AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #1 Skrevet 10. januar 2019 Jeg prøver å gå ned i vekt. Er rimelig inaktiv, så forbrenner ikke så mye. I dag har jeg spist dette, er det for lite? Frokost 2 rugsprø knekkebrød: 70 kcal. 2 skiver Jarlsberg lettost, 80 kcal. 2 skiver krydderskinke: 29 kcal. AgurkLunsj 3 rugsprø knekkebrød: 105 kcal. 2 skiver Jarlsberg lettost: 80 kcal. 2 skiver kryddeskinke: 29 kcal. AgurkMellommåltid 1 skive proteibrød: 92 kcal. 12 gram lett jordbærsyltetøy: 16 kcal. 1 pakke Crush pastiller: 52 kcal.Middag 2 Stand n Stuff tortillas: 142 kcal. 105 gram kyllingfilet: 110 kcal. Mye agurk, paprika og tomat: 20 kcal. Tacokrydder: 20 kcal. Dessert: 23 gram Super Crunchy Pops: 116 kcal. 60 gram blåbær: 34 kcal. Totalt: 995 kcal. Jeg føler jeg har spist masse og er god og mett, men bør jeg spise mer? Ifølge Lifesum bør jeg spise 279 kalorier til i dag, men det føles veldig mye... Anonymkode: ed55d...ad6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #2 Skrevet 10. januar 2019 Forutsetter at alle innførslene er korrekte, det må du sjekke selv. Du skal ikke slanke deg 1 dag, du skal gjøre det over lang, lang tid, og så ikke være utsultet eller bare generelt drittlei når du er "ferdig", så du går opp alt igjen. Så en dag fra eller til med mindre (eller mer) mat enn anvist, spiller null trille. Anonymkode: dbe73...122 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #3 Skrevet 10. januar 2019 Kl er 18., så er du over 7 år og legger deg etter 20, er det store sjanser for at du spiser mer. Noen dager spiser jeg 500kalorier, andre dager 3000, sammenlagt så spiser jeg nok til å være den vekten jeg har, da over tid. Helt enig med AB rett over. Anonymkode: 7e5c1...395 2
BlackCloud Skrevet 10. januar 2019 #4 Skrevet 10. januar 2019 Det er ganske enkelt å sjekke ut sitt eget kaloribehov og hvor mye man skal trekke fra. Det vanlige er å skulle spise 1500 kcal i løpet av en dag for kvinner under vektnedgang, og i lengden er ikke det bra heller. Men fint for vektnedgang. Du trenger ikke spise mye i volum, du kan for eksempel spise ting som nøtter, avokado, chiapudding o.l. Sunne ting med sunt fett og mye energi. En av de vanligste feilene for de som skal ned i vekt er å ta i for hardt og spise alt for lite, trene for hardt osv. Da blir man nesten alltid lei, gir opp og går opp alt. Eller utvikler problemer med mat. Og just saying, det å jobbe seg gjennom spiseproblemer og tilbake til "vanlige matvaner" er en ekstremt hard prosess jeg ikke unner noen, så tror det er lurt for mange å være bevisst på det når man går inn for vektnedgang.
