Oslogs Skrevet 14. januar 2019 #1 Skrevet 14. januar 2019 (endret) Jeg har ei venninne som ligger på tredje måneden med kvalme, null energi og sykemeldt. Har lyst til å stikke innom henne med en "goodiebag". Helt greit om hun ikke benytter seg av innholdet, men har lyst til å fylle den med noe som kanskje fungerer! Hun har sikkert prøvd alt, men vet hun blir glad for alle "tanker som teller". Jeg har selv aldri vært plaget med svangerskapskvalme osv, så må spørre dere om råd. Tenker litt: Lovehearts Energi-te Nyco? Hva mer? Noe som funker for null energi, men som en gravid kan drikke/spise? Endret 14. januar 2019 av Oslogs 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #2 Skrevet 14. januar 2019 Mariekjeks. Anonymkode: 2e1a9...b26 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #3 Skrevet 14. januar 2019 Ritz-kjeks og cola, med sukker! Anonymkode: b1caf...73f 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #4 Skrevet 14. januar 2019 Venninna mi ovnstekte spekeskinke og Mørpølse til meg. Det var utrolig godt. Dessverre kanskje ikke så kledelig for goodiebag?🙈 Anonymkode: 214d9...281 3
Oslogs Skrevet 14. januar 2019 Forfatter #5 Skrevet 14. januar 2019 Takk, notert! Hva med for energien? Hun sier hun bruker en halv dagsrasjon med energi bare for å gå å slippe inn katta...
Splittbinders Skrevet 14. januar 2019 #7 Skrevet 14. januar 2019 1 minutt siden, Oslogs skrev: Takk, notert! Hva med for energien? Hun sier hun bruker en halv dagsrasjon med energi bare for å gå å slippe inn katta... Mens du er der, kan du feks lage ristet brød/toast til henne. Men feks syltetøy. Eller bare litt smør. Eller med kokt skinke. Del skivene feks i fire, så blir "bare noen få biter" fort til et par skiver. 1
isbjørnungen Skrevet 14. januar 2019 #8 Skrevet 14. januar 2019 Jeg likte ingefærte, de selger sånne som er 100% ingefær, ka kan man drikke uten å tenke på koffeininnholder. På kiwien der jeg handler står det sammen med «eksotiske matvarer». 2
Oslogs Skrevet 14. januar 2019 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2019 Er det noe annet enn å spise/drikke som kan hjelpe på energien? Krem? Dagslyslampe? Spesiell musikk?
Splittbinders Skrevet 14. januar 2019 #10 Skrevet 14. januar 2019 7 minutter siden, Oslogs skrev: Er det noe annet enn å spise/drikke som kan hjelpe på energien? Krem? Dagslyslampe? Spesiell musikk? Nja.. når men er kvalm går det utover matinntaket, og med for lite energi inn blir man slækk. Da er det nok energi inn som er den eneste medisinen som _egentlig_ hjelper skikkelig. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #11 Skrevet 14. januar 2019 19 minutter siden, Oslogs skrev: Jeg har ei venninne som ligger på tredje måneden med kvalme, null energi og sykemeldt. Har lyst til å stikke innom henne med en "goodiebag". Helt greit om hun ikke benytter seg av innholdet, men har lyst til å fylle den med noe som kanskje fungerer! Hun har sikkert prøvd alt, men vet hun blir glad for alle "tanker som teller". Jeg har selv aldri vært plaget med svangerskapskvalme osv, så må spørre dere om råd. Tenker litt: Lovehearts Energi-te Nyco? Hva mer? Noe som funker for null energi, men som en gravid kan drikke/spise? Veldig snilt av deg 😊 Legen anbefalte min gravide venn farris og juice, så hvis hun liker det kan du jo legge farris i kurven? Hva med en varmepute hun kan ta vann inni? Når jeg var kvalm og lå rett ut på sofaen brukte jeg det. Anonymkode: a93f3...851 1
tentaclemaiden Skrevet 14. januar 2019 #12 Skrevet 14. januar 2019 23 minutter siden, Oslogs skrev: Jeg har ei venninne som ligger på tredje måneden med kvalme, null energi og sykemeldt. Har lyst til å stikke innom henne med en "goodiebag". Helt greit om hun ikke benytter seg av innholdet, men har lyst til å fylle den med noe som kanskje fungerer! Hun har sikkert prøvd alt, men vet hun blir glad for alle "tanker som teller". Jeg har selv aldri vært plaget med svangerskapskvalme osv, så må spørre dere om råd. Tenker litt: Lovehearts Energi-te Nyco? Hva mer? Noe som funker for null energi, men som en gravid kan drikke/spise? For en herlig venninne du er! ❤️ Lovehearts kan funke men for meg var det nesten bedre med Pink Lady epler. