Gå til innhold

Kan andre foreldre kreve dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et barn går på fritidsaktivitet. Dette innebærer dugnad fire ganger halvåret. Stå i kiosken, flaskedugbad, loddsalg osv. 

Dugnad er frivillig, men klubben tjener selvfølgelig på at foreldre deltar på dugnadene. Fordelen er også at du blir bedre kjent med de som deltar, bidrar til i fellesskapet og lærer barn å gi og ikke bare ta.

Spørsmålet er om man kan kreve at øvrige familiemedlemmer som søsken eller besteforeldre må stille om barnets egne foreldre ikke har anledning. Dette er nemlig en problemstilling her, så må høre hva de aller fleste mener. Klart blir det mer jobb på de som stiller, men er det likevel riktig å kreve at øvrige familiemedlemmer stiller? 

Anonymkode: 5c95b...0c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ingen kan kreve at du skal true dine foreldre å møte opp på dugnad for ditt barn

Anonymkode: 2932a...30e

• Liker 24
Skrevet

Jeg kommer aldri til å plage andre til å ta en del i de ting som dukker opp rundt mitt barn. Jeg har satt mitt barn til verden å da må jeg følge opp deretter. 

• Liker 14
Skrevet

Dere kan sette en høyere avgift . De som deltar på dugnad får rabatt . Så kan de aom ikke vil / gidder delta på dugnad betale seg ut av det . 

• Liker 11
Skrevet

Nei, jeg mener det er sylfrekt å skulle begynne og strekke seg etter besteforeldre og søsken og mase på dem om dugnad istedet. Det har de ingenting med. ØNSKER de å stille opp, er det greit, men det er overhodet ikke noe man kan kreve eller forvente av slektninger annet enn foreldrene til barnet.

• Liker 23
Skrevet
1 minutt siden, Hill83 skrev:

Dere kan sette en høyere avgift . De som deltar på dugnad får rabatt . Så kan de aom ikke vil / gidder delta på dugnad betale seg ut av det . 

Bra løsning. Er ikke lov å «straffe» noen for å ikke delta, men lov til å påskjønne deltagere. 

Anonymkode: f1f6b...23a

• Liker 16
Skrevet (endret)

Dersom du ikke deltar så får du betale noen til å gjøre det for deg. Avgiften på aktiviteten er jo det den er pga foreldrenes innsats. Du påtok deg et ansvar når du meldte inn ditt barn og det ansvaret forsvinner ikke bare fordi det ikke passer deg den ene dagen. Så her kontakter du de som arrangerer og spør om du feks kan få flyttet din vakt eller så betaler du noen for å stille i ditt sted, for ja dette er ditt ansvar. 

De kan ikke kreve at besteforeldre eller andre tar jobben, men de kan kreve at du tar ansvaret for at jobben blir gjort. 

Endret av Chablis
  • Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra løsning. Er ikke lov å «straffe» noen for å ikke delta, men lov til å påskjønne deltagere. 

Anonymkode: f1f6b...23a

Jo det kan de. En fritidsaktivitet er ikke det samme som skolen eller borettslaget. 

Anonymkode: 53af5...2e0

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke FORELDRENE som har skrevet innlegget slik at dette kommer tydelig fram. Jeg er forelder til et barn på det samme laget. 

Grunnen er at barnet har eldre søsken i tenårene som noen foreldre mener fint kan stille ettersom foreldrene aldri stiller. De har sine grunner som jeg ikke ønsker å utdype her, men det er reelle grunner. Jeg har ingen mening. Likevel synes jeg jo litt at tenåringene lever egne liv, at de ikke trenger å stille om de så skulle hatt mulighet.

Trådstarter

• Liker 4
Skrevet

Dugnad er frivillig, som du skriver. Så nei, de kan ikke kreve en dritt

Anonymkode: dac6a...dc5

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Chablis skrev:

Dersom du ikke deltar så får du betale noen til å gjøre det for deg. Avgiften på aktiviteten er jo det den er pga foreldrenes innsats. Du påtok deg et ansvar når du meldte inn ditt barn og det ansvaret forsvinner ikke bare fordi det ikke passer deg den ene dagen. Så her kontakter du de som arrangerer og spør om du feks kan få flyttet din vakt eller så betaler du noen for å stille i ditt sted, for ja dette er ditt ansvar. 

De kan ikke kreve at besteforeldre eller andre tar jobben, men de kan kreve at du tar ansvaret for at jobben blir gjort. 

Snakk om å overdrive! Ingen som arrangerer dugnad regner med at alle kan hver gang. Man skal da ikke betale et annet menneske for å dra på dugnad. Greit nok at man har ansvar, men det høres ut som om du mener at barn av foreldre som av og til ikke har anledning til å dra på dugnad, ikke skal få drive med hobbyene sine.

Forøvrig er ikke Ts den som ikke har stilt på dugnad, så det er ikke noe vits i å irettesette Ts.

Anonymkode: ed731...b31

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke FORELDRENE som har skrevet innlegget slik at dette kommer tydelig fram. Jeg er forelder til et barn på det samme laget. 