Tyttebæra Skrevet 10. januar 2019 #5 Skrevet 10. januar 2019 Går ikke kroppen i sparemodus om man spiser for lite? Slik at man enten ikke går ned i vekt i det hele tatt, eller i verste fall mister muskelmasse i stedet for fett? 900 kalorier er alt for lite! Legg deg på 1500-1600 kalorier pr dag. Legg til mer grønnsaker i middagen 2
BlackCloud Skrevet 10. januar 2019 #6 Skrevet 10. januar 2019 1 minutt siden, Tyttebæra skrev: Går ikke kroppen i sparemodus om man spiser for lite? Slik at man enten ikke går ned i vekt i det hele tatt, eller i verste fall mister muskelmasse i stedet for fett? 900 kalorier er alt for lite! Legg deg på 1500-1600 kalorier pr dag. Legg til mer grønnsaker i middagen Folk sier så, men jeg ser ingen konkret forskning som sier dette, da skal du ikke ha noe fett å ta av og ha sultet meget lenge, så vidt jeg forstår. Men man skal ikke undervurdere hva sult og dietter kan gjøre med psyken og hodet, og mange sliter med overspising/binging etter hyppige dietter og underspising. Hodet henger gjerne lenge etter
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #7 Skrevet 10. januar 2019 Trenger ikke spise mer, bare fordi app sier det om du er mett. 995 kalorier for dagen, er alt for lite over tid. For én dag er det null problem. Anonymkode: ac65a...39e 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #8 Skrevet 10. januar 2019 1 minutt siden, Tyttebæra skrev: Går ikke kroppen i sparemodus om man spiser for lite? Slik at man enten ikke går ned i vekt i det hele tatt, eller i verste fall mister muskelmasse i stedet for fett? 900 kalorier er alt for lite! Legg deg på 1500-1600 kalorier pr dag. Legg til mer grønnsaker i middagen 1300 kcal er helt fint om man skal ned i vekt. Det er #fatlogic å tro at det er alt for lite. Jeg som er i midten av tredveåra og innaktiv trenger ca. 1700 kcal for å holde vekten. Hvis jeg skal ned i vekt må jeg ligge på 13-1400 kcal og det tror jeg gjelder mange kvinner. Dette med sparemodus er bare tull. Det er lite variasjon i forbrenning fra person til person. Det som betyr noe for vektnedgang er hvor mye du spiser og hvor mye du beveger deg. Anonymkode: 35758...a46 2
BlackCloud Skrevet 10. januar 2019 #9 Skrevet 10. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 1300 kcal er helt fint om man skal ned i vekt. Det er #fatlogic å tro at det er alt for lite. Jeg som er i midten av tredveåra og innaktiv trenger ca. 1700 kcal for å holde vekten. Hvis jeg skal ned i vekt må jeg ligge på 13-1400 kcal og det tror jeg gjelder mange kvinner. Dette med sparemodus er bare tull. Det er lite variasjon i forbrenning fra person til person. Det som betyr noe for vektnedgang er hvor mye du spiser og hvor mye du beveger deg. Anonymkode: 35758...a46 Ganske nedlatende å kalle noe for hashtag fatlogic. Alle vet at det handler om inntak av kalorier og forbrenning av kalorier. Men 1300 kcal er lite i lengden. Det er bedre å bevege seg en del og spise mer, for sinnet og kroppen.
Tyttebæra Skrevet 10. januar 2019 #10 Skrevet 10. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1300 kcal er helt fint om man skal ned i vekt. Det er #fatlogic å tro at det er alt for lite. Jeg som er i midten av tredveåra og innaktiv trenger ca. 1700 kcal for å holde vekten. Hvis jeg skal ned i vekt må jeg ligge på 13-1400 kcal og det tror jeg gjelder mange kvinner. Dette med sparemodus er bare tull. Det er lite variasjon i forbrenning fra person til person. Det som betyr noe for vektnedgang er hvor mye du spiser og hvor mye du beveger deg. Anonymkode: 35758...a46 Folk er nok veldig forskjellig. Jeg spiser 1600 kalorier om dagen og går ned en god del i vekt, selv om jeg kan være senge/sofa-liggende nesten en hel uke uten noen særlig aktivitet. Målet mitt er å gå ned da, så er jo med vilje jeg ikke spiser mer. Syns 1700 hørtes veldig lite ut for å holde vekten, men det er kanskje slik for deg, men tror ikke det gjelder mange kvinner slik som du skriver.