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #13 Skrevet 14. januar 2019 Jeg syntes det var hyggelig med et babyblad:) Har hun andre barn? I såfall gavekort på barnepass eller klippekort på middager. Anonymkode: c6f86...988 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #14 Skrevet 14. januar 2019 Dette er snilt av deg Det viktigste du kan gjøre når du er på besøk er å lese situasjonen og venninnen din, jeg var så sliten at å få besøk var det verste jeg kunne få omtrent. Besøket snakket akkurat litt for høyt, ville absolutt fortelle om ting til meg nesten hele tiden, og jeg ble enda mer utmattet av bare det. Høye lyder og uro økte kvalmen, så jeg måtte ha fullstendig ro for å ikke kaste opp eller måtte puste meg gjennom sterk kvalme. Så om du tåler å ikke måtte prate hele tiden så bruk den egenskapen Tips til kurven din: -Kald frisk frukt -Ritz, mariekjeks, kapteinkjeks, riskjeks Anonymkode: 59f5a...5c1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #15 Skrevet 14. januar 2019 Forslagene du har fått stemmer godt med det som står her. https://www.plusstid.no/gravid/gravid-gravid/gravid-kvalme-spise Anonymkode: fd693...3ae
Oslogs Skrevet 14. januar 2019 Forfatter #16 Skrevet 14. januar 2019 Jeg vet hun ikke er spy-kvalm. Hun sier hun er verst om morgenen, med skikkelig fyllesyke-tendenser med kvalme, hode osv. Fra ca 12 og utover er hun bare superslapp. Får i seg mat, men ikke store mengdene. Takk for alle tips - om ikke hun spiser kjeksene eller noe, så kan nok 3åringen hennes hjelpe henne
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #17 Skrevet 14. januar 2019 Så utrolig hyggelig av deg! Det setter hun nok pris på Når jeg er kvalm syns jeg surt godteri og farris hjelper veldig! Jeg kan sikkert drikke 1,5 liter iskald farris på rappen når jeg er kvalm. Og som andre nevner, tørre kjeks. Litt salte riskaker kanskje? Noe som er tørt og bindende hvert fall. Jeg får også et behov for kalde grønne druer når jeg er kvalm. En ting jeg også syntes er veldig godt er sånne tynne, tørkete bruschettakjeks. Sånne som kommer i pose (minner om krutonger.. hvis du skjønner hva jeg mener). Er det slik at hun klarer å gjøre noe for å få tankene bort fra kvalmen? I såfall kan jo en liten sudoku/kryssord/oppgavebok være greit. Ikke alle orker da selvfølgelig. Anonymkode: 60acd...cd3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #18 Skrevet 14. januar 2019 Svangerskap kvalme er forskjellig hos alle. Med min første hjalp det med rå grønnsaker. (Gulrot, kålrabi, blomkål...) og med nummer 2 var salsa og isvann det beste 😜 Ta med deg 3 åringen en tur ut for henne, lag middag til familien (lukt av matlaging kan være drepen) , gjør litt husarbeid.... Anonymkode: a8d09...82b 3
prettylittlemisfit Skrevet 14. januar 2019 #19 Skrevet 14. januar 2019 1 time siden, Oslogs skrev: Jeg har ei venninne som ligger på tredje måneden med kvalme, null energi og sykemeldt. Har lyst til å stikke innom henne med en "goodiebag". Helt greit om hun ikke benytter seg av innholdet, men har lyst til å fylle den med noe som kanskje fungerer! Hun har sikkert prøvd alt, men vet hun blir glad for alle "tanker som teller". Jeg har selv aldri vært plaget med svangerskapskvalme osv, så må spørre dere om råd. Tenker litt: Lovehearts Energi-te Nyco? Hva mer? Noe som funker for null energi, men som en gravid kan drikke/spise? Når man er ekstremt kvalm og ikke får i seg så mye, er det viktigste å spise det man har lyst på der og da. Om det er sunt eller ikke, spiller ingen rolle. Dette sa både lege, jordmor og gynekolog til meg da jeg lå på sykehus og fikk intravenøst pga ekstrem svangerskapskvalme. Det som hjelper meg nå er cola og pannekaker/vafler. Og dent oi med lakris, gul pose. Appelsin skjært i biter som hun kan spise med gaffel er også greit. Både væske og litt energi. Tomatsuppe kanskje? Rett i koppen. Men det er helt inviduelt hva folk har lyst på når de er kvalme. Tilby henne gjerne å lage maten til henne, og kanskje rydde/hjelpe til med husarbeid. Mamma hjalp meg med dette og det hjalp veldig, ikke på kvalmen akkurat men sånn ellers. I goodiebagen kan jo du legge ved ett blad eller en bok? Håper hun kommer seg snart, føler med henne ❤ 2
addict Skrevet 14. januar 2019 #20 Skrevet 14. januar 2019 Går igjennom mitt andre hyperemesissvangerskap nå og jeg skal love deg at det jeg hadde blitt ALLER mest glad for er rydde- og vaskehjelp.. Bare noen hadde tatt inn og ut av oppvaskmaskinen, gått over doen, moppet gulvet eller brettet noe klær så hadde det avalstet familien noe helt sinnsykt 😊 Samboeren min har vært alene om alt i hele svangeskapet, og hvis han hadde sluppet å sette seg ned å brette klær en kveld og heller brukt tid på å stryke meg over håret så hadde det gjort underverker for oss 😊 Har hun barn fra før så hadde det å hente i barnehagen og å lage mat til barnet vært magsik. Alt som kan lette hverdagskabalen. For en snill venninne du er 🙏🏻 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå