Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://no.wikipedia.org/wiki/Armbrøst

Det regnes som våpen, og du må søke om tillatelse.

Anonymkode: 4fe26...07c

Det er en liten håndholdt sak. Jeg får vel evt spørre politiet. 

Takk for svar!

Anonymkode: 370a7...75a

Skrevet

Blir du tatt for å være i besittelse av et ulovlig våpen, som armbrøst er hvis du ikke har fått tillatelse, får du bot og rulleblad. Så gjør det på riktig måte.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blir du tatt for å være i besittelse av et ulovlig våpen, som armbrøst er hvis du ikke har fått tillatelse, får du bot og rulleblad. Så gjør det på riktig måte.

Ja, definitivt. Nå er den saken jeg linket til en liten sak og kan ikke sammenlignes med en "fullvoksen" armbrøst, men det er ikke noen vits i å ta noen sjanser. Litt rart om det er begrensninger siden en pil og bue har langt større gjennomslagskraft, men  jeg får sjekke. 

Skrevet

Jeg lekte med pil og bue som barn, hjemmelaget av kvist og tråd, bør jeg melde meg til politiet eller er det foreldelsesfrist ? Bør jeg ha dårlig samvittighet ? Evt hva kan en gjøre for å gjennvinne samfunnets tillitt etter slike fantestreker ? Er alt håp ute for meg ?

Anonymkode: 68bc4...fc9

Gjest Blondie65
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lekte med pil og bue som barn, hjemmelaget av kvist og tråd, bør jeg melde meg til politiet eller er det foreldelsesfrist ? Bør jeg ha dårlig samvittighet ? Evt hva kan en gjøre for å gjennvinne samfunnets tillitt etter slike fantestreker ? Er alt håp ute for meg ?

Anonymkode: 68bc4...fc9

Du skjønner forskjellen på en hjemmelaget pil og bue til bruk i lek og en pil og bue som skal importeres?

Skrevet
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Du skjønner forskjellen på en hjemmelaget pil og bue til bruk i lek og en pil og bue som skal importeres?

Mener du at en hjemmelaget bue ikke kan være vel så farlig som en importert...??

Anonymkode: 1df54...92d

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, definitivt. Nå er den saken jeg linket til en liten sak og kan ikke sammenlignes med en "fullvoksen" armbrøst, men det er ikke noen vits i å ta noen sjanser. Litt rart om det er begrensninger siden en pil og bue har langt større gjennomslagskraft, men  jeg får sjekke. 

En bue er helt OK å importere, men ikke noen form for armbrøst (uavhengig av størrelsen). 

Gjennomslagskraften har ingen betydning. Du kan søke om å erverve armbrøst, men ikke regn med å få godkjent søknaden.

Skrevet
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Lovmessig, så er det ikke noen forskjell på disse. 

Pil og bue er helt OK, uansett om den er laget på sløyden eller kjøpt på nettet.

Skrevet
12 timer siden, Oppgitt78 skrev:

En bue er helt OK å importere, men ikke noen form for armbrøst (uavhengig av størrelsen). 

Gjennomslagskraften har ingen betydning. Du kan søke om å erverve armbrøst, men ikke regn med å få godkjent søknaden godkjent. 

Ok, og heller ikke sprettert tydeligvis. Dette er forvirrende. Dvs det er greit å forholde seg til at det kun er bue som kan importeres. Armbrøst er avansert, men en sprettert lager man jo enkelt selv. Takk for bra svar! 

Skrevet
På 12.1.2019 den 19.20, AnonymBruker skrev:

Og hva med denne? 

NEI.

a.

Skrevet (endret)
På 12.1.2019 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Blir du tatt for å være i besittelse av et ulovlig våpen, som armbrøst er

VAR Dønn lovlig med armbrøst, -solgte over disk her før... -Nå.-glem det.

IKKE Tilbakevirkende kraft, da ... 😐

a.

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet

Leser at det etter 2000 ble forbudt å eie sprettert, men også at forbudet ikke er ment å ramme "såkal husflidspretterter, dvs. hjemmelagede trespretterter e.l., eller tilsvarende spretterter." (Wikipedia) 

Ganske uklart. Jeg vil påstå at jeg klarer å lage en temmelig heftig tresprettert. Og gjelder det samme for armbrøst? At noe som  er hjemmesnekret går an? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...