spenol Skrevet 10. januar 2019 #1 Del Skrevet 10. januar 2019 Hei. Skal prøve gjøre denne relativt kort. Jeg er inne i mitt fjerde år som lærer. Jeg elsker i grunn jobben min, som på mange måter er en livsstil. Jeg fikk følge et kull i tre år før jeg havnet på 7. trinn nå i høst. Det forrige kullet var som alle kull sammensatt, men det var virkelig en gjeng med herlige barn. Dette trinnet jeg har nå har hatt en del lærere opp gjennom årene, og det er et trinn som «ingen vil ha». Det har vært et utfordrende trinn helt fra starten i første klasse. Litt om meg: Jeg er en veldig rolig og balansert type. Som mor og pedagog etterstreber jeg å omgås barna med tio-øyne (tilknytningsomsorg). Det vil si at jeg ser på dem som likeverdig, men ikke likestilt. Jeg opptrer rolig i situasjoner der barna får utløp for sine følelser på ulikt vis. Men jeg er langt fra perfekt, så det kan gå en kule varmt. Litt om gjengen min: Dette er en meget sammensatt gjeng fra familier med ulik bakgrunn både kulturelt og økonomisk sett. Det er veldig, veldig mange hyggelige, blide, arbeidssomme og joviale barn der. I tillegg er det en håndfull barn som har det vanskelig. Utfordringer med seg selv om på hjemmebane som påvirker skolegangen. Disse barna velter lasset ukentlig, og påvirker klassemiljøet i stor grad. De lager uro, de har et stygt språk, de «blikker», de er ekstremt frekke både mot barn og voksne. Lista er lang. Jeg vet at dette er barn som ikke har det lett. Jeg prøver å være forståelsesfull, jeg prøver å skape gode relasjoner til dem, men det er svært vanskelig. Generelt vanskelig å komme inn på 7. trinn. Disse utfordringene oppstår også når de omgås sine «gamle» lærere. Så dette handler ikke bare om relasjoner og klasseledelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spenol Skrevet 10. januar 2019 Forfatter #2 Del Skrevet 10. januar 2019 FORTSETTELSE: Det virker som at situasjonen er veldig låst. Det er mange tiltak som er forsøkt, og nå er de liksom blitt gitt opp av ledelse og lærere.Jeg vet ikke hvordan jeg skal snu dette. Mange av barna er svært lei av hverandre også. Jeg vil også kaste ballen til foreldrene. Så mange det er vanskelig å samarbeide med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #3 Del Skrevet 10. januar 2019 Finns det ingen fora der du kan diskutere dette med fagfolk/andre lærere? Få gode råd om intervensjoner? Og på skolen, dere har vel trinnmøtet, sosiallærer, ledelse? Anonymkode: e3947...28f 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #4 Del Skrevet 10. januar 2019 Bor du i Trøndelag? Anonymkode: 3ba7c...4d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #5 Del Skrevet 10. januar 2019 Jeg er forbauset over hvor mange lærere som skriver her om konkrete utfordringer i sin jobb. Hvor er taushetsplikten? Har dere ikke noe lav terskel for å snakke om slikt mellom dere som jobber på skolen? Er alle lærere redd forbi miste maska foran kollegaer? Ingen takhøyde for å gjøre feil innenfor mellom-menneskelige utfordringer?? Ingen landsdekkende nasjonalt nett-fora kun for lærere??? Hilsen overrasket mor til skolebarn. Anonymkode: 82628...c6a 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #6 Del Skrevet 10. januar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finns det ingen fora der du kan diskutere dette med fagfolk/andre lærere? Få gode råd om intervensjoner? Og på skolen, dere har vel trinnmøtet, sosiallærer, ledelse? Anonymkode: e3947...28f Enig. Det månda være bedre å ta opp dette med fagfolk enn her på KG. Anonymkode: f4e4b...f52 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #7 Del Skrevet 10. januar 2019 Eller er greia at lærerutdannelsene kun består av det rent faglige, og ikke noe i det hele tatt om andre mellom-menneskelige utfordringer??? Anonymkode: 82628...c6a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #8 Del Skrevet 10. januar 2019 *Må da Anonymkode: f4e4b...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 Populært innlegg #9 Del Skrevet 10. