Gå til innhold

23/5 regel, hjelp!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer lenge hvem jeg skal spørre og hvordan jeg skal finne ut om jeg dekker krav til 23/5? Eller har 5 år til praksis.

jeg blir jo sendt fram og tilbake med dette spørsmålet om å spørre andre. 

Sendte e-post samondra opptak, nå har de svart med at jeg skal spørre inntakskontoret, og når jeg spør inntakskontoret, sier de at jeg skal spørre samondra! Blir sprø

Anonymkode: 3499d...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest catalula
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg lurer lenge hvem jeg skal spørre og hvordan jeg skal finne ut om jeg dekker krav til 23/5? Eller har 5 år til praksis.

jeg blir jo sendt fram og tilbake med dette spørsmålet om å spørre andre. 

Sendte e-post samondra opptak, nå har de svart med at jeg skal spørre inntakskontoret, og når jeg spør inntakskontoret, sier de at jeg skal spørre samondra! Blir sprø

Anonymkode: 3499d...a61

Jeg var i denne runddansen for mange år siden. Jeg ga opp flere ganger. 

Til slutt snakket jeg med en veileder på Bjørknes. Da fant jeg ut hvilke fag jeg trengte, og hva 5 år praksis var (jeg fikk den godkjent ved å vise til sykdom og Arbeidsavklaringspenger, og fødselsperm.)

Ingen av dem som skulle kunne gi meg svaret hjalp meg. Jeg ble sykere og sykere (psykisk) i denne prosessen. Veldig synd at det skal være så vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ofte må man søke studieplass for å få dette vurdert. Men først og fremst må du finne ut om du har alle programfagene og om du har 5 års arbeidserfaring/ utdanning. Og det må jo neste du finne ut av selv, det kan ikke SO eller inntakskontoret hjelpe deg med..😉

Jeg tror du må har engelsk, norsk, samfunnsfag, historie, matte og naturfag fra vgs. Har du alle disse (og riktig ant. timer) dekker de opp 1 av de 5 årene med arbeidserfaring/ utdanning. De resterende årene kan være arbeid, fødselspermisjon, militæret og lignende. Du må ikke har jobbet fulltid alle årene, du kan ha jobbet deltid, men hvis du legger alt sammen, må det tilsvare 5 år. 

Lykke til!! 

Anonymkode: 5f8f0...cda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hjelp til dette på en rådgivningstime hos voksenopplæringen i fylket, enda jeg bare var privatist. Ringte bare og spurte om jeg kunne få en veiledningstime 🙂 

Anonymkode: 99aa2...81d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 10.30, catalula skrev:

Jeg var i denne runddansen for mange år siden. Jeg ga opp flere ganger. 

Til slutt snakket jeg med en veileder på Bjørknes. Da fant jeg ut hvilke fag jeg trengte, og hva 5 år praksis var (jeg fikk den godkjent ved å vise til sykdom og Arbeidsavklaringspenger, og fødselsperm.)

Ingen av dem som skulle kunne gi meg svaret hjalp meg. Jeg ble sykere og sykere (psykisk) i denne prosessen. Veldig synd at det skal være så vanskelig. 

Teller det å være på aap ?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, catalula skrev:

Yes 😊

Begynte å lese litt om 23/5 regelen i går, men fant egentlig ut at jeg ikke skjønte noe av det.. man må jo uansett ha studiekompetanse, så da regner de vel etter de poengene allikevel ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest catalula
35 minutter siden, TONJELA skrev:

Begynte å lese litt om 23/5 regelen i går, men fant egentlig ut at jeg ikke skjønte noe av det.. man må jo uansett ha studiekompetanse, så da regner de vel etter de poengene allikevel ? 

Studiekompetanse må du ha uansett. 23/5 regelen gjør slik at du kommer inn på høyere utdanning. Man må kunne vise til arbeid/aktivitet siste fem årene og ga studiekompetanse. Jeg brukte aap og fødselspermisjon som begrunnelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, TONJELA skrev:

Begynte å lese litt om 23/5 regelen i går, men fant egentlig ut at jeg ikke skjønte noe av det.. man må jo uansett ha studiekompetanse, så da regner de vel etter de poengene allikevel ? 

Når man søker med 23/5 regelen må man ha de 6 grunnfagene (norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag og historie), altså en del færre fag enn en vanlig VGs elev har etter fullført utdanning. Det er snittet fra disse 6 fagene man søker med (tre norskkarakterer, to engelskkarakterer, to mattekarakterer, en historie- en samfunnsfag- og en historiekarakter).

I tillegg må man ha minst 5 års arbeidserfaring som hovedregel, men her er det en del andre ting som kan erstatte arbeidserfaringen. Blant annet trekkes timetallet fra gjennomførte fag fra for det året de er gjennomført, har du tatt et fag som kvalifiserer for 14% av et studieår har du fått 14% for det ene året osv. Omsorg for egne barn teller også dersom du har barn, og har vært i permisjon f.eks. 

Det tas også hensyn til dokumentert sykdom, så dersom du har vært sykemeldt eller vært på AAP må du sende inn dokumentasjon på dette når du søker også trekkes den tiden fra de fem årene. Har du vært sykemeldt/på AAP i 3 år gjenstår bare 2 år med arbeidserfaring.

Du må også være over 23 år/fylle 23 i løpet av året du søker.

Anonymkode: 99aa2...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man søker med 23/5 regelen må man ha de 6 grunnfagene (norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag og historie), altså en del færre fag enn en vanlig VGs elev har etter fullført utdanning. Det er snittet fra disse 6 fagene man søker med (tre norskkarakterer, to engelskkarakterer, to mattekarakterer, en historie- en samfunnsfag- og en historiekarakter).

I tillegg må man ha minst 5 års arbeidserfaring som hovedregel, men her er det en del andre ting som kan erstatte arbeidserfaringen. Blant annet trekkes timetallet fra gjennomførte fag fra for det året de er gjennomført, har du tatt et fag som kvalifiserer for 14% av et studieår har du fått 14% for det ene året osv. Omsorg for egne barn teller også dersom du har barn, og har vært i permisjon f.eks. 

Det tas også hensyn til dokumentert sykdom, så dersom du har vært sykemeldt eller vært på AAP må du sende inn dokumentasjon på dette når du søker også trekkes den tiden fra de fem årene. Har du vært sykemeldt/på AAP i 3 år gjenstår bare 2 år med arbeidserfaring.

Du må også være over 23 år/fylle 23 i løpet av året du søker.

Anonymkode: 99aa2...81d

Aha.. takk for utfyllende svar. Da hjelper det nok ikke meg så mye. Har generell studiekompetanse, men med dårlig snitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...