Gå til innhold

Hvordan lage havregrøt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min er glad i havregrøt når bestemoren lager den,mens min blir som lim sier han :P Hva gjør jeg galt? Jeg bruker 2.5 dl melk og 1 dl med havregryn.

Anonymkode: efb92...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg koker med vann og har litt melk på toppen etterpå 😊 2,5 dl vann, 1 dl havregryn og bittelitt salt. Det skal bare kokes opp sammen og den skal spises med en gang, står den litt så blir den som lim

Anonymkode: 21500...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk mer melk? Jeg lager ofte havregrøt, men måler aldri opp. Men må iallfall ha minst 3 deler mer melk en havregyn, synes jeg.

Endret av LatersBaby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager grøten i mikroen. Har havregryn i en skål, og såpass mye vann at det dekker grynene. Så dekker jeg skålen med et plastlokk/fat og kjører på full styrke i 2 minutter. Sper så ut med melk til grøten er passelig. 

Anonymkode: 30f9d...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker du grøten? Den skal bare svelle☺️

Jeg lager min sånn her: 3dl melk (gjerne helmelk), 1,5dl lettkokte havregryn, en klype salt og kardemomme/kanel er jo valgfritt! Pluss så har jeg oppi en ts smør, det er kjempegodt. Varm melken og la grøten svelle til konsistensen er grei! Lager du den slik kan du gjøre andre ting uten å måtte stresse for at den brenner seg! På toppen har jeg gjerne litt melk og sulkker på:) noen ganger blander jeg i mandler og rosiner og banan også! 

Anonymkode: 81a6a...e8f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg varmer melken og heller melken deretter i en skål. Deretter drysses lettkokte havregryn oppi skålen med melk mens man rører. Ferdig til servering. :spise:

Anonymkode: cf40c...cc2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare spørre henne...?

Anonymkode: a7354...361

Hun sier jo at hun bruker akkurat samme mål og hun bruker også melk. Men kan være at jeg bruker for sterk varme ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.5 dl vann, 1.5 dl melk og 1.5 del gryn. Bruker den daglig. Veldig god😊 men ikke kok for lenge

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker samme mål, men lager oftest med vann. Ikke høy varme og rør ofte. Ta den av før den tykkner for mye :)

Anonymkode: ba0f0...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fått mange gode tips her, men kan jo rett og slett være at det er fordi nettopp bestemor lager den, at den er så god. Stekt egg smakte nemlig alltid best hos bestemor, blir aldri det samme noe annet sted, selv nå i voksen alder.:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min er glad i havregrøt når bestemoren lager den,mens min blir som lim sier han :P Hva gjør jeg galt? Jeg bruker 2.5 dl melk og 1 dl med havregryn.

ha masse smør oppi melken.

På havregrøt posene så står det at du skal ha på 1 porsjon: 
2,5dl vann eller melk (anbefaler melk etter egen erfaring),
1/8del t-skje salt,
Du kan også ha oppi noe steke margarin (melange f.eks) som gjør det søtt og godt.
Litt sukker går også fint. 

Den skal ikke koke mye det er bare å koke opp melken og det, tømme oppi resten, skru ned temperaturen, røre hele tiden, og når det begynner bli litt tykkelse skrue av varmen og røre rundt og stoppe mens det enda er litt bløtt.. 

Anonymkode: 95ebd...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama

Koker opp i mikroen med havremelk. 2 ganger 4 minutter. Tilsetter litt melk etter behov. Ungen min sluker grøten. Blir skikkelig tykk og fin uten å bli tørr og limete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun sier jo at hun bruker akkurat samme mål og hun bruker også melk. Men kan være at jeg bruker for sterk varme ja.

Jeg holder en knapp på at du koker den for hardt og for lenge. Det var sånn jeg lagde sprettball på skolekjøkkenet 🤣

Anonymkode: ee09d...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 1 dl store glutenfrie havregryn, 1 dl skummet melk og 1 dl vann. Koker i mikrobølgeovn i 5-6 minutter, og har i bittelitt salt.

Glutenfrie gryn er ikke så «slimete» som vanlige.

Og ikke ha i salt før grøten er ferdigkokt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, cleangal skrev:

Jeg bruker 1 dl store glutenfrie havregryn, 1 dl skummet melk og 1 dl vann. Koker i mikrobølgeovn i 5-6 minutter, og har i bittelitt salt.

Glutenfrie gryn er ikke så «slimete» som vanlige.

Og ikke ha i salt før grøten er ferdigkokt!

Eneste forskjellen på glutenfrie havregryn  og andre havregryn er at det glutenfrie er garantert fri for krysskontaminering fra kornsorter med gluten. Havre er i seg selv glutenfritt.

Anonymkode: 68585...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste forskjellen på glutenfrie havregryn  og andre havregryn er at det glutenfrie er garantert fri for krysskontaminering fra kornsorter med gluten. Havre er i seg selv glutenfritt.

Glutenfrie er også større/grovere. Har cøliaki men tillater meg spor av gluten. Havregrøt med vanlige gryn er noe helt annet, faktisk.. (Og mye bedre i mine øyne.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anim92 skrev:

Glutenfrie er også større/grovere. Har cøliaki men tillater meg spor av gluten. Havregrøt med vanlige gryn er noe helt annet, faktisk.. (Og mye bedre i mine øyne.. )

Det glutenfrie havregrynet jeg har sett er akkurat like store som vanlige store havregryn. Man kan ikke sammenligne glutenfrie store med vanlige lettkokte, man må sammenligne med vanlige store havregryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det glutenfrie havregrynet jeg har sett er akkurat like store som vanlige store havregryn. Man kan ikke sammenligne glutenfrie store med vanlige lettkokte, man må sammenligne med vanlige store havregryn.

Aha.. Ja det blir jo noe annet:) jeg bruker lettkokte 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...