkant og si at «jammen vi tenkte .....»

Disclaimer: jeg har null juridisk dekning for påstandene mine her, dette er bare mitt synspunkt. 

Anonymkode: e403c...f4a

Så da er det fritt fram for oss som selger nå da, bare å legge leiligheten ut som 4-roms sånn som det ble gjort ved første salget? 😂 siden alt ansvar er på kjøper? Det er vel ikke helt fair eller...

Ellers enig i at man som kjøper skal ha et visst ansvar for å sjekke ting, men det fraskriver vel ikke selger og takstmann å vere redelige? Og jeg ønsker som sagt råd for hva vi skal gjøre videre nå... 

Endret av Cagoaa005
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter TS i at "bod gjort om til soverom og satt inn et større vindu" forteller at "dette var tidligere en bod, men nå er det et soverom fordi det er gjort endringer som gjør at man kan si at det er et soverom". Jeg har sett mange tilfeller på "bod/rom innredet som soverom", som uttrykker tydelig at dette fortsatt er en bod/disponibelt rom. 

Aner ikke om det er nok til en sak, men det er ingen tvil om at megler/takstmann/ har gitt feil eller misvisende opplysninger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt forsikringsselskapet først og fremst.

Hvis dere markedsfører som 3(4)-roms, og det skrives i annonsen at "selger har brukt dette rommet som soverom", så kan det være at dere ikke taper noe på det. 

Men, det jeg ville sjekket er om arealet inngår i primærareal. Man må nemlig søke om å få omgjort boder og annet sekundært areal til primærareal. Det koster dere mer å miste 12m2 enn et godkjent soverom, vil jeg tro. 

Anonymkode: ff89a...276

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 19.55, Cagoaa005 skrev:

Så da er det fritt fram for oss som selger nå da, bare å legge leiligheten ut som 4-roms sånn som det ble gjort ved første salget? 😂 siden alt ansvar er på kjøper? Det er vel ikke helt fair eller...

Ellers enig i at man som kjøper skal ha et visst ansvar for å sjekke ting, men det fraskriver vel ikke selger og takstmann å vere redelige? Og jeg ønsker som sagt råd for hva vi skal gjøre videre nå... 

Nei, det er ikke fritt frem for dere å gjøre det samme. Du vet bedre nå, og burde kanskje også tenkt lengre da. Du kan omtale rommet som at det har vært benyttet som soverom.

Hvis ikke det står spesifikt at det er godkjent, bør man faktisk selv stille den typen spørsmål, og det primært skriftlig, slik at du har det dokumentert. Selger har etterlatt inntrykk av at noe brukes som et soverom, de har slik du beskriver ikke sagt at det er godkjent som et soverom. Det er som når noe markedsføres med sjøutsikt - «alle» vet at leiligheten da ikke nødvendigvis ligger rett ved sjøen, men at man kanskje ser glimt av sjøen når du står på tå i venstre hjørne på balkongen.

Andre får svare deg på hva du har juridisk mulighet/sannsynlighet for å komme gjennom med her.

Jeg tenker at det mest realistiske dere kan gjøre her kanskje dessverre er å ta dette som en (kostbar) lærepenge - ved skriftlige handler på dyre handler (som jo boligkjøp er) må man være supernøye med hva som faktisk står skrevet i de skriftlige dokumentene og kontraktene, ikke hva dere tolker teksten som. Er man usikker på man stille spørsmål og få eventuelle antakelser bekreftet eller avkreftet skriftlig. Er det rom for tolkning kan det være en grunn til at man uttrykker seg upresist. 

Ja jeg har gått i en liknende «felle» selv.

Anonymkode: e403c...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...