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #11 Skrevet 10. januar 2019 1 minutt siden, BlackCloud skrev: Ganske nedlatende å kalle noe for hashtag fatlogic. Alle vet at det handler om inntak av kalorier og forbrenning av kalorier. Men 1300 kcal er lite i lengden. Det er bedre å bevege seg en del og spise mer, for sinnet og kroppen. Hvorfor er 1300 kcal for lite i lengden da, som du påstår. Hva skjer hvis man spiser 1300 kcal over tid fordi man skal ned i vekt? Selvfølgelig er det bra å trene, men TS skriver jo at hen er innaktiv. Anonymkode: 35758...a46
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #12 Skrevet 10. januar 2019 2 minutter siden, Tyttebæra skrev: Folk er nok veldig forskjellig. Jeg spiser 1600 kalorier om dagen og går ned en god del i vekt, selv om jeg kan være senge/sofa-liggende nesten en hel uke uten noen særlig aktivitet. Målet mitt er å gå ned da, så er jo med vilje jeg ikke spiser mer. Syns 1700 hørtes veldig lite ut for å holde vekten, men det er kanskje slik for deg, men tror ikke det gjelder mange kvinner slik som du skriver. Hvor mye kalorier man trenger for å bevare vekten kommer ann på din høyde og din vekt, derfor kan lite for deg, være mye for en annen. Ei snuppe på 155 og 43 kg trenger ikke like mange kalorier som en på 188 og 85 kg. Anonymkode: 7e5c1...395 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #13 Skrevet 10. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er 1300 kcal for lite i lengden da, som du påstår. Hva skjer hvis man spiser 1300 kcal over tid fordi man skal ned i vekt? Selvfølgelig er det bra å trene, men TS skriver jo at hen er innaktiv. Anonymkode: 35758...a46 Det er fordi kroppen ikke bare gyver løs på fettresservene når man sulter. Den går løs på ca alt. muskler f.eks. Hvis man ligger med mer moderat underskudd, får kroppen litt mer rom til kompensering og degenerer mindre på de feltene man egentlig ikke ønsker at den tærer på. I tillegg går det på næringsstoffer. Jo mindre man tar inn, jo enklere å få mangler. Anonymkode: ac65a...39e
BlackCloud Skrevet 10. januar 2019 #14 Skrevet 10. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor er 1300 kcal for lite i lengden da, som du påstår. Hva skjer hvis man spiser 1300 kcal over tid fordi man skal ned i vekt? Selvfølgelig er det bra å trene, men TS skriver jo at hen er innaktiv. Anonymkode: 35758...a46 Det avhenger jo av flere faktorer, som alder og høyde. Tar et helt tilfeldig eksempel nå. La oss si hun er 20 år, 170 høy og 65 kg. Hun beveger seg ingenting. Da er BMR 1474 kcal. PS. Jo mer man veier, jo høyere BMR, fordi det krever mer energi for kroppen. Mye av grunnen til at de som er veldig overvektige raser ned i vekt i starten (de kommer automatisk i et større underskudd). BMR er det kroppen trenger å få i seg (over tid, en dag gjør selvfølgelig ingenting) for å opprettholde normale kroppsfunksjoner. Ved å spise alt for lite over tid vil man oppleve ting som hårtap, opphør av menstrasjon, dunete hår i ansikt og kropp, forstoppelse, svimmelhet, tørr og gulaktig hud, hjertebank osv. Det gjør ikke noe over en kort periode. Men det kan påvirke deg svært mye likevel. Enkelte er nok lettere disponert for det enn andre (å utvikle spiseforstyrrelser etc). Eneste grunnen til at jeg ville nevne det er fordi jeg jobber meg gjennom spiseforstyrrelser nå selv, og da er dette temaet interessant. Man leser jo faktisk stadig om folk som begynner å oppleve hårtap osv pga dietter. At håret bare ramler av i store dotter. Det er også vanlig å lese om fordøyelsesproblemer i forum der man snakker om vektnedgang. 900 kcal er ikke sunt i lengden, det er alt jeg ville si. Det er heller ikke sunt å spise for mye, en balanse er viktig. Og det er bedre å gå sakte ned i vekt enn å sitte igjen med store konsekvenser og et problematisk forhold til mat. Fordi akkurat mat er noe du aldri kommer deg unna.