Gå til innhold

Deppa av eksamenskarakterer..


immadoit

Anbefalte innlegg

Har seg slik at jeg har fått C på alle fire eksamene jeg hadde før jul. Denne karakteren har mange forskjellig syn på, men jeg er generelt veldig skuffa da jeg jobbet beintøft før alle eksamenene. Den ene var jeg bombesikker på at jeg skulle få A på, da jeg vet at alle svarene var riktig, men endte likevel opp med C. Tør riktignok ikke klage da jeg er redd for å få dårligere karakter. Blir også skikkelig nedenfor da jeg har en følelse av at man må ha typ A og B i alle fag for å kunne få en grei jobb innenfor det jeg studerer (markedsføring), og vet at med den arbeidsmoralen jeg har så er jeg ikke en middelmådig C student.. Jeg tror at det som gjør situasjon aller mest irriterende, er at jeg har venninner som hater fagene og bare venter med at året skal være omme slik at de kan flytte hjem igjen og slutte på skolen, men likevel får de bedre karakterer enn meg som faktisk interesserer meg for dette og jobber MYE med pensumet.. Stresser meg selv så opp med å tenke på at jeg ikke kommer til å få jobb en jobb jeg ønsker, at jeg har blitt fristet til å slutte på studie da jeg ikke tror jeg takler skuffelsen ovenfor meg selv når jeg ikke presterer slik jeg ønsker. Høres sikkert sykt ut, men sånn har det altså blitt..

Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, men greit å få luftet tankene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kjærlighetsbarn98

Skjønner at det er skuffende mtp at du hadde jobbet så hardt. Vil likevel si at C ikke er dårlig. Det viser at du har god kompetanse i faget. 

Det er viktig å ikke sammenligne seg med andre. Noen får gode karakterer veldig lett- og det er urettferdig, dessverre. 

Om du vil så er det fullt mulig å klage- eller ta eksamen opp på nytt. All studeringen og arbeidet du legger ned vil alltid lønne seg uansett hvilken karakter du får. Det viktigste er trossalt kunnskapen du ender opp med tilslutt, ikke hvilken bokstav karakteren er. Men som sagt, jeg forstår at det er skuffende å få en lavere karakter enn forventet. Det er ingen god følelse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å furte.  De fleste er gjennomsnittsmennesker og C er en god karakter. Du kan ta den opp igjen hvis du vil. Denne gangen var du ikke bedre enn en C. Slapp av og kutt ut katastrofetankene. De fleste lever et godt liv og får en karriere selv om de ikke fikk A i alt. 

Anonymkode: 8655b...164

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Voiceless

Er du førsteårsstudent? Det er mange som ikke treffer helt på eksamen med en gang. Jeg synes du skal ta deg noen dager på å ta innover karakterene du har fått. Etter det bør du granske eksamensbesvarelsene dine i lys av sensorveiledningen og begrunnelsen. Hvis du ikke har bedt om begrunnelse bør du gjøre det nå. Jeg skjønner at det er trasig å få en karakter som er lavere enn det man hadde håpet på. Samtidig vil ikke det første semesteret ditt definere hele studietiden din. For mange ferske studenter krever det ofte et semester på å knekke koden. Jeg tviler ikke på at du har jobbet hardt, men dette kommer i andre rekke. Det viktigste er å jobbe på riktig måte. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Octavie skrev:

Er du førsteårsstudent? Det er mange som ikke treffer helt på eksamen med en gang. Jeg synes du skal ta deg noen dager på å ta innover karakterene du har fått. Etter det bør du granske eksamensbesvarelsene dine i lys av sensorveiledningen og begrunnelsen. Hvis du ikke har bedt om begrunnelse bør du gjøre det nå. Jeg skjønner at det er trasig å få en karakter som er lavere enn det man hadde håpet på. Samtidig vil ikke det første semesteret ditt definere hele studietiden din. For mange ferske studenter krever det ofte et semester på å knekke koden. Jeg tviler ikke på at du har jobbet hardt, men dette kommer i andre rekke. Det viktigste er å jobbe på riktig måte. 

 

 

Takk for svar! Er førsteårsstudent ja. Har sett gjennom sensorveiledningene ja, er to av fagene jeg mener fortjener en B, men jeg er for feig til å gjøre noe med det. Som du sier så har jeg vel ikke helt klart å knekke koden enda, får prøve å tenke positivt å se om det løsner i det kommende semesteret 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å furte.  De fleste er gjennomsnittsmennesker og C er en god karakter. Du kan ta den opp igjen hvis du vil. Denne gangen var du ikke bedre enn en C. Slapp av og kutt ut katastrofetankene. De fleste lever et godt liv og får en karriere selv om de ikke fikk A i alt. 

