Gå til innhold

Late nabobarn, alt handler om ipad og tvspill


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det i deres nabolag, er barna mye ute og leker sammen?

 

Jeg er så frustrert på situasjonen i nabolaget. Vi flyttet hit i mars og ble kjempeglade for at det er en del unger i nærheten i ca samme aldersgruppe, min går i 3. klasse. Nabolaget ligger helt i skogkanten med skiløyper, turterreng, barnehage med lekeplass, ballbinge og skogslekeplsss i umiddelbar nærhet. Et eldorado for unger i den alderen!

 

Vi er opptatt av at barnet skal være ute å leke, men problemet er at ingen av ungene i nabolaget gidder å bli med ut. Jeg skjønner at det er svært stusselig for en 8-åring å traske rundt alene, så det er begrenset hvor mye vi vil presse han. Vi prøver å være flinke til å ta han med ut på ski og gjøre andre ting med han, men jeg savner denne frileken med venner som vi hadde da vi var små.

 

Eksempler kan være at barnet går ut kl 14 på en søndag i strålende vær og spør om gutten nede i gata vil være med ut og leke. Nabogutten står da fortsatt i pysjen og sier nei fordi han er «sliten» og heller vil game. Helt ok å stå i pysjen, men hadde det kommet barn og ringt på til oss så hadde jeg sagt til min at han skulle gå og kle på seg og bli med ut.

 

Han har også en gutt i samme klasse nedi vegen, og dit vil jeg nesten ikke sende han lengre fordi de BARE sitter på ræva og gamer minecraft og fortnite. I høst så kom barnet mitt hjem og sa han skulle besøke denne klassekameraten, men det var strålende sol ute, nydelig høstvær, så jeg sa at vi heller kunne gå en tur i skogen sammen og at vi kunne spørre om klassekameraten ville bli med oss. Vi dro ned dit og endte opp med at lillebroren ble med oss, men ikke klassekameraten fordi han var «sliten» og heller ville game. Jeg fikk hakeslepp, aldri i livet om det hadde vært ok her i huset. Jeg hadde blitt sjeleglad om det kom en voksen på døra for å ta med ungene mine på tur i skogen. ALDRI hadde det vært ok å si nei pga tv-spill.

 

Føler dette går igjen hele tiden. Synes det er supert at barnet har venner i nabolaget, men hver gang han skal besøke noen så ender de opp med å sitte inne på ræva og game. Ikke gidder de andre barna å bli med opp til oss heller fordi jeg sier at de heller kan leke sammen eller gå ut.

 

Jeg kjenner ikke de andre foreldrene godt nok til at jeg føler jeg kan ta det opp heller. Har såvidt hilst på en av de. Føler vi er låst i en verden av ipads og tv-spill selv om vi selv prøver å begrense det hjemme. Barnet blir også frustrert fordi jeg sier han må ut å leke eller finne på noe, men han ender opp med å gå alene..

 

Er det bare her det er slik? 

 

 

Anonymkode: 44029...785

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok dessverre sånn det har blitt. Du får ta med gutten din på skitur selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Det er nok dessverre sånn det har blitt. Du får ta med gutten din på skitur selv. 

Poenget var forøvrig ikke om ungen får nok frisk luft eller ikke, men at jeg savner denne frileken med andre barn som var helt vanlig da vi var små. Unger har jo bare godt av å være ute og leke sammen? Er dette virkelig blitt normalen? 😞

 

TS

Anonymkode: 44029...785

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør dine ting, andre gjør sine ting:-)

Anonymkode: ae0c9...b37

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Skjønner godt frustrasjonen din, for å si det slik. Dagens barn er IPAD barn så det holder, og mye vanskeligere å aktivisere enn før. Likevel synes jeg det er rart at foreldrene godtar at de blir inne selv om noen faktisk prøver å dra dem ut på noe gøy! 

Bra du setter grenser og sier at han må være med ut! Flere skulle gjort det. Det er ikke sunt å sitte inne hele dagen 

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser samme tendensene her. Har ikke barn, men jobber med barn. Vi har et svare strev med å få ungene ut. Det er en utrolig stor forskjell fra de først årene jeg var i yrket. Og det er jo sosiale medier og mobil det går i. Jeg kan forstå det er spennende og veldig avhengighetsskapende for de små, men det er de voksne som må sette grenser der ungene selv ikke greier. Det er trist å se. Jeg ser det også i nabolaget her, vi har fotballbane og lekeplass like ved og hver gang jeg hører latter og høye barnestemmer er det innvandrerbarn som er ute. Har ennå ikke sett et eneste etnisk norsk barn på lekeplassen. 

Tror det er mange voksne som lar ipad, gaming og mobil ta over når både mor og far kommer hjem fra jobb sliten. Da vår generasjon vokste opp var det veldig vanlig at mødrene var hjemme og det var aldri mangel på barn å leke med i gaten. Det var ikke snakk om at vi fikk lov å sitte inne, vi måtte ut. Og som oftest var det veldig kjekt når vi var ute, med fotball, sykling, strikkhopping (føler meg gammel nå😂) , brentball, "krig" i skogen. Det er bra du som mor oppfordrer til et aktivt uteliv, da har du ihvertfall forsøkt å legge et grunnlag! Jeg er veldig takknemlig for at jeg hadde foreldre som tok oss med ut i naturen og ønsker det samme for mitt fremtidige barn. 

Anonymkode: bd97d...d4a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre slik det Har blitt ja. Nå som det er glatt og kaldt ute så er barna mer inne men ellers er de mye ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å rave rundt i skogen og på ski er utrolig oppskrytt.

Anonymkode: ae0c9...b37

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var som nabobarna.. nå går han i 5. og er ute mange, mange timer hver dag på eget initativ. Så det er håp☺️💖

Anonymkode: 4f4e0...6c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ganske likt i vårt byggefelt. Bor mange barn her, men ingen er ute 😣 

Anonymkode: 2160f...7f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å rave rundt i skogen og på ski er utrolig oppskrytt.

Anonymkode: ae0c9...b37

ta deg en tur i svømmehallen da vel 😉

Anonymkode: bd97d...d4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var forøvrig ikke om ungen får nok frisk luft eller ikke, men at jeg savner denne frileken med andre barn som var helt vanlig da vi var små. Unger har jo bare godt av å være ute og leke sammen? Er dette virkelig blitt normalen? 😞

 

TS

Anonymkode: 44029...785

Ja, det er nok dessverre en trend😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil overskrift, "late foreldre" tenker jeg vi sier. Det letteste og lateste man gjør som forelder er å si ja til ubegrenset iPad og avspill. Si ja og ungen er opptatt i time etter time og du som forelder trenger ikke mase om at de skal ut og leke og blir ikke mast på av barna. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye det samme her. Har snakket med noen av de andre foreldrene, og alle er skjønt enige om at ungene spiller for mye og burde leke mer. Men så fort det kommer en unge på døra her, så har han likevel en ipad eller nintendo switch under armen, tross foreldrenes gode forsetter og sukking over utviklingen.

Min gutt er også litt for glad i å spille, men han må bli med på tur av og til, og jeg prøver å friste med morsomme aktiviteter som aking, skøyter, lekeland og svømmehall, så vi får med vennene hans på noe annet enn spilling også. Men føler ikke jeg kan si nei til spilling for mye heller, for da faller han jo utenfor ettersom det er det alle er mest opptatt av...

Den ene nabogutten får for øvrig ikke lov til å spille sammen med venner i det hele tatt, men får spille så mye han vil når han er alene. Med det resultat at han stort sett velger å være alene. Synes vel ikke det er så mye bedre heller. 😛

Anonymkode: 0e5fb...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke laste ungene. Foreldrene er antagelig lik. Foreldre som ikke skjønner hvor usund livsstil de har. Vi bor på en plass, hvor det sjeldent er snø. Her måtte ungene ut etter middag, og lekser. De var opptatt hver dag. Også i helgene. De hadde spill osv, men de hadde ikke tid. 

Anonymkode: aad6c...229

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk sammen med de aktuelle foreldre barnet ditt har lyst å være med. Få de til å fortelle barna at det er godt for kroppen å gå ut og leke. Ha gjerne en fast dag eller klokkeslett der barna kan møtes i nabolaget og leke. Alliér deg med foreldrene. Det kan være de også er lei av at barna dems bare sitter og gamer. 

Anonymkode: 1364a...d79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er sånn det har blitt og verre blir det når teknologien endres i en stormende fart. Det er noe vi må akseptere om vi vil eller ikke. Og det er sjeldent barna sine feil. 

Når teknologien endrer seg så endrer også livsstilen til oss menneskene seg. Helt automatisk. Jeg synes det også er forferdelig trist. Det gjelder ikke bare barna, men også oss unge og voksne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker selv vi hadde nintendo når jeg var liten, men husker også at jeg syklet mye, akte om vinteren, lekte i sandkassen, fisket, hoppet strikk og lekte med sprettball. mye alene lek og alene vandring og har mye fine minner om det faktisk. Har derimot mye gode minner om nintendoen også, og føler ikke jeg ble skadet av denne spillingen. :)

Vi bodde før et sted der det var et lite aktivt barn som hadde fri tilgang til spill, og det var dette de drev med i timesvis som leking når barnet vårt var der. Husker jeg var skikkelig engstelig for all skjermtiden barnet mitt fikk hos de, til den grad at barnet vårt ikke fikk lov å besøke gutten mer..foreldrene var sjeldent hjemme og brydde seg heller ikke om spillingen.  ( søsken og besteforelder var der )

Anonymkode: 2f6d4...2a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidene har forandret seg. Dessverre... Her gamer gutta dagen lang om de får lov, og de møtes online istedet for på løkka. Her MÅ de ut å være aktive før de får lov til å spille, men det er så utrolig kjedelig å plage noen til å gjøre ting som egentlig skal være gøy! Føler det blir feil å betale i dyre dommer for å underholde dem i et lekeland, bare fordi de ikke gidder å finne på noe ute også.... Meldte meg opp som natteravn da størstemann gikk på ungdomsskolen, men den gruppa ble det faktisk ikke noe av, fordi ingen ungdommer var ute..Synes det er så trist, husker spenningen det var da vi var unge og ute for å se om vi traff kjentfolk. Eller alle festene vi var på, skiturene vi dro på, turene med telt osv. Men ser jo at guttene mine har det gøy med spillingen, og at de møter mange kompiser på nett også, føler bare at de går glipp av ekte spenning liksom.

Anonymkode: b2929...5bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det heldigvis motsatt. Nabogutten er ute og leker med vennene sine hele tiden omtrent. Det er så koselig å se og høre de.

Det går i gjemsel og andre leker.  Jeg synes også at dagens barn for lett blir opptatt av tv og dataspill, i forhold til frilek ute.

Så her ble jeg veldig glad da min jente ble invitert med på en fjelltur av ei venninne. Barn og ungdom har godt av å være ute.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...