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #15 Skrevet 10. januar 2019 6 minutter siden, BlackCloud skrev: Det avhenger jo av flere faktorer, som alder og høyde. Tar et helt tilfeldig eksempel nå. La oss si hun er 20 år, 170 høy og 65 kg. Hun beveger seg ingenting. Da er BMR 1474 kcal. PS. Jo mer man veier, jo høyere BMR, fordi det krever mer energi for kroppen. Mye av grunnen til at de som er veldig overvektige raser ned i vekt i starten (de kommer automatisk i et større underskudd). BMR er det kroppen trenger å få i seg (over tid, en dag gjør selvfølgelig ingenting) for å opprettholde normale kroppsfunksjoner. Ved å spise alt for lite over tid vil man oppleve ting som hårtap, opphør av menstrasjon, dunete hår i ansikt og kropp, forstoppelse, svimmelhet, tørr og gulaktig hud, hjertebank osv. Det gjør ikke noe over en kort periode. Men det kan påvirke deg svært mye likevel. Enkelte er nok lettere disponert for det enn andre (å utvikle spiseforstyrrelser etc). Eneste grunnen til at jeg ville nevne det er fordi jeg jobber meg gjennom spiseforstyrrelser nå selv, og da er dette temaet interessant. Man leser jo faktisk stadig om folk som begynner å oppleve hårtap osv pga dietter. At håret bare ramler av i store dotter. Det er også vanlig å lese om fordøyelsesproblemer i forum der man snakker om vektnedgang. 900 kcal er ikke sunt i lengden, det er alt jeg ville si. Det er heller ikke sunt å spise for mye, en balanse er viktig. Og det er bedre å gå sakte ned i vekt enn å sitte igjen med store konsekvenser og et problematisk forhold til mat. Fordi akkurat mat er noe du aldri kommer deg unna. Kjære deg. Hvis du du jobber deg gjennom spiseforstyrrelser akkurat nå, synes jeg faktisk ikke at du skal henge inne på dette forumet. Her er det mye rart som kan virke triggende. Gjør heller noe annet i en tid framover Anonymkode: 35758...a46 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #16 Skrevet 10. januar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye kalorier man trenger for å bevare vekten kommer ann på din høyde og din vekt, derfor kan lite for deg, være mye for en annen. Ei snuppe på 155 og 43 kg trenger ikke like mange kalorier som en på 188 og 85 kg. Anonymkode: 7e5c1...395 Ei snuppe på 43 kilo er et barn! Anonymkode: 85a5d...e8e 1
BlackCloud Skrevet 10. januar 2019 #17 Skrevet 10. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjære deg. Hvis du du jobber deg gjennom spiseforstyrrelser akkurat nå, synes jeg faktisk ikke at du skal henge inne på dette forumet. Her er det mye rart som kan virke triggende. Gjør heller noe annet i en tid framover Anonymkode: 35758...a46 Du har nok rett. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #18 Skrevet 10. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjære deg. Hvis du du jobber deg gjennom spiseforstyrrelser akkurat nå, synes jeg faktisk ikke at du skal henge inne på dette forumet. Her er det mye rart som kan virke triggende. Gjør heller noe annet i en tid framover Anonymkode: 35758...a46 Kjære deg. Dette mennesket skriver da helt logiske og gode ting? Syns hen fint kan henge i forum, for dette mennesket har ikke store problemer med å gi logiske råd til andre. Anonymkode: 85a5d...e8e 1
Snabeltann Skrevet 10. januar 2019 #19 Skrevet 10. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ei snuppe på 43 kilo er et barn! Anonymkode: 85a5d...e8e Nei! Ikke nødvendigvis! Jeg er 40 år! Er riktignok 45 kg, og 1,57...but still! Vi kommer i forskjellig form og fasong vet du!
Snabeltann Skrevet 10. januar 2019 #20 Skrevet 10. januar 2019 (endret) Akkurat nå, Snabeltann skrev: Endret 10. januar 2019 av Snabeltann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå