Gå til innhold

Du som har mistet førerkortet av medisinske grunner og så fått det tilbake...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

... hvilken dato står som utstedelsesdato på selve førerkortet ditt? Datoen du opprinnelig fikk førerkortet eller datoen du fikk det tilbake? 

Jeg har søkt om å få tilbake førerkortet mitt nå etter å ha vært uten i tre år på grunn av sykdom og regner med det går i orden, men skal flytte ca to måneder etter det igjen og kunne trengt å leie en varebil i den sammenhengen. Men utleiefirmaene krever at man skal ha hatt gyldig førerkort i 12 måneder sammenhengende på utleietidspunktet, og da forholder de seg kun til datoen som står bak på førerkortet (jeg har kontaktet flere firmaer og spurt).

Spørsmålet er hva den datoen kommer til å være på mitt «nye» førerkort - kommer jeg formelt til å ha hatt førerkort i bare to måneder eller i 22 år (regnet fra datoen jeg opprinnelig fikk førerkortet mitt)? 

Det er her snakk om at jeg måtte innlevere førerkortet, ikke bare at jeg fikk et midlertidig kjøreforbud. 

På forhånd takk for svar :) 

 

Anonymkode: b80e2...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har søkt om å få tilbake førerkortet mitt nå etter å ha vært uten i tre år

Måtte du kjøre opp pånytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står datoen jeg opprinnelig kjørte opp :) Mista førerkortet i 2014, og fikk det tilbake i 2015. Men det er altså oppkjøringsdatoen i 2012 som står oppgitt bakpå kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Mkigjen skrev:

Måtte du kjøre opp pånytt?

Det vet jeg faktisk ikke om jeg må og jeg greier ikke å finne det ut heller.  Er svaret ulikt etter om jeg må kjøre opp eller ikke? 

Vet du hvordan det vurderes? Er det hvor lenge man har vært uten førerkort? Hvor lenge man hadde hatt førerkort før man måtte innlevere det? Jeg har for ordens skyld aldri vært involvert i noe trafikkuhell, heller ikke i forbindelse med inndragelsen og fyller alle helsekravene.

Anonymkode: b80e2...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Saarah skrev:

Står datoen jeg opprinnelig kjørte opp :) Mista førerkortet i 2014, og fikk det tilbake i 2015. Men det er altså oppkjøringsdatoen i 2012 som står oppgitt bakpå kortet.

Tusen takk for svar :) Hvor mange måneder var du uten førerkort og måtte du kjøre opp på nytt? 

Anonymkode: b80e2...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett år etter anfall med bevissthetstap. Måtte ikke kjøre opp på nytt, nei :) Måtte bare ordne nytt førerkort, siden det gamle var makulert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil stå førstegangsdatoen din, uansett om det kreves førerprøver eller helseattest for å få tilbake førerkortet. 

Husk å ta med helseattesten til politiet før du drar til trafikkstasjonen. 

Anonymkode: 5fc55...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...