Gå til innhold

Blande seg i andres begravelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye er vanlig å "blande seg" når det gjelder andre planlegging når de skal begrave sine nærmeste? For min del ville jeg bare spurt når og hvor blir begravelsen.  Men da det ble vår tur til å planlegge så ble jeg overrasket over hvor mye folk faktisk spør og har meninger om. Det kunne feks aldri falt meg inn å spørre/forlange om å endre datoen. Men da vi sendte beskjed om dato fikk vi beskjeder som "da kan ikke Tante Grete, torsdag passer bedre". Jeg har da aldri sett på datoen for en begravelse som noe man forhandler om med fjernere slektninger? Og da vi skrev at det skulle være en stille begravelse for de nærmeste, så fikk vi beskjed om at "ikke tenk på lokalet, det ordner vi". Enda vi ikke skulle ha noe etterpå! Vi bestilte en enkel kiste, og noen andre sa at de betaler mellomlegget, så slipper dere å begrave i den billigste! Vi ville ikke ha annonse i avisen, men det ble likevel satt inn av andre slektninger. For ikke å snakke om at tremenningers venner og naboers kusiner og kollegers tanter alle mener de er blant de nærmeste når man faktisk sier det er for de nærmeste... jeg ble litt matt. Noen andre som har historier og opplevelser av å bli "invadert" i planleggingen av noe av det mest personlige man foretar seg i livet?

Neste gang vi har ansvaret for en begravelse, er det for en som har bedt spesielt om kremasjon og anonym minnelund. Kremasjon i seg selv er noe som aldri er praktisert i min familie, så må si jeg er spent på om folk i det hele tatt vil godta det. 

Anonymkode: 1587e...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja broren min blandet seg inn når min svigerinne skulle begraves. Jeg vil ikke beskrive hva han gjorde i frykt for å bli gjenkjent, men jeg skammet meg. Kunne ikke fatte hvorfor han oppførte seg så idiotisk. Men det er noe med dødsfall som gjør at folk blir litt på tuppa. 

Anonymkode: 9ad04...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror min blei dauforbanna på mor mi da gammeltanta vår sku begraves. Først ha han sagt at vi sku bare sette en dato for begravelsen, da han fikk beskjed om datoen så passa vist ikke dagen allikevel. Å han kunne ha blitt sur da mamma nekta å endre datoen.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at eldre slektninger og litt "enkle" mennesker ofte mener at de har noe de skulle ha sagt. Da mormor skulle begraves toppet det seg helt! Hennes to søstre, som ikke ville vite av henne da hun levde, hadde plutselig meninger om alt. De protesterte på valg av prest, dato for begravelsen, farger på blomster, valg av salmer og minnestund. En slags familievenn ble oppriktig sint da hun ikke fikk lage blomsterdekorasjonene. Mye drama i en veldig sårbar tid! Veldig glad for at jeg kunne ta på meg å be folk om å holde kjeft. Mamma og søsknene hadde nok med dødsfallet. Folk er så korttenkte.

Anonymkode: 51f70...ab5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...