Gå til innhold

Kan jeg miste lappen for dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom kjørende rundt en sving, kjørte fartsgrensen, men jeg feilberegnet hvor glatt det var og det kom biler imot og folk som gikk langs veien på min side. Jeg måtte bråbremse, for jeg klarte ikke passere mellom bilen imot og de som gikk langs veien. Det var jo selvfølgelig i en nedoverbakke også. De som labbet hoppet inn til siden så jeg traff hverken dem eller den andre bilen. Så ansiktsuttrykket til den ene forgjengeren og fikk ganske panikk så jeg kjørte bare videre siden jeg ikke traff noen. Kan jeg bli straffet for dette? 

Jeg vet det var dumt. Jeg så ikke for meg at den situasjonen skulle oppstå rundt svingen og i tillegg at det var såpass glatt 😞

Anonymkode: 5c93b...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du mister ikke lappen. Dette er en av de situasjonene der det kunne endt med tiltale for uaktsomt drap, men du hadde flaks, og det kommer ikke til å skje noe som helst.

Anonymkode: 98bac...c53

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du mister ikke lappen. Dette er en av de situasjonene der det kunne endt med tiltale for uaktsomt drap, men du hadde flaks, og det kommer ikke til å skje noe som helst.

Anonymkode: 98bac...c53

Ja jeg vet 😩 men hva hvis de skadet seg når de hoppet ut av veien? De vet hvem jeg er. 

Anonymkode: 5c93b...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg vet 😩 men hva hvis de skadet seg når de hoppet ut av veien? De vet hvem jeg er. 

Anonymkode: 5c93b...527

Hvis de ble skadet, og spesielt uten at du stanset for å sjekke tilstanden, ligger du dårligere an. Ring og forhør deg om hvordan det har gått. Be om unnskyldning. Ta det derifra etter reaksjonen.

Anonymkode: 98bac...c53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vet 😩 men hva hvis de skadet seg når de hoppet ut av veien? De vet hvem jeg er. 

Anonymkode: 5c93b...527

Så ring dem og hør om det gikk bra da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Så ring dem og hør om det gikk bra da? 

Tør ikke 

Anonymkode: 5c93b...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tør ikke 

Anonymkode: 5c93b...527

Ok... de ble nok litt rystet. Får jo bare håpe det gikk bra. Mest sannsynlig gjorde det nok det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde politiet vært der så kunne de beslaglagt førerkortet, man skal alltid tilpasse farten etter forholdene. Hva fartsgrensen er har ingen betydning.

Anonymkode: b599a...3b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tør ikke 

Anonymkode: 5c93b...527

Få noen til å gjøre det for deg, da.

Anonymkode: 98bac...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde politiet vært der så kunne de beslaglagt førerkortet, man skal alltid tilpasse farten etter forholdene. Hva fartsgrensen er har ingen betydning.

Anonymkode: b599a...3b8

Det er greit at vi skal tilpasse farten etter forholdene. Men vi er faktisk mennesker, de fleste er ikke i stand til å kalkulere alt til en hver tid. En vei kan være fin og strødd for så å plutselig bli noe annet.. Evt kan det ha vært salta godt en strekning hvor det så ikke er salta i en rundkjøring etc. Er det mørkt, blir det vanskelig å se. Har du noen gang sett noen stoppa bilen i en rundkjøring for å se etter?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde politiet vært der så kunne de beslaglagt førerkortet, man skal alltid tilpasse farten etter forholdene. Hva fartsgrensen er har ingen betydning.

Anonymkode: b599a...3b8

Dette er helt korrekt. Men så lenge ingen/ikke noe kommer til skade, eller politiet bivåner grisekjøring, får det ingen konsekvenser om man bommer på riktig hastighet, etter en feilvurdering. Det finnes ikke en eneste sjåfør, med litt fartstid, som ikke har begått vurderingstabber.

