Gå til innhold

Naboens hund


Leselampe

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et leilighetskompleks i et barnevennlig område med rekkehus, barnehage og lekeplasser. En nabo i området har nylig gått til anskaffelse av en hund som er av en rase som er ganske kraftig og sterk, og sett utenfra kan den virke som en av den aggressive rasen. Jeg kjenner hverken naboen eller hunden, så jeg kan ikke uttale meg om akkurat den hunden. Problemet er at når naboen går tur med hunden i området bruker han ikke bånd på hunden og den lusker derfor rundt hvor enn den ønsker, og når andre hunder eller mennesker kommer, begynner den å bjeffe ganske kraftig. Jeg føler nesten det er litt utrygt å gå ut når hunden går fritt, og jeg tenker også på de andre i området med hunder og katter. 

 I tillegg går naboen inn i hagene(det er ingen gjerder) til de som bor rundt her for å lufte hunden. Personlig foretrekker jeg helst ikke at andres hund skal luftes, tisse og bæsje i hagen min. 

Jeg har aldri pratet med naboen tidligere, men jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem for å ta opp dette på en saklig måte uten at det skal bli uvennskap. Når man bor i et så tettbygd område har vel eieren et visst ansvar for at dyret ikke skal være til ulempe for andre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er generell båndtvang i tettbebygde områder, samt byer. Så eieren må holde hunden i bånd.

En rase kan du ikke si er aggressiv utfra utseende.... Men om du ikke er vandt med hunder kan det jo være skremmende. Du får ta det opp med styret så får de ta det opp med eier og melde fra om båndtvang i området

Anonymkode: c17a8...2b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å mildt si ifra til eieren først og evt. referere til båndtvangen. Bare vær ærlig om hvordan du opplever det, han er kanskje mer tilbøyelig til å lystre om du tar det opp med han personlig først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...