Gå til innhold

Far nekter oss å flytte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Altså... jeg skal ikke rettferidggjøre faren her. Det at barnevernet er involvert og at han har fått minimalt med samhold med barnet forteller jo litt om han.

Egentlig er det veldig egoistisk når en av foreldrene ønsker å flytte og ta med seg barna. Her snakker vi faktisk om ett annet land også!

Men nå er jo faren helt idiot og en dritsekk, så vet ikke helt hva jeg skal si. Kanskje ungen har det bra av å komme seg bort fra han....

Anonymkode: 1f293...c92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her

Tusen takk for mange gode råd og meninger. 

Barnet det gjelder er 4 år.(jeg har ei datter fra et tidligere forhold i tillegg) Grunnen til at bv ble innblandet er b.la rus og fysisk vold fra far, far er deprimert og har det heller ikke så greit med seg selv grunnet ulike hendelser i hans barndom, det skal sies at han går til psykolog, men at dette er noe som kommer til å ta lang tid. Barnevernet har også sagt at jeg burde kreve full foreldrerett om ikke far ønsker å samarbeide med bv - noe han da ikke gjorde.

Jeg er ikke i tvil om at han elsker barnet og synes tanken om at vi flytter er sår, det har jeg full forståelse for. Samtidig ser jeg at jeg også har gode grunner for å flytte, spesielt mtp en videre fremtid for meg selv og barna ifht utdannelse og etterhvert jobb. Som sagt tidligere, så har også barna et nettverk i Sverige fra før.

Jeg har også presisert for far at jeg vil gjøre det jeg kan for at han og barnet sees i ferier, og at han alltids er velkommen til å ta en helg i ny og ne for å besøke barnet. Det tar ikke mange timene å kjøre til Sverige, eller for oss til Norge.

Det jeg synes virker så rart ifht loven er at jeg kan ta med barnet og flytte til Finnmark feks uten problemer, som er en mye lengre distanse, men til Sverige blir det plutselig mye mer trøblete siden det er et annet land.

Vurderer å bestille en time hos mekling, da det er anbefalt (lovpågitt?) når foreldrene ikke blir enige ang. flytting. Det jeg skulle ønske er jo selvsagt at dette kan løses oss i mellom, men det ser mørkt ut dessverre.

Anonymkode: 39324...015

• Liker 2
Skrevet

Flytt med god samvittighet. Barna har en stabil person i livet sitt- deg. Har han ikke vist interesse til og tilbringe tid med dem tidligere, kan han ikke forvente seg at dere skal måtte sirkulere livene deres rundt hans egoistiske hverdag som sikkert handler om han, han og han selv. Du kjenner barna dine best. Du velger utifra hva du tror vil gange dem rett. Enkelte kan ikke kalle seg annet enn en sperdonor.  Punktum-finale.

Anonymkode: 8ab88...edc

• Liker 1
Skrevet

Meklingen er lovpålagt nå ja, les i linken jeg la ut til deg for full forklaring av gjeldende lov. 

Han kan ikke nekte deg flytting, det "verste" han kan gjøre er å hale det ut (og derfor bør du sette i gang så fort som mulig). Vil du flytte så kommer du til å flytte. 

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, Chablis skrev:

Meklingen er lovpålagt nå ja, les i linken jeg la ut til deg for full forklaring av gjeldende lov. 

Han kan ikke nekte deg flytting, det "verste" han kan gjøre er å hale det ut (og derfor bør du sette i gang så fort som mulig). Vil du flytte så kommer du til å flytte. 

Takk for hjelp, jeg skal sette meg ned å lese litt senere i kveld :)

Ts

Anonymkode: 39324...015

• Liker 1
  • 3 år senere...
Skrevet

Hei! Ser dette er i 2019 - men nå er jeg i litt samme situasjon.

Nysgjerrig på hvordan det er gått med deg? Hvordan trives dere i Sverige?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...