AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #1 Skrevet 10. januar 2019 Hundene får mat hver kveld men etter kveldsturen og frem til de får mat kan det ta en time til fem timer og da er hundene PÅ hele tiden. De spretter opp bare jeg gjør en liten bevegelse og maser og slikker seg rundt munnen og går rastløs rundt i leiligheten. De prøver å få meg til å gi de mat fortest mulig. Jeg prøver å trene dem at når de er i ro så kommer maten men det er helt umulig da de aldri er i ro etter kveldsturen. Da er det full fres. Har også prøvd å gitt de mat to ganger om dagen men da blir de bare dobbelt opp med mas. Nå har vi selvfølgelig ikke gått kveldsturen enda så nå slapper de av og ligger rett ut så skjønner jo at de er overivrige før de får mat. Skjønner de godt siden mat er godt men hvordan trene ro før mat? Når de aldri er i ro på den tiden. Anonymkode: d8adf...241
Tabris Skrevet 10. januar 2019 #2 Skrevet 10. januar 2019 Hva om du gir halvparten av måltidet som godbitsøk på kveldsturen? Strø det utover gressplen eller grøftekant slik at de må bruke nesen og lete. Start gjerne med å bare kaste en liten neve rett foran snuten på dem slik at de skjønner leken. Så øker du gradvis hvor mye du kaster og i hvor stor radius til du kan kaste halve dagsrasjonen utover et stort område slik at det tar dem minst 5-10 minutter å spise opp alt. Både prosessen med å spise mat og ikke minst det å bruke nesen aktivt er med å roe ned. Til slutt kan resten av måltidet serveres enten i f.eks en snusematte (tilsvarende som godbitsøk bare en frynste matte du bruker inne) eller du kan legge tørrforet i bløt til det blir en grøt, stappe det i en Kong-leke og gi dem det. Det er også med på å aktivsere dem på en roligere måte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå