Gjest bekymret Skrevet 5. april 2005 #1 Skrevet 5. april 2005 Jeg er redd for at jeg har hatt Klamydia i over 2 år, og frykter nå at jeg ikke kan få barn. Hvordan finner man ut om man har blitt steril? Finnes det måter å få barn på uansett, eller er man da steril for evig og alltid? (Jeg merket ingen symptomer og har heller ikke hatt noen smerter) Hvor stor er egentlig sjansen for å bli steril i mitt tilfelle? (ganske stor regner jeg med )
Mathias Skrevet 5. april 2005 #4 Skrevet 5. april 2005 Jeg har allerede vært hos lege. Da må du spørre en lege. Dette varierer jo etter dine individuelle variabler...
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #5 Skrevet 8. november 2006 Legen sa til meg at dersom du ikke har hatt symptomer eller smerter i forbindelse med klamydia er det liten sjanse for å være steril. Klamrer meg til det, jeg:)
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #6 Skrevet 8. november 2006 Krysser fingrene for deg, har selv tatt klamydiatest og forestilte meg alle slags skrekkscenarier da legen sa (mens han undersøkte meg): Det kan virke som du har klamydia ja, det skal ikke blø når jeg pirker inni deg. Kunne drepe den legen da jeg etter 2 uker fikk de gode nyhetene om at jeg ikke hadde det, og hadde forberedt flere pinefulle telefonsamtaler til ex-sengepartnere. Skummel sykdom, dette, særlig pga at vi ikke merker noenting og kan gå med den leeenge. Tenk at de i England har et selv-tester-sett man kan kjøpe på hvilket som helst apotek, reseptfritt! Håper det kommer hit til landet snart også.
Gjest niomi Skrevet 8. november 2006 #7 Skrevet 8. november 2006 Krysser fingrene for deg, har selv tatt klamydiatest og forestilte meg alle slags skrekkscenarier da legen sa (mens han undersøkte meg): Det kan virke som du har klamydia ja, det skal ikke blø når jeg pirker inni deg. Kunne drepe den legen da jeg etter 2 uker fikk de gode nyhetene om at jeg ikke hadde det, og hadde forberedt flere pinefulle telefonsamtaler til ex-sengepartnere. Skummel sykdom, dette, særlig pga at vi ikke merker noenting og kan gå med den leeenge. Tenk at de i England har et selv-tester-sett man kan kjøpe på hvilket som helst apotek, reseptfritt! Håper det kommer hit til landet snart også. ← Det har man i Norge også nå.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #8 Skrevet 8. november 2006 Klamydia kan føre til egglederbetennelse som tetter egglederene. Dette gir som oftest smerter, men ikke alltid. Har du to tette eggledere kommer ikke egget ned i livmoren og fester seg og man kan derfor ikke bli gravid på den vanlige måten. Med IVF (prøverørsbehandling) kan man fint bli gravid selv om man har tette eggledere.
Annikken Skrevet 9. november 2006 #9 Skrevet 9. november 2006 Det er nok dessverre ingen måte å finne ut om du er steril på før du i det hele tatt har prøvd å bli gravid. Eller, det går vel kanskje an, men det vil bli særdeles dyrt for deg, da helsevesenet ikke sjekker opp sånt før du evt. har prøvd å bli gravid og ikke fått det til. Dessuten vet jeg ikke hvordan de finner ut om egglederne er tette eller ikke, eller hva de gjør... men som sagt, du må sikkert til privatklinikk for å få dette utredet, og om du får det er det jo ikke noe vits om du ikke har tenkt å bli gravid med det samme likevel.... osv. Lev i godtrua du! Og har det skjedd noe kan du likevel bli gravid med litt hjelp (om jeg forstod innleget over her rett.) Du trenger ikke være steril i det hele tatt!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. november 2006 #10 Skrevet 10. november 2006 Jeg hadde klamydia i 5-6 år, før jeg fant det ut. Var til undersøkelse (når jeg ikke var blitt gravid etter 1 år) de gikk inn i livmora og sprøyta et fargestoff gjennom egglederne, da fant de ut av om de var tette. Den ene egglederen min var tett, så jeg var heldig, og sitter idag med 2 skjønne barn, laget med naturmetoden. Slapp av, 2 år er ikke såå lenge, (iforhold til meg)Ikke tenk for mye på det, og trøst deg med at det fins hjelp å få om det verste skulle ha skjedd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå