Gå til innhold

karrierevansker- Regnskapsmedarbeider


Jeanette8

Anbefalte innlegg

Jeg kommer ikke inn på tollvesenet og ikke på dyrepleier. Det er kun de to tingen jeg vet jeg har lyst på.
Kom over  en reklame for regnskapsmedarbeider  studie på Treider og noe av meg som har lyst å prøve meg på det men, er usikker.

Jeg har fortsatt 2 i matte selv etter jeg tok opp faget som privatist. Syntes det var gøy med Excel og Geogebra . Må man være god i matte som regnskapsmedarbeider  og hva går jobben ut på? Er selve studie vanskelig? Er det vanskelig å få jobb uten erfaring?
 
Jeg er ikke så opptatt av lønn men, heler en jobb der jeg trives.  

Noen som jobber som regnskapsmedarbeider? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber på et regnskapskontor, så svarer utifra det. 😊

Man bør like å jobbe med tall, klare å ha mange baller i luften, holde tidsfrister og takle press og stress godt i perioder. Og ikke minst bør man ha gode nok datakunnskaper. 

Selve økonomi forståelsen er nok viktigere enn selve matten, selv om det er en del matte i regnskap. Men man har oftes mange hjelpemidler. 

Ja, det er vanskelig å få jobb som regnskapsfører når man ikke har erfaring, men regnskapsyrket er i stor endring nå å jeg ser fler og fler søker etter nyutdannede. Men det vil nok være større behov for autoriserte fremover og enkelte regnskapskontorer har kun autoriserte ansatte. 

Jobben går i å bokføre, eller sjekke at kundene har bokført riktig (blir mer og mer automatisert), rapportering som mva, skatt og aga osv,avstemme kontoer, lønn, remittering og andre behov kunden har. En annen ting at det blir mer og mer rådgivning til kunden. Selve regnskapet blir mer automatisert og det blir da større behov for rådgivning. Ellers er det endel kundekontakt og kundemøter. 

Jeg studerer nå til å bli autorisert, men tenker nå å kanskje skifte retning. 

Anonymkode: e11f9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør heller ta en bachelor enn et kurs på Treider og lignende. Det er utdannelse som er mer verdt og kan brukes i andre fag også. Fremover vil regnskapsyrket bestå av controlleroppgaver, rådgivning og ikke bokføring og enkle ting fagutdanningene fokuserer på. Oppgavene som det fokuseres på der automatiseres og det stilles større krav til regnskapsteori. Du trenger ikke å være god i matte, men du bør like å ha kontroll og oversikt. 

Anonymkode: df606...fdd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på et regnskapskontor, så svarer utifra det. 😊

Man bør like å jobbe med tall, klare å ha mange baller i luften, holde tidsfrister og takle press og stress godt i perioder. Og ikke minst bør man ha gode nok datakunnskaper. 

Selve økonomi forståelsen er nok viktigere enn selve matten, selv om det er en del matte i regnskap. Men man har oftes mange hjelpemidler. 

Ja, det er vanskelig å få jobb som regnskapsfører når man ikke har erfaring, men regnskapsyrket er i stor endring nå å jeg ser fler og fler søker etter nyutdannede. Men det vil nok være større behov for autoriserte fremover og enkelte regnskapskontorer har kun autoriserte ansatte. 

Jobben går i å bokføre, eller sjekke at kundene har bokført riktig (blir mer og mer automatisert), rapportering som mva, skatt og aga osv,avstemme kontoer, lønn, remittering og andre behov kunden har. En annen ting at det blir mer og mer rådgivning til kunden. Selve regnskapet blir mer automatisert og det blir da større behov for rådgivning. Ellers er det endel kundekontakt og kundemøter. 

Jeg studerer nå til å bli autorisert, men tenker nå å kanskje skifte retning. 

Anonymkode: e11f9...a33

Jeg må legge til. Studier er en bachelor rettet mot regnskapsbransjen. Autorisert blir du ikke før tidligst 2 år etter avsluttet studier. Du må ha praktisk kompetanse innenfor ulike ting før autorisasjon.

