Gå til innhold

stoffskifte


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest bobby...

hei alle sammen

samboeren min har nettopp fått vite av legen sin at hun har problemer med stoffskiftet. er det noen av dere som har det samme, eller kjenner noen med det problemet??

lurer veldig på hva deres erfaringer med dette er, og hva som skjer med kroppen/sinnet...

håper jeg kan få noen seriøse svar!!

hilsen en samboer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Mannen min har lavt stoffskifte, og før han fikk medisin var han sliten og trøtt bestandig. Humørsvinginger, fikk plager med utslett på kroppen som klødde konstant. Etter noen måneder med medisin skal jeg nesten ikke kjenne han igjen. Nå er han som ny!! :lol:

Det er jo ofte blodkontroll for å sjekke stoffskiftet, og det er jo betryggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange symptomer på lavt stoffskifte. De jeg vet om er nedsatt forbrenning, tretthet, slapphet, konsentrasjonsvansker, hodeverk, svetting.

Jeg hadde lavt stoffskifte og fikk struma. Dvs. jeg måtte fjerne halve skoldbukkjertelen. Dette medfører nedsatt produksjon av tyroksin. Man kan da rette opp ubalansen med tyroksin i tabelettform. Man kan selvsagt også få tyroksin selv om man ikke har operert skjoldbukskjertelen. Jewg regner med at dama di er kommet i behandling. Vet at det finnes en spesialt på aker, men husker ikke hva han heter. Ellers får dere vel de opplysningene dere trenger hos legen... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bobby..

:o :o

ehh, kødder??

hva mener du?????

synes ikke det er noe kødde med når sambo har gått opp 15 kg de siste 6 mnd, og så får greie på av legen at det henger sammen med stoffskifte!?!!

jeg/vi vet ikke så mye om dette, så derfor lurer jeg på litt om dette.

:evil: sorry meg da uganda!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bobby det høres mye ut å gå opp 15 kilo på 6 måneder. Hun bør trakt kontakte legen sin, å få behandling.

Care

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o  :o  

ehh, kødder??

hva mener du?????

synes ikke det er noe kødde med når sambo har gått opp 15 kg de siste 6 mnd, og så får greie på av legen at det henger sammen med stoffskifte!?!!

jeg/vi vet ikke så mye om dette, så derfor lurer jeg på litt om dette.

:evil: sorry meg da uganda!! :evil:

Høres mye ut med 15 kg opp i vekt. Men det henger nok sammen med det lave stoffskiftet. Når hun har fått medisin så går vel vekten også ned skulle jeg tro. Tror man reagerer litt ulikt. Ellers får hun rådføre seg med sin lege, de skal jo informere. Lykke til. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bobby...

vi har vært hos legen, dah...

det var han som stillte diagnosen etter diverse prøver. sambo skal begynne med noen medisiner som inneholder tyroksin. dette skal visstnok stimulere kroppens forbrenning og stoffskifte...

sambo lurer bare på vektreduksjonen vil skje "drastisk", eller om det vil skje over en lengre periode

hilsen meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bobby: Sjekk www.stoffskifte.org. Der får du svar på mye av det du lurer på. Nå når jenta di har fått konstatert lavt stoffskifte, vil hun trolig bli satt på thyroxin evt også liothyronin. Disse medisinene erstatter det naturlige stoffskiftehormonet. Når det gjelder doseringen av disse hormonene, er det store variasjoner fra individ til individ. Derfor må hun regne med litt prøving og feiling her. Kroppens reaksjonstid på doseendringene er også lang (2 -3 mnd), pga et komplisert feedbackforhold mellom ulike kjertler og hormoner i kroppen. Det vil derfor kunne ta over et år før riktig dose er funnet, hvis hun er uheldig. men sannsynligvis vil hun allerede etter noen uker oppleve bedring dersom dosen ikke er alt for lav, da. Man går nødvendigvis ikke automatisk ned i vekt ved å begynne på thyroxin, selv om mange opplever dette (det er ikke et slankemiddel, men en erstatning for et hormon kroppen har for lite av/evt. har nok av, men ikke reagerer på). Men det er lettere å gå ned i vekt når stoffskiftet ikke er for lavt. - Lavt stoffskifte fører også ofte til at man blir sløv og sliten og ikke til å kjenne igjen - lite fart og moro.... det retter seg, men det er viktig å huske på at den som har vært syk, har nye å ta igjen og må få tid til å komme seg og bygge opp kreftene igjen. Har selv vært der... Lykke til & god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bobby: Sjekk www.stoffskifte.org. Der får du svar på mye av det du lurer på. Nå når jenta di har fått konstatert lavt stoffskifte, vil hun trolig bli satt på thyroxin evt også liothyronin. Disse medisinene erstatter det naturlige stoffskiftehormonet. Når det gjelder doseringen av disse hormonene, er det store variasjoner fra individ til individ. Derfor må hun regne med litt prøving og feiling her. Kroppens reaksjonstid på doseendringene er også lang (2 -3 mnd), pga et komplisert feedbackforhold mellom ulike kjertler og hormoner i kroppen. Det vil derfor kunne ta over et år før riktig dose er funnet, hvis hun er uheldig. men sannsynligvis vil hun allerede etter noen uker oppleve bedring dersom dosen ikke er alt for lav, da. Man går nødvendigvis ikke automatisk ned i vekt ved å begynne på thyroxin, selv om mange opplever dette (det er ikke et slankemiddel, men en erstatning for et hormon kroppen har for lite av/evt. har nok av, men ikke reagerer på). Men det er lettere å gå ned i vekt når stoffskiftet ikke er for lavt. - Lavt stoffskifte fører også ofte til at man blir sløv og sliten og ikke til å kjenne igjen - lite fart og moro.... det retter seg, men det er viktig å huske på at den som har vært syk, har nye å ta igjen og må få tid til å komme seg og bygge opp kreftene igjen. Har selv vært der... Lykke til & god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...