Gå til innhold

Utbetalt feriepenger ved oppsigelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I sommer så sa jeg opp en fast stilling på 50%, men valgte å gå som timesbetalt vikar til jeg blir ferdig med utdannelsen min. Min siste arbeidsdag i fast stilling var 31/10/2018. Jobbet litt som vikar etter det, men ikke mange vaktene. Men i romjul så gikk min arbeidsleder bort og jeg fikk sluttattest på avsluttet arbeidsforhold. 

På grunn av en litt dårlig periode som plutselig dukket opp så spurte jeg om forskudd på feriepenger i desember, men fikk nei. Så lenge jeg var vikar så måtte jeg vente til sommer. Jeg ringte teamleder og ba henne sende sluttattest til lønningskontoret så jeg kunne få feriepengene mine nå i januar, og set gjorde hun den 3 januar. Jeg ringer til lønningkontoret selv den 7 januar for å få bekreftet at de hadde fått sluttattesten, men neida, den hadde de ikke fått. Jeg svarte med at den skulle teamleder sende den 3 januar, for da sa hun til meg at hun skulle gjøre det. Åh ja, sier hun da i telefon, ser den nå. Den kom den 3 januar. Ok, fint, da kan jeg få feriepengene mine nå i januar da, spør jeg. Nei! Siste lønning på deg er i februar, så da får du alt. 

Lønn for februar er liten og jeg trenger pengene på på grunn av bilen min som har gått i stykker og noe annet som har dukket opp. Ikke noe jeg kan gjøre noe med. Lønn ble overfør den 3 januar og din siste lønning februra så får du alt. Ikke nå. Beklager det. Ikke noe jeg kan gjøre. 

Snakket med en advokat som sendte dem brev om minnet dem på feriepengeloven og paragrafen for det, men de har ikke svart han heller. Han mener jeg jag krav på mine feriepenger nå. 

Noen som vet hva de holder med? Kan de nekte meg pengene mine? 

Takker for seriøse svar.

Anonymkode: de178...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har rett på alt av opptjente feriepenger utbetalt på siste lønning. Så hvis den er i februar så skal du få det da 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min siste arbeid i fast stilling var 31/10/2018. I mellomtiden tok jeg mindre vakter. Som advokat skrev i brevet, så gikk jeg formelt inn i en annen stilling, og har derfor krav på feriepengenen nå i januar. Min siste ordinære lønn var i oktober. Så stoler på at advokaten har rett. De svarer han heller ikke. Hvis de har loven på sin side så skulle de ha svart bra igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det advokater her inne? Har advokaten min rett, eller har lønningskontoret rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke bare vente? Det er ikke så lenge til

Anonymkode: 012e5...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke det jeg spurte om. Over en måned er lenge når du ikke har bil og bor langt fra det meste. I tillegg så er det viktig utgifter som må ut. Hvis du ikke vet loven om feriepenger så trenger du jo ikke å svare da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har en mann som jobber hver dag og trenger bilen. Enn så lenge så har det vært en utrolig snill samritan som har kjørt han på jobb. Denne snille samaritanen kan ikke holde på å kjøre han til og fra jobb hver eneste dag. Jeg også har en del ærender. Bare så undøvendig at dem å knipe igjen mine penger som jeg trenger nå. Har prøvd å forklare dem det siden desember. Når jeg også i følge loven om feriepenger, paragraf 11(3)  har krav på dem,så kan de legge stoltheten til side og utbetale dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får ringe advokaten din å spørre da. Men jeg mener lønningskontoret har rett her, siden du har jobbet timer som skal utbetales i februar. Det er da du får sluttoppgjøret.

Anonymkode: 2608d...1c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min siste arbeid i fast stilling var 31/10/2018. I mellomtiden tok jeg mindre vakter. Som advokat skrev i brevet, så gikk jeg formelt inn i en annen stilling, og har derfor krav på feriepengenen nå i januar. Min siste ordinære lønn var i oktober. Så stoler på at advokaten har rett. De svarer han heller ikke. Hvis de har loven på sin side så skulle de ha svart bra igjen. 

Ferieloven snakker om arbeidsgiver, ikke stilling. Jeg tviler på at du kan kreve det bare fordi stillingen er avsluttet, siden du har hatt ekstravakter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Ferieloven snakker om arbeidsgiver, ikke stilling. Jeg tviler på at du kan kreve det bare fordi stillingen er avsluttet, siden du har hatt ekstravakter. 