Anonymkode: 8655b...164

Takk for svar! Skal prøve å se fremover 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å være partypooper, men du har helt rett TS. I markedsføring så er ikke C en god nok karakter hvis du vil ha en "bra jobb". Synes du burde klage jeg, hvis du virkelig mener du skulle hatt bedre. Du kan gå ned, men du kan også gå opp. Jeg har en del erfaring med klager, og jeg har tjent mange karakterpoeng på det. 

Anonymkode: 4e8d6...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare klag... hvis du er sikker på at burde få en B så ta sjangsen. 

Anonymkode: 8b592...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretidentity

Skjønner man er skuffa når man jobber hardt, men likevel ville jeg ha vært "lettet" over å ha fått C. Mye verre å få E eller F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt også med samme inntrykk..  ha også 2 d'er.. flaut og måtte vise det frem.. Satt på skolen fra 8 til 23 på kvelden og studerte rompa ta meg.. hadde lyst til å rive av meg håret etter første året... men plutselig så skjedde det noe.. knakk en kode, særlig i den akademiske skrivingen og på andre året fikk jeg 1 B+1 A og nytt skoleår startet med B, i høst.. går siste året nå og venter spent på resultat fra årets første nå i morgen.. 

Lykke til.. turte heller aldri å klage,.. en i klassen gjorde det gikk fra E til B😳sinnsykt at det går Ann.. 

Anonymkode: b74d9...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, immadoit said:

Takk for svar! Er førsteårsstudent ja. Har sett gjennom sensorveiledningene ja, er to av fagene jeg mener fortjener en B, men jeg er for feig til å gjøre noe med det. Som du sier så har jeg vel ikke helt klart å knekke koden enda, får prøve å tenke positivt å se om det løsner i det kommende semesteret 🙂

Be om begrunnelse! Da får du forhåpentligvis en tilbakemelding som viser deg hvor du trenger å forbedre deg. Det er veldig vanskelig å vurdere deg selv opp mot en sensorvurdering, du vet ikke hvordan sensor tenker, spesielt ikke som førsteårsstudent.

Om du kjenner noen som fikk A og B godt, be om å få se på deres besvarelser for å sammenligne med din egen. Se på hvordan oppgaven er strukturert og satt opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Duckie skrev:

Be om begrunnelse! Da får du forhåpentligvis en tilbakemelding som viser deg hvor du trenger å forbedre deg. Det er veldig vanskelig å vurdere deg selv opp mot en sensorvurdering, du vet ikke hvordan sensor tenker, spesielt ikke som førsteårsstudent.

Om du kjenner noen som fikk A og B godt, be om å få se på deres besvarelser for å sammenligne med din egen. Se på hvordan oppgaven er strukturert og satt opp.

Jeg er helt enig, be om begrunnelse og se gjerne på A og B-besvarelser om du har mulighet.  Når du har jobbet hardt, men ikke skjønner hvorfor du har fått karakteren du får, så vil det ikke hjelpe så mye til fremtidige eksamener visst du ikke vet hva du skal gjøre annerledes.

Det kan rett og slett være at du ikke har lest eller tolket spørsmålene godt nok. Du kan sikkert helt mye, men det kan være at du ikke har svart på akkurat det som blir spurt om. Det er vil feks. være en tabbe å svare og ta med mye annet som spørsmålet ikke spør om, spesielt om det ikke er relevant. Det kan f.eks. være at dine studiekamerater som ikke kan like mye, har kunnet og svart på akkurat det som blir spurt om, men du har svart unnvikende eller tatt med for mye som går over oppgaven. For i eksamensbesvarelser er det viktig å vise at man har forstått hva de spør etter, og ikke bare pøse på med mest mulig kunnskap.

En annen mulighet er også at du har skrevet for lite utfyllende. At svarene du har skrevet er riktige, men at du har utbrodert og argumentert for lite. 

En A og B-besvarelse skiller seg positivt ut. Det er også viktig å vise selvstendighet. Ikke skriv bare etter boka, men tenk litt selv og sett det i sammenheng med verden rundt deg. Jeg bruker f.eks. å besvare spørsmål med egne eksempler som ikke er tatt fra boka for å vise at jeg har skjønt hva det går ut på, så langt det lar seg gjøre. Altså jeg mener at jeg sier noe om en teori f.eks, så utbroderer jeg teorien ved å trekke fram egne eksempler. Originale svar trekker opp. Man skal selvfølgelig være sikker på at man har treffer med svaret, men reflekter rundt teorien. Lykke til!

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Satt også med samme inntrykk..  ha også 2 d'er.. flaut og måtte vise det frem.. Satt på skolen fra 8 til 23 på kvelden og studerte rompa ta meg.. hadde lyst til å rive av meg håret etter første året... men plutselig så skjedde det noe.. knakk en kode, særlig i den akademiske skrivingen og på andre året fikk jeg 1 B+1 A og nytt skoleår startet med B, i høst.. går siste året nå og venter spent på resultat fra årets første nå i morgen.. 

Lykke til.. turte heller aldri å klage,.. en i klassen gjorde det gikk fra E til B😳sinnsykt at det går Ann.. 

Anonymkode: b74d9...149

Akkurat slik har det vært! Satt på skolen fra morgen til kveld gjennom hele eksamensperioden, og var så sikker på at jeg kunne alt. Fint å høre at det løsnet for deg etterhvert, krysser fingrene for at det gjør det for meg også 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, missmcbeal skrev:

Jeg er helt enig, be om begrunnelse og se gjerne på A og B-besvarelser om du har mulighet.  Når du har jobbet hardt, men ikke skjønner hvorfor du har fått karakteren du får, så vil det ikke hjelpe så mye til fremtidige eksamener visst du ikke vet hva du skal gjøre annerledes.

Det kan rett og slett være at du ikke har lest eller tolket spørsmålene godt nok. Du kan sikkert helt mye, men det kan være at du ikke har svart på akkurat det som blir spurt om. Det er vil feks. være en tabbe å svare og ta med mye annet som spørsmålet ikke spør om, spesielt om det ikke er relevant. Det kan f.eks. være at dine studiekamerater som ikke kan like mye, har kunnet og svart på akkurat det som blir spurt om, men du har svart unnvikende eller tatt med for mye som går over oppgaven. For i eksamensbesvarelser er det viktig å vise at man har forstått hva de spør etter, og ikke bare pøse på med mest mulig kunnskap.

En annen mulighet er også at du har skrevet for lite utfyllende. At svarene du har skrevet er riktige, men at du har utbrodert og argumentert for lite. 

En A og B-besvarelse skiller seg positivt ut. Det er også viktig å vise selvstendighet. Ikke skriv bare etter boka, men tenk litt selv og sett det i sammenheng med verden rundt deg. Jeg bruker f.eks. å besvare spørsmål med egne eksempler som ikke er tatt fra boka for å vise at jeg har skjønt hva det går ut på, så langt det lar seg gjøre. Originale svar trekker opp. Man skal selvfølgelig være sikker på at man har treffer med svaret, men reflekter rundt teorien. Lykke til!

Brukte en haug med eksempler fra ting som har foregått i media osv på det ene spørsmålet i en eksamen. Trakk inn eksempler i alle punktene i dette spørsmålet, så der vet jeg at jeg har truffet bra. Eneste jeg kan tenke meg til er at jeg har svart for lite utfyllende i de to andre, fordi jeg VET at disse er riktig. Har sammenlignet med venninnen min som fikk B (dette gjorde vi før karakterene kom), da sa hun selv at hun var bombe sikker på at jeg kom til å få bedre karakter enn henne, da jeg hadde brukt masse eksempler og generelt skrevet en mer gjennomført tekst. Så jeg vet ikke altså.. er sykt redd for å klage, er så redd for å få dårligere karakter, og da vet jeg at jeg kommer til å bli enda mer nedenfor 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å være partypooper, men du har helt rett TS. I markedsføring så er ikke C en god nok karakter hvis du vil ha en "bra jobb". Synes du burde klage jeg, hvis du virkelig mener du skulle hatt bedre. Du kan gå ned, men du kan også gå opp. Jeg har en del erfaring med klager, og jeg har tjent mange karakterpoeng på det. 

Anonymkode: 4e8d6...49d

Takk for svar! Er klar over dette selv, så du er overhode ingen «partypooper», synes det er fint at du er ærlig 😊 Føler C er en usikker karakter å klage på. Mulig jeg hadde turt om jeg fikk E eller D.. Tror jeg må tenke meg litt om før jeg tar et valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, immadoit skrev:

Brukte en haug med eksempler fra ting som har foregått i media osv på det ene spørsmålet i en eksamen. Trakk inn eksempler i alle punktene i dette spørsmålet, så der vet jeg at jeg har truffet bra. Eneste jeg kan tenke meg til er at jeg har svart for lite utfyllende i de to andre, fordi jeg VET at disse er riktig. Har sammenlignet med venninnen min som fikk B (dette gjorde vi før karakterene kom), da sa hun selv at hun var bombe sikker på at jeg kom til å få bedre karakter enn henne, da jeg hadde brukt masse eksempler og generelt skrevet en mer gjennomført tekst. Så jeg vet ikke altså.. er sykt redd for å klage, er så redd for å få dårligere karakter, og da vet jeg at jeg kommer til å bli enda mer nedenfor 😫

