Gå til innhold

Puslespillteknikk?

Gjest secretidentity

Anbefalte innlegg

Gjest secretidentity

Jeg fikk et puslespill i julegave, og er nå ferdig med kantene, som er den letteste delen. Når jeg legger puslespill sorterer jeg brikkene etter farge, men greia med dette puslespillet er at den ikke har mange fargenyanser, og brikkene er stort sett brune. Hvordan ville dere ha løst dette for å gjøre det lettere? Puslespillet består av 500 brikker, og virker ikke så mye, men det gjør det når det er nesten umulig å sortere brikkene. :) Håper på tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, secretidentity skrev:

Jeg fikk et puslespill i julegave, og er nå ferdig med kantene, som er den letteste delen. Når jeg legger puslespill sorterer jeg brikkene etter farge, men greia med dette puslespillet er at den ikke har mange fargenyanser, og brikkene er stort sett brune. Hvordan ville dere ha løst dette for å gjøre det lettere? Puslespillet består av 500 brikker, og virker ikke så mye, men det gjør det når det er nesten umulig å sortere brikkene. :) Håper på tips.

Er det et motiv på bildet med skarpt avgrensede skiller mellom to brunnyanser, så kunne du jo starte med å sortere ut slike biter, som muligens passer til omrisset av en figur el.l. i bildet?

Hva er det motiv av?

Anonymkode: 70132...0e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretidentity
Akkurat nå, COSL Innovator skrev:

Jeg har puslet mye og ved lite fargenyanser så prøver jeg meg bare frem til det er ferdig.

Det er det jeg prøver på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretidentity
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det et motiv på bildet med skarpt avgrensede skiller mellom to brunnyanser, så kunne du jo starte med å sortere ut slike biter, som muligens passer til omrisset av en figur el.l. i bildet?

Hva er det motiv av?

Bildet er av en bruun hund med brun bakgrunn og et vindu. Så det er ikke mange nyanser å gå etter, men prøver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du poste bilde av  puslespillet?

Er det feks himmel på bildet, så er den kanskje tegnet/malt med annen teknikk (eller om det er foto: at himmelen har en annen sjattering) enn resten av motivet, slik at du kan sortere bitene ut fra dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lagt et i svart-hvitt med 1000brikker.. delte i 2 «hauger» og lagde litt «småting» som passet underveis. Men det er lettere om du ser etter noen som passer i hverandre først og fremst

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Er brikkene helt like i utforming? Hvis ikke så kan du se på "hullene" og "tappene" i brikkene for å sortere litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, secretidentity skrev:

Bildet er av en bruun hund med brun bakgrunn og et vindu. Så det er ikke mange nyanser å gå etter, men prøver. :)

Ok :) Men pelsen på hunden har vel annet "mønster" (dvs pelshårene) på seg enn det andre brune i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretidentity
Akkurat nå, visningsnamn skrev:

Er brikkene helt like i utforming? Hvis ikke så kan du se på "hullene" og "tappene" i brikkene for å sortere litt mer.

Har sortert etter formen på brikkene, men som har tagger og ikke, osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretidentity

Ok :) Men pelsen på hunden har vel annet "mønster" (dvs pelshårene) på seg enn det andre brune i bildet?

Det er heldigvis mer nyanser på hunden, litt brun, oransje og hvit. Tror det blir lettere å legge ferdig bitene av ham enn bakgrunnen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretidentity
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du poste bilde av  puslespillet?

Er det feks himmel på bildet, så er den kanskje tegnet/malt med annen teknikk (eller om det er foto: at himmelen har en annen sjattering) enn resten av motivet, slik at du kan sortere bitene ut fra dette?

Vil helst ikke poste puslespillet her da det ikke er min hund og tenker på å verne den, pluss at jeg vil være anonym. Hunden er en jack russel terrier i en stue med vindu. Det som vises er gulvet og vinduet i et mørkt lys pga lyset fra vinduet.

Endret av secretidentity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, secretidentity skrev:

Det er heldigvis mer nyanser på hunden, litt brun, oransje og hvit. Tror det blir lettere å legge ferdig bitene av ham enn bakgrunnen. :)

Ja, det høres lurt  ut å legge bitene med hunden før det andre :) Kanskje vinduet også er enkelt å legge, ettersom det er rette streker (fra kantene av vinduet) på noen av brikkene? Lykke til! :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hold the door
1 minutt siden, secretidentity skrev:

Har sortert etter formen på brikkene, men som har tagger og ikke, osv. :)

Da ville jeg sett på selve taggene (hvis ikke du har gjort det) og funnet de som skiller seg ut ved å være ekstra store, ekstra små eller litt avlange. Og så sett på de andre brikkene hvilke som har litt ekstra store/små/avlange "hull", for da finner du etter hvert flere brikker som passer sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretidentity

Ja, det høres lurt  ut å legge bitene med hunden før det andre :) Kanskje vinduet også er enkelt å legge, ettersom det er rette streker (fra kantene av vinduet) på noen av brikkene? Lykke til! :hjerte: 

Det har du rett i, takk for tips. :) Jeg er tålmodig og liker slike hobbyer, men tror det skal gå lettere nå etter innspill fra dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretidentity
Akkurat nå, visningsnamn skrev:

Da ville jeg sett på selve taggene (hvis ikke du har gjort det) og funnet de som skiller seg ut ved å være ekstra store, ekstra små eller litt avlange. Og så sett på de andre brikkene hvilke som har litt ekstra store/små/avlange "hull", for da finner du etter hvert flere brikker som passer sammen.

Det er også lurt. Takk for tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest secretidentity

Har ikke lagt puslespill på flere år og litt ute av trening, så fint at dere tok dere tid til å gi meg tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har godt nok lys? Jeg sitter med hodelykt når jeg pusler! Er helt avhengig av å kunne studere brikkene nøye for å klare og sortere de.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretidentity
1 minutt siden, miaw skrev:

Du har godt nok lys? Jeg sitter med hodelykt når jeg pusler! Er helt avhengig av å kunne studere brikkene nøye for å klare og sortere de.

Der sa du noe. Det har jeg ikke tenkt på og må skaffes. Tusen takk. Sitter i godt opplyst rom (stua), men siden brikkene er såpass mørke, så tror jeg at det er en god idé å skaffe seg hodelykt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...