Anonymkode: 181e1...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må legge til. Studier er en bachelor rettet mot regnskapsbransjen. Autorisert blir du ikke før tidligst 2 år etter avsluttet studier. Du må ha praktisk kompetanse innenfor ulike ting før autorisasjon.

Anonymkode: 181e1...9e1

Skjønte ikke helt hva du tenkte på eller ville frem til? 

Jeg har praksisen og studerer ved siden av. Bachelor i økad var jeg ferdig med for en del år siden, så tar bare de siste fagene for å bli autorisert. TS snakker om kun å ta et år. 

Anonymkode: e11f9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du lyst til å jobbe innen tolletaten eller som dyrepleier? Hva med disse yrkene er det som tiltrekker deg, og hva har du å tilføre i en slik jobb? Høres ut som om du heller bør finne noe annet som kan passe enn regnskap. 

Anonymkode: 0699c...d80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal ta et ettårig kurs på Treider, og ikke tenker å bli autorisert regnskapsfører senere, så tror jeg at du klarer deg med toer i matte. Hadde det vært bachelor i økonomi derimot (for å bli regnskapsfører), så måtte du lært deg matten mye grundigere først for å greie en god del av fagene.

Jeg jobber som kontormedarbeider i en bedrift hvor jeg gjør det meste av regnskapsarbeidet for bedriften. Jeg trenger ikke kunne noe særlig matte, regnskapsprogrammet gjør jobben. Det viktigste er at jeg holder styr på tidsfristene, og at jeg er nøyaktig.

Jeg tror ikke det er spesielt enkelt å få jobb som regnskapsmedarbeider uten erfaring, da er det nok mange om beinet (f.eks. økonomistudenter). Hvis du leter litt f.eks. på NAV og Finn, så ser du at de fleste ønsker enten autorisert regnskapsfører, eller en regnskapsmedarbeider med erfaring. Men du kan jo være heldig, eller kanskje du har kontakter som kan hjelpe deg?

Anonymkode: 5ed25...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vant med stress og mange baller i luften samtidig.

Skal jo ut i praksis, så det må jo telle noe? 🙂 BI er noe jeg ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jeanette8 skrev:

Er vant med stress og mange baller i luften samtidig.

Skal jo ut i praksis, så det må jo telle noe? 🙂 BI er noe jeg ikke vil.

Det teller nok noe, men de fleste arbeidsgivere ser etter noen med min 3 års erfaring.

Hvorfor ønsker du ikke å gå på BI? Det finnes andre steder du kan studere også. Jeg har tatt hele studiet mitt på BI og er veldig fornøyd. 

Anonymkode: e11f9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke regnskapsfører, men utifra det du og andre skriver her, ser det ut som om det kan være lurt å vurdere noe annet. Treider er ikke noen anerkjent skole, og det er svært mange om beinet på arbeidsmarkedet. Du vil nok neppe stille så veldig sterkt med det studiet du har funnet, er jeg redd.

Kanskje det kan være lurt å begynne med å gå til en karriereveileder eller tilsvarende, som kan hjelpe deg med å se hva som kan passe for deg? Jeg tror at en karrieterådgiver kan hjelpe deg å se hvilke  yrker som passer til dine personlig egenskaper, og hva som er realistisk mht. gjennomføring.

Lykke til! 🙂

Anonymkode: 6e844...356

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folkens. Alle er jo nye i livet og dere var jo nye engang dere å.  Treider sier jo at de er behjelpelig med selskaper siden de sammarbeider med noen.  Grunnen til at jeg vil gå treider er at jeg ikke orker 3 årlig skole på BI. og Bi føler jeg man må være supergod i masse fag.  Skal snakke med de i morgen å høre hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jeanette8 skrev:

Men folkens. Alle er jo nye i livet og dere var jo nye engang dere å.  Treider sier jo at de er behjelpelig med selskaper siden de sammarbeider med noen.  Grunnen til at jeg vil gå treider er at jeg ikke orker 3 årlig skole på BI. og Bi føler jeg man må være supergod i masse fag.  Skal snakke med de i morgen å høre hva de sier.

