Gå til innhold

Hvor finner dere motivasjon til å trene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tenkt i 3 mnd nå at jeg skal trene. Men det skjer liksom aldri. Har vært på treningssenteret her en gang. Å før noen sier det, nei jeg kan ikke gå turer ute (eller jogge) på grunn av skade. Jeg trener best på et senter, sånn er det bare. Jeg hadde en god rutine før, å så sklei det helt ut når jeg flyttet. Nå kjører jeg bare forbi senteret og får dårlig samvittighet. Jeg elsker jo egentlig følelsen av å trene. Jeg veit bare ikke hva det er som gjør at jeg ikke går inn der lenger. Å jeg MÅ trene, jeg holder på med kostholdsendring, og skulle treng for å ikke bli dvask. Jeg er 106 kilo og 164 høy, så det er på tide..... 

 

så hva er det som gjør at du går på trening? Lever du på ren viljestyrke eller belønner du deg feks? Jeg trenger noen tips! 

Anonymkode: 1b731...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må ikke være motivert for å trene, det er jeg vanligvis ikke før jeg kommer i gang med treningen.

Jeg bare bestemmer meg for når jeg skal trene, tidspunkt og dag. Og så reflekterer jeg ikke mer over det. På samme måte som jeg kommer meg ut døren når jeg skal på jobb.

Ikke tenk på om du har lyst eller om du heller burde vaske gulvet. Bestem deg og gå, så blir det rutine etterhvert.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen før ser jeg for meg at jeg reiser ut og trener. Tenker ikke på om jeg har lyst eller ei, bestemmer meg for at jeg skal gjøre det. Samme på morningen dagen etter, tenker at ejg skal trene idag og ser det for meg. Tenker ikke på om jeg har lyst, bare gjør det. Er aldri motivert eller har lyst, så jeg må bare bestemme meg for å gjøre det

Anonymkode: ac10e...804

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første 3 månedene fokuserte jeg på å møte opp på treningsstudioet to ganger i uken, og å bare være ute å løpe. to ganger i uken. 

Med styrketreningen var det bare viktig å møte opp og gjennomføre programmet med nogenlunde tunge vekter, jeg hadde fint klart to og tre sett ekstra. Men da var fokuset å bli trygg på senteret, øvelsene, forebygge skader og være så lite sliten etterpå at det ikke ville bli noe pes å møte opp neste gang. Etterhvert begynte jeg automatisk å øke vektene og prøve nye øvelser, men da uten at det var pes eller jeg følte meg presset til det. 

Løpingen har alltid vært ett hel**e for meg. Det var først da en veninne av meg tvang meg ut på en joggetur på intet mindre enn 7 km (hun er i sykt god konkuranseform, jeg var en potetsekk). Jeg tenkte at turen skulle fullføres på 99% viljestyrke, men da vi begynte å løpe løp jeg mye mye fortere enn henne. Hun løp med en puls på 145. Hun holdt igjen på farten, og vi klarte å prate undervieis hele turen. Etterpå sa hun at det var ikke rart jeg hatet å løpe om jeg trodde at løping var å holde en puls på 190, som er hva hun pleier å ligge på i slutten (siste kilometeren) av maraton.

Nå elsker jeg å løpe, og løper skjeldent på mer enn 160 i puls. Løper lenge (les, 45 min) i snakketempo, og har mye mer energi igjen i slutten av økta. Men det tok nesten 2 måender, så jeg vil anbefale deg å invistere i en pulsklokke. Jo senere du løper jo bedre, drit i om mødre med barn i vogn labber forbi deg, poenget er løpebevegelsen og pulsen. Resten kommer av seg selv. 

Ellers elsker jeg appen "zombie run". Der er du helten/hovedpersonen i en slags historie, og mellom historien hører du på egen musikk og plukker opp mat/vann/medisiner som du "finner" på veien. I slutten av økten har du fullført en del av historien, og har funnet itng til campen. Er bedre enn jeg klarer å beskrive det altså, prøv det ut :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken ren viljestyrke eller belønning funker særlig bra. Du trenger ikke tips, du trenger å forstå hvordan hjernen fungerer, og så bestemme deg for hva som er viktig for deg. 

Trening på treningssenter er ikke noe som "skjer", det er noe du gjør (eller ikke gjør).

Ingen bryr seg om, eller hvordan, du trener.

