Gå til innhold

Goodreads reading challenge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er målet ditt for 2019? Og hva var målet 2018? Klarte du det?

Jeg synes det er litt vanskelig å sette mål da leselysten er veldig varierende. I perioder leser jeg myyye, i andre perioder går det flere måneder imellom hver bok...

i fjor var målet mitt 20 bøker, ble ikke med før cirka juli og endte på 28 bøker. I år har jeg satt 30 som mål, men vurderer å øke til 50.

Kjenner jeg blir motivert av å ha et mål for året, noe som også er grunnen til at jeg ikke setter for høyt mål, da tror jeg det ville vært mer stress. 

Anonymkode: d1d48...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jeg hadde 25 som mål i fjor, og leste 36. I år har jeg satt 35 som mål. Liker å holde målet der at jeg får lest en del bøker, men samtidig at det ikke gjør noe om jeg går perioder uten å lese noe særlig. Blir demotivert hvis jeg ser at jeg er X antall bøker bak skjema.

Anonymkode: 15227...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser heller gode bøker, enn mange bøker.

Noe som er litt vanskelig å sette et mål på, da de fleste gode bøker er såpass tungt fordøyelige at de ikke er like populære som eksempelvis diaren til Deepak Chopra. For bare å nevne EN dritt-forfatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser veldig mye.

I fjor begynte jeg med 100 bøker som mål. Økte til 120 og så til 150. Endte på 190 bøker lest.

I år har jeg 150 som mål, men regner med jeg kommer over den i år også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe kvantativt mål - synes det blir dumt å skulle lese X antall bøker ettersom sideantall og skriftstørrelse har veldig mye å si for hvor lang tid man bruker og jeg vil kose meg med bøkene uten å føle hastverk. 

Så jeg har heller noen "retningslinjer" jeg følger, men har gjort d så lenge at det går av seg selv. 

- jeg leser alltid på senga før jeg sovner. 

- de dagene jeg ikke jobber (er sykmeldt for tiden) starter jeg dagen med en kaffekopp og bok og leser så lenge jeg vil eller kan, avhengig av gjøremål /timeplan osv 

- leser ofte en halvtime til time før middag (16-17-isj tiden) så lenge jeg er hjemme og uten planer. Dette fordi d jeg ellers typisk sitter å bare trykker på mobilen mens jeg venter på å begynne på middagen

- bruker lydbok når jeg går tur, handler, gjør husarbeid 

I år har jeg vært mye sjuk og har dermed allerede lest nesten førti bøker. Noen tykke på 900 sider, noen tynne på knappe 120. Har som sagt ikke noe.mål om antall bøker men skriver dem ned for å ha oversikt over hva jeg leser og liker osv. Har forresten et slags mål da - lese med av det jeg allerede har i hyllene fremfor å kjøpe flere bøker. Lese flere klassikere. Og å lese mer fra andre deler av verden (blir mye norsk, engelsk og amerikansk) - og i år har jeg å kommet litt i gang med dette, lest en del japansk iallfall 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et ønske om å lese tjue bøker i år. For min del er det greit å sette et kvantitativt mål som en slags drivkraft til å lese mer, ettersom at jeg har en tendens til å nedprioritere koselesing for å lese pensum. Da er et konkret mål en fin påminnelse om at det er greit å bruke litt tid på å nyte bøker jeg har lyst å lese, og å finne tilbake til lesegleden.

Er for øvrig helt enig i at det er viktigere å lese gode bøker enn mange bøker. Jeg trenger ofte litt tid til å ta innover inntrykkene og følelsene en bok gir meg, så jeg liker å nyte bøkene i stedet for å haste gjennom dem. Da føles tjue bøker som et realistisk og motiverende mål.

Jeg synes egentlig at når alt kommer til alt så spiller det ingen rolle om man velger å sette et kvantitativt mål eller ikke, så lenge man har lesegleden. Det viktigste er jo å kose seg med lesingen! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krampus

Setter bare realistiske mål. Har oppdaget at om jeg setter det veldig høyt så velger jeg tynne bøker og leser bare for å fullføre bøker, og det er ikke poenget med lesing for meg. Det sagt, målet mitt i år er der samme som hvert år. Alderen min. Så i år er det 33 bøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg mål å lese 5 bøker. Tror at det skal gå fint, men lesingen min går veldig opp og ned. Som småbarnsmor med 100% jobb og 50% studier, så begrenser det seg selv. Sovner ofte etter få minutter når jeg leser på kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...