Som regel er ikke regnskap det første man begynner med etter endt skole gang. Jeg jobbet som daglig leder før jeg begynte som regnskapsfører igjennom en bekjent. Ser du rundt på regnskapskontorene er det flertall av eldre arbeidstakere. Det krever mye å lære opp nyutdannede da regnskap er et yrke man lærer med tiden. 

Jeg sier ikke dette for å være slem, men det er desverre realiteten som flere skriver her inne. 

I tillegg blir det større krav til arbeidstakerne i henhold til utdanning. 

Jeg hadde ringt treider å hørt hvor mange som faktisk får jobb med regnskap etter endt studier. 

Og du trenger absolutt ikke å være god i alt for å gå på BI. Der finnes det alt. 

 

Anonymkode: e11f9...a33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som regel er ikke regnskap det første man begynner med etter endt skole gang. Jeg jobbet som daglig leder før jeg begynte som regnskapsfører igjennom en bekjent. Ser du rundt på regnskapskontorene er det flertall av eldre arbeidstakere. Det krever mye å lære opp nyutdannede da regnskap er et yrke man lærer med tiden. 

Jeg sier ikke dette for å være slem, men det er desverre realiteten som flere skriver her inne. 

I tillegg blir det større krav til arbeidstakerne i henhold til utdanning. 

Jeg hadde ringt treider å hørt hvor mange som faktisk får jobb med regnskap etter endt studier. 

Og du trenger absolutt ikke å være god i alt for å gå på BI. Der finnes det alt. 

 

Anonymkode: e11f9...a33

Nå har jeg jobbet i  8år og vært på folkehøyskole siden sist jeg gikk på videregående. tatt opp fag ved sidna.
Men Bi har vel masse fag på engelsk hvorfor...

Men hvordan bli man autorisert  da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Jeanette8 skrev:

Nå har jeg jobbet i  8år og vært på folkehøyskole siden sist jeg gikk på videregående. tatt opp fag ved sidna.
Men Bi har vel masse fag på engelsk hvorfor...

Men hvordan bli man autorisert  da?

Har du jobbet med regnskap eller økonomi eller er det andre jobber du har hatt?

Utdannelsen finner du her https://www.bi.no/studier-og-kurs/bachelorstudier/okonomi-og-administrasjon/regnskapsforer-arf/ 

Krav til praksis https://www.regnskapnorge.no/artikler/autorisasjon/krav-til-utdanning-og-praksis-for-a-oppna-autorisasjon/

Jeg hadde kun et fag der fagstoffet var engelsk, ellers gikk alt på norsk. 

Anonymkode: e11f9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig vil dette så synes jeg du skal gjøre det! Har du ambisjoner om å bli autorisert regnskapsfører bør du ta høyere utdannelse, men om du bare vil jobbe som regnskapsmedarbeider kan det gå fint med mindre utdannelse. De fleste regnskapskontorene har en eller noen få autoriserte regnskapsførere, og så er resten av arbeidsstaben folk med forskjellig bakgrunn som har forskjellige typer utdannelse og erfaring. I noen tilfeller ønskes det ansatte som bare trenger å ta unna punching av tall (føre bilag i regnskapsprogram o.l.) og så tar de autoriserte ansvaret for å se over regnskapet, levere A-melding o.l.

Jeg har ingen utdannelse innen faget men fikk innpass på et regnskapskontor. Der rydder/sorterer jeg bilag inn i permer, fører regnskap, avstemmer bank og leverer en og annen mva-oppgave. Det jeg har måttet lære meg er hvordan man sorterer bilag inn i perm (slett ikke alle kunder leverer på nett enda)  og å beherske regnskapsprogrammene. Jeg er opplært i to programmer, og det å beherske programmene tar ei god stund. Noen kunder leverer papirbilag og noen leverer via nett, så det er forskjellige måter å føre regnskap på som man må lære seg. I tillegg må man lære seg hvilke kontoer de forskjellige bilagene skal føres på.
Med andre ord må man ikke være høyt utdannet for å jobbe med regnskap, men det er en del å sette seg inn i, selv for de som kun skal føre enkle regnskap og punche tall mens andre tar seg av det overordnede.

Anonymkode: 7febb...3e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...