Da jeg var yngre, så fikk jeg feriepengene i desember i samme kommune, selv om jeg hadde litt innestående for januar. Og advokaten burde vite hva han snakker om. Har fortalt han alt. Min siste vakt infadt stilling var oktober. Siste lønn i fast stilling var også oktober. Det ble ny stilling formelt sett etter fast stilling var ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da jeg var yngre, så fikk jeg feriepengene i desember i samme kommune, selv om jeg hadde litt innestående for januar. Og advokaten burde vite hva han snakker om. Har fortalt han alt. Min siste vakt infadt stilling var oktober. Siste lønn i fast stilling var også oktober. Det ble ny stilling formelt sett etter fast stilling var ferdig. 

I fast stilling*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det samme arbeidsgiver så er det samme arbidsgiver, hvilken stilling man innhar hos samme arbeidsgiver er likegyldig.

Anonymkode: 71349...0b3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ringe advokaten din å spørre da. Men jeg mener lønningskontoret har rett her, siden du har jobbet timer som skal utbetales i februar. Det er da du får sluttoppgjøret.

Anonymkode: 2608d...1c7

Det er en annen stilling. Min siste lønn i fast stilling var i oktober 2018. I følge advokat skulle jeg fått dem da, sånn egentlig. De ekstravaktene i annen stilling skal komme i sluttoppgjøret i februar, men feriepengene har jeg rett på i januar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det samme arbeidsgiver så er det samme arbidsgiver, hvilken stilling man innhar hos samme arbeidsgiver er likegyldig.

Ikke i følge advokat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ingen jurister, advokater her inne som har greie på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke i følge advokat. 

Men i følge alle andre. Også de som kun driver med lønn, og dermed bør kunne regleverket. En advokat kan ikke det, men må lese som alle oss andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er det ingen jurister, advokater her inne som har greie på det? 

Du vil heller ha svar fra de som driver med lønnskjøringer, er de som kan dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I sommer så sa jeg opp en fast stilling på 50%, men valgte å gå som timesbetalt vikar til jeg blir ferdig med utdannelsen min. Min siste arbeidsdag i fast stilling var 31/10/2018. Jobbet litt som vikar etter det, men ikke mange vaktene. Men i romjul så gikk min arbeidsleder bort og jeg fikk sluttattest på avsluttet arbeidsforhold. 

På grunn av en litt dårlig periode som plutselig dukket opp så spurte jeg om forskudd på feriepenger i desember, men fikk nei. Så lenge jeg var vikar så måtte jeg vente til sommer. Jeg ringte teamleder og ba henne sende sluttattest til lønningskontoret så jeg kunne få feriepengene mine nå i januar, og set gjorde hun den 3 januar. Jeg ringer til lønningkontoret selv den 7 januar for å få bekreftet at de hadde fått sluttattesten, men neida, den hadde de ikke fått. Jeg svarte med at den skulle teamleder sende den 3 januar, for da sa hun til meg at hun skulle gjøre det. Åh ja, sier hun da i telefon, ser den nå. Den kom den 3 januar. Ok, fint, da kan jeg få feriepengene mine nå i januar da, spør jeg. Nei! Siste lønning på deg er i februar, så da får du alt. 

Lønn for februar er liten og jeg trenger pengene på på grunn av bilen min som har gått i stykker og noe annet som har dukket opp. Ikke noe jeg kan gjøre noe med. Lønn ble overfør den 3 januar og din siste lønning februra så får du alt. Ikke nå. Beklager det. Ikke noe jeg kan gjøre. 

Snakket med en advokat som sendte dem brev om minnet dem på feriepengeloven og paragrafen for det, men de har ikke svart han heller. Han mener jeg jag krav på mine feriepenger nå. 

Noen som vet hva de holder med? Kan de nekte meg pengene mine? 

Takker for seriøse svar.

Hvis du sier opp selv eller blir sagt opp, skal du få utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdatoen for arbeidsforholdet. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før du slutter.

Beklager store bokstaver, jeg klippet ut fra en artikkel. Og får de ikke mindre ;)

https://www.dinside.no/okonomi/du-skal-fa-feriepengene-siste-lonningsdag-for-du-slutter/69655724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Hvis du sier opp selv eller blir sagt opp, skal du få utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdatoen for arbeidsforholdet. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før du slutter.

Beklager store bokstaver, jeg klippet ut fra en artikkel. Og får de ikke mindre ;)

https://www.dinside.no/okonomi/du-skal-fa-feriepengene-siste-lonningsdag-for-du-slutter/69655724

og arbeidsfolrholdet til arbeidsgiver ble ikke slutt før 3 januar. Så lønningskontoret har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og arbeidsfolrholdet til arbeidsgiver ble ikke slutt før 3 januar. Så lønningskontoret har rett.

Feil. Siste dag var 25/12/2018. Så alt burde blitt utbetalt nå i januar. Feriepenger for 2018 , 2019 og resterende jeg har i lønn. Grunn til at sluttattesten ble skrevet den 3 januar er fordi jef måtte purre, og for at det har vært jul og nyttår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...