Gå til innhold

Yoga-newbie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hater gruppetimer.

Men nå har jeg - mye senere enn "alle" andre" - blitt litt interessert i å kanskje sjekke ut yoga. Den store bøygen er at jeg er så fryktelig, fryktelig stiv. Forrige gang jeg prøvde å stupe kråke, så endte jeg opp på en to ukers Voltaren-kur... jeg har funnet en time som skal være ok for nybegynnere, men jeg er så redd for å a) føle meg som en idiot, og/eller b) ødelegge noe.

Har noen vært i samme situasjon men likevel kommet seg på en yogatime? Hvordan var det? Hva bør man forvente?

Anonymkode: 767d2...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom deg i vei, du skal ikke stupe kråke på yoga. Yoga handler om kontakt med egen kropp, treningen er mye kjernemuskulatur, balanse og bevegelighet. Alle øvelser kan enkelt tilpasses- ofte med å bøye knærne eller å støtte med blokker eller bolster, så det er ikke noe problem. Bare husk å pust, så går det fint. 

Anonymkode: 4e53d...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er smidig nok i yogatimene, men jeg er fryktelig svak. Derfor er det mye jeg ikke klarer, og synes at det er litt pinlig å "vente" til øvelsen er over.

Et godt tips er å plassere matta bakerst i salen, sånn at ikke så mange ser deg mens dere holder på : ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket også å begynne på yoga og gikk på nybegynnertimene. Det var skikkelig pinlig for jeg er stiv som en stokk, ALLE de andre i timen klarte fint å legge seg flat oppå bena når de skulle holde rundt fotsålene og sånne ting. Opplevd det samme på to forskjellige treningssentre. For min del ble det for demotiverende, jeg fikk ikke til noen av øvelsene fordi jeg er så stiv, og følte jeg endte med å ta veldig mye av kapasiteten til de som ledet timene.

Men du burde prøve, gjør som Tibbie sier og plasser deg bakerst i salen, kom tidlig.

Anonymkode: 79e10...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde, og endte med ryggvondt i noen dager, samt en instruktør som var uttrykkelig enig med meg i at det nok ikke var noen vits i at jeg kom tilbake. Er også stokk stiv og fikk ikke til noen ting som "alle andre" så ut til å klare med letthet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor stiv du er, men jeg var ganske stiv da jeg begynte, og jeg merket bedring veldig raskt! Jeg ville prøvd å gått regelmessig, minst en gang i uka, i en liten periode for å teste det. Husk at det også finnes forskjellige former for yoga - jeg er ikke så oppdatert på dette, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kjempe stiv i kroppen så jeg gikk på Hot yoga. Aldri igjen, glemte at jeg ikke er så god på varme. :P

Anonymkode: 2d166...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sjekke ut yoga with Adriene på YouTube. 😊 Hun har et 30-dagers yogaprogram som legges ut nå i Januar, jeg er nybegynner og har gjennomført 10 dager i strekk nå. Anbefales veldig! Serien nå heter Dedicate, begynn på dag 1 og ta en dag av gangen 😊

Anonymkode: ebde6...1dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig stiv i kroppen og har vært på yoga endel ganger.

På treningssenter så føler jeg at man egentlig må kunne det fordi det går veldig fort og det de driver med synes jeg ikke har så mye med yoga å gjøre. Det blir en sånn stressende greie og jeg føler meg bare dum siden jeg ikke henger med.

På kurs har jeg hatt bedre utbytte av det. Der fokuserer de på at yoga skal være noe for alle og klarer man ikke en øvelse så gjør man det man klarer. De kan også vise alternativer eller kommer bort for å veilede.

Dessverre er det slik at jeg ikke har disiplin til å drive med yoga hjemme og å være medlem på rene yogasenter koster en formue. Ellers tror jeg at kunne ha gått på det noen ganger i uken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...