Gå til innhold

Deprimert, gi opp eller bite tenna sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet høsten med flere ambisjoner, fullføre noen fag jeg mangler fra VGs blant annet, slik at jeg endelig kunne få generell studiekompetanse. Er lei av å jobbe på deltid og ugunstige arbeidstider. Jeg har nå 2 jobber der jeg elsker jobb nr 1, men får dessverre ikke større stilling. Jobb 2 får jeg vondt i magen av å tenke på, arbeidsmiljøet er forferdelig. Men har presset meg gjennom 4 år der nå pga inntekt. 

Men nå er jeg helt tom. Deprimert... Det er store konflikter og sykdom i familien, jeg har sluttet å trene og lagt på meg 15 kg og jeg gruer meg til hver eneste dag jeg skal på jobb nr 2. Jeg kvier meg til å være sosial på generell basis og jeg er midt i ivf-prosess med et negativt forsøk bak meg. Før neste forsøk fikk jeg beskjed hos st.olavs om å slanke meg. Det er vanvittig tungt og slanke seg når man knapt klarer å stå opp av senga. Hodet er kaos og midt oppi det kom jeg inn på 2 fag på vgs (nettbasert) Jeg vil ikke være en quitter, men jeg skjønner heller ikke hvordan jeg skal greie det.

Jeg har samboer, og han er så stolt av meg som tar opp fag for å sikre fremtiden... Jeg vil ikke dele disse tankene med han da han er et skikkelig rivjern av mannfolk som jobber og står på. Tror ikke han vil forstå helt det kaoset som pågår mellom ørene mine.

Skal jeg skuffe han og lette mitt eget sinn med å utsette skolen? Fokusere på å få helsen min tilbake, ivf-prosessen og familien? 

Eller bite sammen tenna og fortsette? Jeg er rådløs... 

Anonymkode: a5d47...3ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsa først! Men husk at å ta opp fag gjør mye med helsa også, mestringsfølelse og rutine har mye å si for inspirasjon ellers og for serotoninnivået. Jeg er redd du blir passiv og enda mer deprimert om du tar en pause fra jobbing og studier og da vil du hvertfall ikke klare å gå ned i vekt. Men jobb nr 2 du har et grusomt arbeidsmiljø bør du kutte ut. Behold jobb nr 1 og bruk mer fokus på nettstudiene og på deg selv, trening og velvære. Dere får greie dere med litt lavere inntekt en periode. 

Anonymkode: dfc4d...72c

Skrevet

Du og din helse kommer ALLTID først! Det er viktig å huske på. Dersom du har mulighet til å få økonomien til å fungere uten jobb nr.2, så sier du opp, eller begrenser arbeidstiden din der noe veldig. Husk at skolen kan alltid utsettes, du er ikke en quitter ved å la helsa komme først. Å være deprimert er ikke noe som går over, det må jobbes med. Dersom vektoppgangen er noe som gjør sinnstemningen din verre, kan du jo prøve å jobbe med det og være på jobb nr.1. Fysisk aktivitet har dokumentert positiv effekt hos deprimerte personer. Jeg fant det veldig godt. Selv om det kanskje bare en en liten spasertur om dagen. Jeg synes du skal fokusere på helsa, og dersom det betyr å trappe ned fra jobb nr.2 og ta en pause fra skolen, så er det verdt det i det lange løp. Skjønner at det kan være vanskelig når du har den mannen du beskriver, men han er nødt til å prøve å forstå. Jeg har erfart at å gå til psykolog fungerer godt, og da kan du ta med mannen din en gang eller to, slik at psykologen kan snakke litt for dine vegne. Jeg tror dette vil gjøre det lettere for han å forstå og være en støtte i den vanskelige tiden din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...