Anonymkode: 98bac...c53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom kjørende rundt en sving, kjørte fartsgrensen, men jeg feilberegnet hvor glatt det var og det kom biler imot og folk som gikk langs veien på min side. Jeg måtte bråbremse, for jeg klarte ikke passere mellom bilen imot og de som gikk langs veien. Det var jo selvfølgelig i en nedoverbakke også. De som labbet hoppet inn til siden så jeg traff hverken dem eller den andre bilen. Så ansiktsuttrykket til den ene forgjengeren og fikk ganske panikk så jeg kjørte bare videre siden jeg ikke traff noen. Kan jeg bli straffet for dette? 

Jeg vet det var dumt. Jeg så ikke for meg at den situasjonen skulle oppstå rundt svingen og i tillegg at det var såpass glatt 😞

Anonymkode: 5c93b...527

Går stadig på en vei som er slik du beskriver. Nei du mister ikke lappen av den grunn du beskriver. Kan det derimot bevises at det har vært uforsvarlig høy fart, om det skulle skje noe, blir det noe anna. Selv er jeg obs på akkurat den svingen når jeg går der. Hører etter om det kommer noen bakfra, og om  det kommer noen forfra, de som da måtte komme i mot meg, er jeg obs på om de klarer å holde seg på en grei kurs og passerer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slikt kan skje, men du burde stoppet og beklaget overfor fotgjengerne. Både for å være sivilisert, men ikke minst fordi du har godt av en bitteliten time-out selv etter en slik hendelse. Lurt å få ned pulsen og få igjen pusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vet 😩 men hva hvis de skadet seg når de hoppet ut av veien? De vet hvem jeg er. 

Anonymkode: 5c93b...527

Ta kontakt med dem og spør om de skadet seg og så beklager du og forklarer grunnen til at det skjedde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/9/2019 at 5:46 PM, kikkana said:

Det er greit at vi skal tilpasse farten etter forholdene. Men vi er faktisk mennesker, de fleste er ikke i stand til å kalkulere alt til en hver tid. En vei kan være fin og strødd for så å plutselig bli noe annet.. Evt kan det ha vært salta godt en strekning hvor det så ikke er salta i en rundkjøring etc. Er det mørkt, blir det vanskelig å se. Har du noen gang sett noen stoppa bilen i en rundkjøring for å se etter?

Det er det ansvaret du tar når du setter deg bak rattet. Det er ingen som slipper unna det med floskler som at "vi er faktisk mennesker". Hvis ikke du har kontroll på bilen så bryter du reglene, og ser politiet det så vil du sannsynligvis bli straffet. Enten må du akseptere det, eller så må du la være å kjøre.

Anonymkode: 10888...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det tror jeg ikke nå, men takk Gud for at han holdt en hånd over deg så det ikke skjedde noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ikke kjørt hensynsfullt når folk må hoppe unna for at du ikke skulle kjøre deg ned.  Hvis du kjenner de, så må du ha baller nok til å ringe de og legge deg paddeflat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På Wednesday, January 09, 2019 den 15.05, AnonymBruker skrev:

Kom kjørende rundt en sving, kjørte fartsgrensen, men jeg feilberegnet hvor glatt det var og det kom biler imot og folk som gikk langs veien på min side. Jeg måtte bråbremse, for jeg klarte ikke passere mellom bilen imot og de som gikk langs veien. Det var jo selvfølgelig i en nedoverbakke også. De som labbet hoppet inn til siden så jeg traff hverken dem eller den andre bilen. Så ansiktsuttrykket til den ene forgjengeren og fikk ganske panikk så jeg kjørte bare videre siden jeg ikke traff noen. Kan jeg bli straffet for dette? 

Jeg vet det var dumt. Jeg så ikke for meg at den situasjonen skulle oppstå rundt svingen og i tillegg at det var såpass glatt 😞

Anonymkode: 5c93b...527

Har du mistet førerkortet endaeller gikk dette greit? :ninuskapus:    

Anonymkode: a257c...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...