Grunnen er at barnet har eldre søsken i tenårene som noen foreldre mener fint kan stille ettersom foreldrene aldri stiller. De har sine grunner som jeg ikke ønsker å utdype her, men det er reelle grunner. Jeg har ingen mening. Likevel synes jeg jo litt at tenåringene lever egne liv, at de ikke trenger å stille om de så skulle hatt mulighet.

Trådstarter

Altså, det er andre foreldre enn tenåringens som mener tenåringen skal stille? Jeg kan forestille meg en ordning der foreldre avtaler med sin tenåring at dette er en oppgave for ham eller henne, men andre barns foreldre har ingenting med å administrere dette.

Hvordan i all verden skal dette begrunnes eller håndheves? Det er ikke tenåringen som melder lillesøskenet på aktivitet, så tenåringen har selvsagt ikke dugnadsansvar overfor klubben heller. 

• Liker 11
Skrevet

Kreve, ja, jeg syns faktisk foreldrene kan «kreve», i hvert fall spørre som en tjeneste, for det sosiale, familiens beste, en del av plikter, eller hvilken som helst grunn. Det er da ingen ting klubben eller andre foreldre har noe med, og hvorfor er det en problemstilling? 

Anonymkode: a9e7a...029

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig ikke - og dugnader er frivillig og.  MEN, her får kun de som deltar på dugnad mindre avgifter når pengene er brukt på turneringer og turer.  Du eller barna ikke stilt opp på en lørdag for den dugnad, får de ikke bruke penge til den turen og da måte vi betale fullpris.  Synes det er rettferdig og.  

Anonymkode: d9329...aa6

• Liker 2
Skrevet

Nei og atter nei.

At de andre barnas foreldre skulle kunne pålegge barnets besteforeldre eller søsken å stille opp for å gjøre jobben til barnets foreldre er nærmest latterlig.

Anonymkode: 257f0...257

• Liker 9
Skrevet (endret)

Nei, om besteforeldre /andre ønsker å stille opp er det en annen ting, det må de få lov til, men synes ikke det skal pålegges. 

Forøvrig forstår jeg ikke foreldre som ikke stiller opp på slikt, med mindre det er helse som stopper dem (som regel kan det tas hensyn til om det er noe noen ikke kan gjøre, som å bære), for det er utrolig verdifullt å bli kjent med andre foreldre og barn, og ikke minst se det sosiale samspillet barna imellom.

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
Skrevet

Her er det snakk om et foreldrepar som lar sin egen tenåring stille opp på alle dugnadene slik at foreldrene selv slipper. Fritidsaktiviteten gjelder et yngre søsken av tenåringen. Altså, foreldrene får det yngste barnets eldre søsken til å utføre dugnadene på sin vegne.

Anonymkode: 3b2ae...597

Skrevet

Om man ikke kan stille selv er man ansvarlig for å bytte vakt eller finne noen andre som kan stille opp.

Klubben/klassen/arrangøren går selvsagt ikke til andre familiemedlemmer, det er foreldrene som forventes å finne en erstatter.

Slik fungerer det ihvertfall her.
(selvsagt kan det finnes omstendigheter som gjør at foreldre blir forhindret eller av gode grunner ikke kan stille, da bør man ta det igjen ved neste mulighet)

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å overdrive! Ingen som arrangerer dugnad regner med at alle kan hver gang. Man skal da ikke betale et annet menneske for å dra på dugnad. Greit nok at man har ansvar, men det høres ut som om du mener at barn av foreldre som av og til ikke har anledning til å dra på dugnad, ikke skal få drive med hobbyene sine.

Forøvrig er ikke Ts den som ikke har stilt på dugnad, så det er ikke noe vits i å irettesette Ts.

Anonymkode: ed731...b31

Jeg er en forelder med barn i fritidsaktiviteter hvor det forventes at foreldre stiller opp på div ting. Og det er pga denne innsatsen fra foreldrene at prisen på aktiviteten holdes på et overkommelig nivå. Vakter til dugnad, bingo, kakelotteri etc settes opp i god tid på forhånd og dersom det ikke passer akkurat den dagen tar man kontakt med den som satt opp lista, og får byttet. Dersom du ikke gjør dette så har du ansvaret for at jobben blir gjort, av deg eller noen andre. 

Mulig jeg er ekstra hissig på dette fordi jeg er så lei av foreldre som gir faen. Vil gjerne ha alle fordelene men når noe må gjøres så er de sååå opptatt, eller dukker opp 10 minutter før det er over. Ikke bare går det ut over foreldrene som faktisk tar sin tur, men ungene blir flaue fordi de ser jo også at mamma og pappa aldri dukker opp. Det er ganske jævlig å stå å selge lodd med en 8 åring som er trist fordi mamma aldri er med. Jeg sier ikke at ts er i denne kategorien, men det er veldig mange late og uengasjerte foreldre der ute. 

• Liker 4
Skrevet

Dugnad er frivillig. Når mine barn er så gamle at de starter på aktiviteter så får jeg finne en dyr en då man slipper sånt. Om det likevel dukker opp noe sånn så får jeg ansette en til å gjøre Det. 

Anonymkode: 9b1ad...79b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...