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er forbauset over hvor mange lærere som skriver her om konkrete utfordringer i sin jobb. Hvor er taushetsplikten? Har dere ikke noe lav terskel for å snakke om slikt mellom dere som jobber på skolen? Er alle lærere redd forbi miste maska foran kollegaer? Ingen takhøyde for å gjøre feil innenfor mellom-menneskelige utfordringer?? Ingen landsdekkende nasjonalt nett-fora kun for lærere??? Hilsen overrasket mor til skolebarn. Anonymkode: 82628...c6a Angående taushetsplikt så nevner hun jo ikke informasjon som kan identifisere enkeltelever, så jeg vil ikke si at hun har brutt taushetsplikten. Umulig å vite hvem hun snakker om ut fra det hun skriver. Anonymkode: 58d48...a05 61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #10 Del Skrevet 10. januar 2019 Jeg har det dønn likt! Bare med 3.trinn. Ledelsen er tafatte. Aner virkelig ikke mine arme råd, aldri vært borte i en vanskeligere klasse. Lyst å gi opp. Anonymkode: afec1...ee6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #11 Del Skrevet 10. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er forbauset over hvor mange lærere som skriver her om konkrete utfordringer i sin jobb. Hvor er taushetsplikten? Har dere ikke noe lav terskel for å snakke om slikt mellom dere som jobber på skolen? Er alle lærere redd forbi miste maska foran kollegaer? Ingen takhøyde for å gjøre feil innenfor mellom-menneskelige utfordringer?? Ingen landsdekkende nasjonalt nett-fora kun for lærere??? Hilsen overrasket mor til skolebarn. Anonymkode: 82628...c6a Ja, det hadde tatt seg ut. Da hadde sånne nesevise forståsegpåere som deg vært de første til å sette igang lynsjemobben mot HEMMELIG LÆRERNETTVERK DISKUTERER BARN! Lærerhverdagen består riktignok av plenty med møter, men lite som går på konkret problemløsning av det slaget TS etterspør. Jeg tillater meg å si det rett ut ts, noen er bare å anse som tapte kasus. Berg det som berges kan. Skjønner at det er lite støtte å hente i foreldregruppa her. Spill likevel ballen over til dem. Lag avtaler med foresatte, de får i verste fall komme å hente ungene som slår seg totalt vrang og ødelegger undervisningen for de andre. Dette er ikke barnehageunger, men ungdommer som snart skal over på ungdomskolen. Ikke tillatt språkbruk og blikking. Rektor får ordne ut alternativt opplegg for de som bare lager kvalm og gjør skoledagen utrygg for de andre. Sett hardt mot hardt. Anonymkode: 2d6a2...2d5 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #12 Del Skrevet 10. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er forbauset over hvor mange lærere som skriver her om konkrete utfordringer i sin jobb. Hvor er taushetsplikten? Anonymkode: 82628...c6a Dette kan jo være hvor som helst i landet. Jeg kjenner 2 lærere i 2 forskjellige fylker som begge har vært borti liknende situasjoner.. Jeg er ikke lærer så jeg vet ikke hva du skal gjøre TS, men jeg tenker: - Kan man dele opp klassen i mindre grupper på noen måte? - Kan dere finne på noe sammen som klasse som tvinger dem til å jobbe sammen? Noe som engasjerer elevene også og som kan skape samhold? - Husker vi hadde litt dårlig miljø i klassen, og vi hadde noe som het "elev-vennegrupper" eller noe der klassen ble delt inn i grupper og så rullerte det på innen gruppen at man besøkte de andre hjemme. Foreldrene måtte da holde noen aktivitet - tvspill og film osv var ikke lov. Dette var det foreldre som arrangerte da. - Vi hadde også "hemmelig venn" på skolen der alle fikk en hemmelig venn som de skulle være ekstra snille med i feks 2 uker. Anonymkode: aab67...3c7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #13 Del Skrevet 10. januar 2019 Dette med "vennegrupper" var nok noe vi hadde på yngre trinn enn 7. klasse da, de er kanskje litt store til det da.. Tror det var i 4. og/eller 5. klasse vi hadde det. Anonymkode: aab67...3c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 10. januar 2019 #14 Del Skrevet 10. januar 2019 (endret) Gudbedre. Jeg håper du ikke er vår lærer. Å be om råd på et forum som dette, kontra på lærerværelset el. er det skremmende. Respekt for å søke råd, for all del. Men velg fora. Endret 10. januar 2019 av Måbarefåsiat... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #15 Del Skrevet 10. januar 2019 42 minutter siden, spenol skrev: Hei. Skal prøve gjøre denne relativt kort. Jeg er inne i mitt fjerde år som lærer. Jeg elsker i grunn jobben min, som på mange måter er en livsstil. Jeg fikk følge et kull i tre år før jeg havnet på 7. trinn nå i høst. Det forrige kullet var som alle kull sammensatt, men det var virkelig en gjeng med herlige barn. Dette trinnet jeg har nå har hatt en del lærere opp gjennom årene, og det er et trinn som «ingen vil ha». Det har vært et utfordrende trinn helt fra starten i første klasse. Litt om meg: Jeg er en veldig rolig og balansert type. Som mor og pedagog etterstreber jeg å omgås barna med tio-øyne (tilknytningsomsorg). Det vil si at jeg ser på dem som likeverdig, men ikke likestilt. Jeg opptrer rolig i situasjoner der barna får utløp for sine følelser på ulikt vis. Men jeg er langt fra perfekt, så det kan gå en kule varmt. Litt om gjengen min: Dette er en meget sammensatt gjeng fra familier med ulik bakgrunn både kulturelt og økonomisk sett. Det er veldig, veldig mange hyggelige, blide, arbeidssomme og joviale barn der. I tillegg er det en håndfull barn som har det vanskelig. Utfordringer med seg selv om på hjemmebane som påvirker skolegangen. Disse barna velter lasset ukentlig, og påvirker klassemiljøet i stor grad. De lager uro, de har et stygt språk, de «blikker», de er ekstremt frekke både mot barn og voksne. Lista er lang. Jeg vet at dette er barn som ikke har det lett. Jeg prøver å være forståelsesfull, jeg prøver å skape gode relasjoner til dem, men det er svært vanskelig. Generelt vanskelig å komme inn på 7. trinn. Disse utfordringene oppstår også når de omgås sine «gamle» lærere. Så dette handler ikke bare om relasjoner og klasseledelse. Er disse barn innvandrerbarn som lager bråk og uro i klassen? eller er det vanlige etniske norske barn fra helt vanlige middelsklasse familier? Du skriver at klassen er multikulturelt med både ressurssvake og ressurssterke foreldre. Anonymkode: 353ba...785 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spenol Skrevet 10. januar 2019 Forfatter #16 Del Skrevet 10. januar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller er greia at lærerutdannelsene kun består av det rent faglige, og ikke noe i det hele tatt om andre mellom-menneskelige utfordringer??? Anonymkode: 82628...c6a Jeg skal si deg hva «greia» er. Læreryrket er ikke lenger hva det enn gang var. Vi har svært mange roller. Store deler av min tid går med til psykiske ting som angår barna. Eller til å ringe/maile ørten ganger mellom foreldre som ikke vil prate sammen osv. Dette inngår ikke i lærerutdanningen. Det at vi fungerer som helsesøstre også er egentlig ikke meningen, men det er sånn det er blitt. Foreldre som lar barna sine langt under 13 år ha snapchat. Der foregår det mye grums som de drar med seg på skolen. Lista er lang. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spenol Skrevet 10. januar 2019 Forfatter #17 Del Skrevet 10. januar 2019 Vedrørende fora: selvfølgelig er dette diskutert opp og ned i mente på min arbeidsplass. Likevel synes jeg det er interessant å høre med anonyme foreldre der ute. Nemlig lite å hente hos mine foreldre 😉 Vedrørende taushetsplikt: den er ikke brutt på noe vis. For å si det sånn, dette er ikke et sjeldent tilfelle i dagens Norge med ymse oppdragelse og sosiale medier som tar over livet til barna. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #18 Del Skrevet 10. januar 2019 Vi var en sånn klasse. Tips? Gi opp. Det ble aldri bedre Vi var alle læreres skrekk fra 5-10. klasse. Anonymkode: ed0b4...819 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #19 Del Skrevet 10. januar 2019 Min kamerat hadde en vanskelig klasse, tror det var 6. klasse. Husker to ting han gjorde var å anlegge kjøkkenhage på skolen sammen med barna. Det andre var å arrangere sjakkturnering, med treninger osv. Ting for å fremme samhold og aktiviteter sammen og sunne interesser var vel tanken. Anonymkode: aab67...3c7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 10. januar 2019 #20 Del Skrevet 10. januar 2019 Det er merkelig at fag/yrkes problematikk til stadighet dukker opp som tema på et diskusjonsforum. Har dere ikke faglige møter og evt en leder du kan gå til? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå