Gå til innhold

Et lite spørsmål om rettstrikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sitter og strikker på en mariusgenser i merinoull. La merke til at retten min ikke får de klassiske V'ene jeg er vant til med rettstrikk, og selv om jeg syns det ser greit ut, så er jeg bekymret for hvordan det kommer til å se ut når jeg begynner å strikke mønster. Det forrige jeg strikket var helt vanlige V'er, så jeg vet jo åpenbart hvordan jeg gjør det 😛 er litt forvirret nå egentlig. Legger ved bilder så dere får se. 

20190115_184625.thumb.jpg.fabf5854bafb883d4c366097bdd23f8d.jpg

 

Anonymkode: 12343...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk bare lagt ved ett bilde i det forrige innlegget, så her kommer neste. Dette er et par sokker jeg strikket ferdig i går, her er det helt vanlige V'er. 

20190115_185508.thumb.jpg.25b5ae7cd1f688e33744ca66c35b2ee6.jpg

Anonymkode: 12343...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjer meg når jeg strikker med merinoull. Aner ikke hvorfor.... og har ikke strikket i mønster med merino. 

Anonymkode: 71c3f...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn blir det med merinoull på grunn av måten det er spunnet på. Mønsteret blir like fint og kommer godt frem er min erfaring. Du er kanskje klar over at kanten i perlestrikk kommer til å brette seg oppover. Irriterer meg over at jeg ikke valgte vrangbord på min....

Endret av uglejenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme skjer meg når jeg strikker med merinoull. Aner ikke hvorfor.... og har ikke strikket i mønster med merino. 

Anonymkode: 71c3f...a2d

Hmmm 🤔 merkelig

3 minutter siden, uglejenta skrev:

Sånn blir det med merinoull på grunn av måten det er spunnet på. Mønsteret blir like fint og kommer godt frem er min erfaring. Du er kanskje klar over at kanten i perlestrikk kommer til å brette seg oppover. Irriterer meg over at jeg ikke valgte vrangbord på min....

Okey, takk for svar! Uff, jeg var bekymret for det, men dette er den første genseren jeg strikker, så jeg tør ikke å være for vågal mtp endring av oppskriften. Får krysse fingrene for at kanten oppfører seg ordentlig 😅

Anonymkode: 12343...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare sånn på det garnet, ser ut som du har gjort det riktig og det blir ikke problem med mønsterstrikk av den grunn. 

Og hvis kanten i perlestrikk brettet seg opp, pleier det å rette ved vasking eller damping. Jeg syns ofte kanter i rillestrikk eller perlestrikk bretter seg litt opp mens man strikker, men retter seg med damp eller vask, som nevnt. Jeg vasker for øvrig så å si alltid strikketøy når det er ferdig, hele plagget blir generelt mye finere da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm 🤔 merkelig

Okey, takk for svar! Uff, jeg var bekymret for det, men dette er den første genseren jeg strikker, så jeg tør ikke å være for vågal mtp endring av oppskriften. Får krysse fingrene for at kanten oppfører seg ordentlig 😅

Anonymkode: 12343...131

Kan bruke samme maskeantall og strikke vrangbord. Eller som noen andre sier kan det gå seg til etter vask. Kan også sy inn en tynn strikk nederst hvis det ikke blir bedre😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera Vinge skrev:

Det er bare sånn på det garnet, ser ut som du har gjort det riktig og det blir ikke problem med mønsterstrikk av den grunn. 

Og hvis kanten i perlestrikk brettet seg opp, pleier det å rette ved vasking eller damping. Jeg syns ofte kanter i rillestrikk eller perlestrikk bretter seg litt opp mens man strikker, men retter seg med damp eller vask, som nevnt. Jeg vasker for øvrig så å si alltid strikketøy når det er ferdig, hele plagget blir generelt mye finere da. 

Takk for tips! Jeg har planer om å vaske og stryke den når den er ferdig, fint å vite det kan hjelpe med sånn dum brettekant 😊

Anonymkode: 12343...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, uglejenta skrev:

Kan bruke samme maskeantall og strikke vrangbord. Eller som noen andre sier kan det gå seg til etter vask. Kan også sy inn en tynn strikk nederst hvis det ikke blir bedre😁

Ja, det kan jeg gjøre neste gang 😊 takk skal du ha! 

Anonymkode: 12343...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perlestrikk kant bretter seg ikke her :klo:  

Anonymkode: 71c3f...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Perlestrikk kant bretter seg ikke her :klo:  

Anonymkode: 71c3f...a2d

Hmm, da er du heldig😂 Det gjør alltid mine kanter i rille- eller perlestrikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, uglejenta skrev:

Hmm, da er du heldig😂 Det gjør alltid mine kanter i rille- eller perlestrikk..

Rillestrikk og glattstrikk ruller alltid opp da! 😛 

Anonymkode: 71c3f...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/15/2019 at 7:24 PM, uglejenta said:

Hmm, da er du heldig😂 Det gjør alltid mine kanter i rille- eller perlestrikk..

Da er det nok fordi strikkefastheten varierer mellom kantene og glattstrikken. Jeg bruker mindre pinnestørrelse på kantene enn hoveddelen, varierer hvor mye mindre jeg må ha for å få riktig forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...