Det er bra du trekker inn egne eksempler. Så lenge det er relevant såklart. Men det trenger ikke å klage fordi du spør om begrunnelse. En begrunnelse kan spørres om uavhengig av klage. Du har rett å vite hvorfor du fikk karakteren du fikk. Vil også si at å sammenligne med venninner ved å muntlig? snakke om hva man er skrevet ikke gir noe korrekt bilde av hvordan besvarelsene nødvendigvis er. Kanskje venninen din underdriver, og at svarene hennes er velskrevet og at hun har fått med seg det som er relevant. Eller mente du at dere har lest hverandres besvarelser? Hva med å spørre henne om å faktisk få lese hennes i ettertid? Kanskje ser du da at det er ting som du burde ha tatt med. Men uansett, først og fremst, du har rett på begrunnelse! Men du har begrenset antall dager til å gjøre dette, så du burde kjappe deg med å spørre om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det høres ikke ut som om markedsføring er faget for deg. 

Dette handler ikke om å bruke mest mulig tid på pensum, eller å kunne ramse opp alt og svare på alle spørsmål. Det handler om hvordan man formulerer seg, skriver godt, treffer sensor. Har en litt annen vri på ting. Markedsføring er et fag der du kan svare faglig riktig på alt, men likevel treffe rett på en C. 

Jeg har tatt et studie med miks av regnefag, "oppgulp" fag og strategifag. Og de faglig sterke, det vil si de som kunne pensum på rams, klagde alltid over dårlige karakterer i sistnevnte typen fag. 

Anonymkode: 71037...9b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, missmcbeal skrev:

Det er bra du trekker inn egne eksempler. Så lenge det er relevant såklart. Men det trenger ikke å klage fordi du spør om begrunnelse. En begrunnelse kan spørres om uavhengig av klage. Du har rett å vite hvorfor du fikk karakteren du fikk. Vil også si at å sammenligne med venninner ved å muntlig? snakke om hva man er skrevet ikke gir noe korrekt bilde av hvordan besvarelsene nødvendigvis er. Kanskje venninen din underdriver, og at svarene hennes er velskrevet og at hun har fått med seg det som er relevant. Eller mente du at dere har lest hverandres besvarelser? Hva med å spørre henne om å faktisk få lese hennes i ettertid? Kanskje ser du da at det er ting som du burde ha tatt med. Men uansett, først og fremst, du har rett på begrunnelse! Men du har begrenset antall dager til å gjøre dette, så du burde kjappe deg med å spørre om det.

Vi leste hverandres besvarelser! Kom til å tenke på det med begrenset antall dager, og det er nok garantert for sent nå.. 😕 Men mange takk for svar og tips, setter stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ikke ut som om markedsføring er faget for deg. 

Dette handler ikke om å bruke mest mulig tid på pensum, eller å kunne ramse opp alt og svare på alle spørsmål. Det handler om hvordan man formulerer seg, skriver godt, treffer sensor. Har en litt annen vri på ting. Markedsføring er et fag der du kan svare faglig riktig på alt, men likevel treffe rett på en C. 

Jeg har tatt et studie med miks av regnefag, "oppgulp" fag og strategifag. Og de faglig sterke, det vil si de som kunne pensum på rams, klagde alltid over dårlige karakterer i sistnevnte typen fag. 

Anonymkode: 71037...9b2

Det er helt sant. Venninna mi svarte på en eksamensoppgave med en eneste setning - og fikk full pott på den, i motsetning til mange andre som skrev rævva av seg og veldig flinkt og fikk mye dårligere. 

Anonymkode: 8655b...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, immadoit skrev:

Vi leste hverandres besvarelser! Kom til å tenke på det med begrenset antall dager, og det er nok garantert for sent nå.. 😕 Men mange takk for svar og tips, setter stor pris på det!

Oki, skjønner! Føler du at hun har svart dårligere enn deg på noe? Du snakket om at du kanskje kunne skrevet mer utfyllende på to av svarene, gjorde hun det? Var det noe forskjellig vekting av de ulike oppgavene? Noen ganger står det jo en prosent bak de ulike oppgavene. 

Ja jeg husker ikke akkurat hva reglene er, men frist for begrunnelse eller kortere enn frist for klage vanligvis 😕 Men du burde sjekke opp i det og ikke ta det for gitt at det er for seint, for kanskje har du akkurat tid til å få begrunnelse på minst en eksamen!

Bare hyggelig forresten, jeg vil si det er bra egenskap at du ønsker å forbedre deg og få forståelse for hvorfor du får den karakteren du gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...