Skal du ned i vekt, er kostholdsendring det aller viktigste. NRK har oppslag om det i dag: https://www.nrk.no/trondelag/vil-avlive-slankemyte-_-trening-hjelper-ikke-for-a-ga-ned-i-vekt-1.14377409

Anonymkode: ed890...3d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trenger ikke motivasjon eller belønning for å trene. Det blir like dumt for meg som å be om motivasjon eller belønning til å pusse tenner. Jeg trener for å ta vare på meg selv. Kroppen vår er skapt til bevegelse, og siden vi har fjernet omtrent alle kilder til naturlig bevegelse gjennom dagen fordi vi er filthy rich, må vi gjøre idiotiske og kjedelige ting som å trene om vi ønsker å ta vare på kroppen. Enkelt og greit. 

Anonymkode: bdc7d...9ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske enkelt:

Jeg ser en nydelig dag med solskinn og hører fuglene kvitre, da får jeg lyst til å gå en tur, enten i nabolaget eller i skogen.

Jeg har sett mormor smuldre sakte hen av benskjørhet, da får jeg lyst til å styrke kroppen så jeg slipper samme skjebne.

 

 

 

Anonymkode: 86113...67d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen var størst i begynnelsen når jeg fikk rask progresjon. Nå er treningen blitt en vane og jeg blir sur og grinete om jeg ikke får trent. Jeg trener Crossfit så jeg får også mye av mitt sosiale behov (utenom jobb) dekket fordi vi skravler før og etter trening osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du er i gang med kostholdsendring, det er det aller viktigste grepet for å gå ned i vekt:) Den NRK-artikkelen noen andre linket til lengre opp forklarer dette veldig godt. Trening er bra for veldig mye, men mange overvurderer effekten av det når det kommer til vektnedgang. 

Men, siden du må spør: jeg prøver å se på det som en rutine på lik linje med tannpuss eller klesvask. Altså en aktivitet jeg ikke nødvendigvis er så "motivert" for, men jeg vet at jeg får det mye bedre når jeg har gjennomført det.

Det er også viktig å gjenkjenne forsøk på selvsabotasje. Idet jeg skal ut av døra for å dra på trening, pleier hodet mitt å finne på alskens unnskyldninger for å slippe: jeg er trøtt/sliten, jeg har for mye å gjøre, jeg fryser/er for varm, jeg er for sulten/mett...Ja, du skjønner. Da gjelder det å ikke lytte til den stemmen, men bare trampe av gårde. Kjenner man for mye etter, finner man alltids en unnskyldning for å ikke dra. Ikke kjenn etter, bare gjør det. 

Anonymkode: e4344...c85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen min er at jeg ser på det som en slags jobb. Elsker å trene, men kan også ha dager der jeg ikke har lyst til å dra på treningssenteret. Da tar jeg meg selv i nakken og drar dit likevel. Som å gå på vanlig jobb. Og så er det så deilig etterpå! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier - du må slutte å tenke og vente på motivasjon, og bare gjøre det. Trening vil føles som et ork den første tiden, det er jo sjeldent behagelig å trene når man er utrent og inaktiv. Men etter hvert vil det bli en så integrert del av hverdagen din at du slipper å mobilisere viljestyrke for å gjennomføre. 

Anonymkode: bf736...8c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bare motivert i perioder, da spesielt hvis jeg har mye framgang. Ellers går det mye på disiplin altså, man kan ikke regne med å ha kjempelyst før hver eneste økt.

Ikke tenke - bare gjøre ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trenger ikke motivasjon for trening (bortsett fra helsemessig gevinst). Jeg ser på det som å dusje eller pusse tennene. 

Anonymkode: c1b01...8b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en hund? Da må man ut å gå uansett. Hvis jeg ikke hadde hatt hundene så hadde det ikke blitt så mye mosjon på meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Zaga skrev:

Kanskje en hund? Da må man ut å gå uansett. Hvis jeg ikke hadde hatt hundene så hadde det ikke blitt så mye mosjon på meg her.

Hadde jeg hatt muligheten til å gå tur hadde jeg hatt hund for lenge siden 😛 

Anonymkode: 1b731...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en treningsform som jeg elsker. (dans og koordinasjon). Jeg blir mer motivert til å trene feks spinning, roing og styrke pga den treningen jeg egentlig elsker. Også blir det bare rutine alt sammen. 

Anonymkode: 7fb51...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...