Gå til innhold

Sprettrumpe........ og pene bein!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nei, Håvar, jeg beskriver ikke maskimal styrketrening... Som trener for sprintere og tidigere toppsprinter, tilknyttet toppidrettsetneret etc vet jeg hva _ det_ er;)

Byggere trener fra 6 til over tyve reps, det kommer an på hvilken type trening og retning de følger og hvilken periode de er i.

Sprintere bl.a vil være sterke, men lette, og trener 1-6 reps med eksplosiv bevegelse. Men tretter IKKE ut kroppen helt.

Utholdenhetsuvere trener også styrke, men trener med rundt 50% av maks....

ALLE toppidrettsutøvere må spise hver 4. time, men byggere tenker mer på kosthold enn andre, det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håvar: Kroppens naturlige tempo er lavintensitet. Uten at den beveger seg på det nivået, produserer den ikke alle de gode og vitkige hormonene og stoffene hodet og kroppen trenger. Nå er det slik at i vårt moderne samfunn sitter vi mye stille....

Det vi si at dersom man bare trener høyintensitet, går det ut over helsen på lang sikt!....

Byggerne på 70-80 tallet merket det da de døde som fluer. Det ble bedre da de begynte å trene utholdenhet også. (ja, vet det var mye dop da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvar

Mathias: Det jeg mente, var at å trene inntill 6 repetisjoner (gjerne i trappesystem) er kallt maksimal/eksplosiv styrke. 6-> repetisjoner er byggende. Men man bygger mest om man tar seg maks ut ved ca 12 repetisjoner.

Jeg har bare drevet med dette et par år... så kan vel fortsatt kalle meg en "nybegynner." Men jeg har lest ganske mye om temaet.

Vet du noe sted jeg kan lese om helsefaren ved å alltid trene høyintensitet?

Jeg trener også intervalltrening og da tar jeg alltid ut det jeg orker. Jeg er nesten like sliten etter disse treningene som etter styrketreninga.

Jeg vet at profesjonelle kroppsbyggere trener sesongbasert. Altså, de trener hele året, men trener mer intensivt kun i sesongen.

Uansett, Mathias, du er vel enig at man skal føle seg sliten etter ei trening? Og at de som er opptatt av slanking (som forsåvidt kan sies å være en form for kroppsbygging) burde være like opptatt av kosthold som kroppsbyggere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, Mathias, du er vel enig at man skal føle seg sliten etter ei trening? Og at de som er opptatt av slanking (som forsåvidt kan sies å være en form for kroppsbygging) burde være like opptatt av kosthold som kroppsbyggere?

Man produserer det gode kolesterolet bla.a kun ved lavintensitet. Det var det sammen md masse kjøtt som tok livet av byggerne før... Det ga alt for høyt kolesterolnivå...

Hvor du kan lese.. Vel.. Dette er ting jeg har lest meg til via studier og jobb. Leser du om fysiologi vil du nok plukke det opp. Du kan også tenke deg kroppen som en maskin som har to motorer. en stor og en liten. Den store er til dagli virke, den lille for å komme seg unna rovdyr og jakt. Den store er drives av fett, den lille av sukker....

Videre er forebyggende trening akkurat det; forebyggende. Ved å trene kun med høy intensitet _bellaster_ man jo kroppen ...

Ingen toppidrettsutøvere trener kun høyintensitet. Aktiv hvile som restitusjon etc får stadig mer plass.

Ang intensitet, så kommer det an på hva man vil oppnå med treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke hun skal stresse så mye med hvordan hun skal trene jeg da. Hvis hun liker å trene spinning, så er jo det kjempebra! Det viktigste er at man liker treningsformen, slik at det ikke blir for mye tiltak - og at det ikke blir så komplisert med husk ditt og husk datt...

Kjæresten min trener som han liker, men det som funket for ham er å spise litt hver 3. time - og husk frokosten. Da setter man nemlig i gang forbrenningen, og det er jo det man vil:) Spis normal mat hver 3. time (ikke stappmett, men ikke sulten heller da). Det er jo veldig enkelt! I tillegg til å trene det som er gøy!:)

Er dette helt feil tankegang? Jeg synes dette er fornuftig på normalt treningsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager dypt og inderlig at jeg la inn et laaangt innlegg som førte til mange innlegg som dessverre gir inntrykk av at trening er en komplisert affære. Dette var absolutt ikke min intensjon...

Jeg håper de av dere som har lest denne tråden og som er i startfasen i et treningsopplegg ikke kutter styrke- og utholdenhetstrening pga usikkerhet i forhold til om det gjøres feil osv. Det skal mye til for at noe er bortkasta. Finn en artig aktivitet og utfør på den måten dere synes er morsomst - ikke etter hva som i teorien er best. Det er stor forskjell på toppidrettsutøvere og vi vanlige som ikke trener for å stå øverst på en resultatliste.

Personlig synes jeg klatring er utrolig morsomt, men ifølge innleggene over er jo det ikke godt for noen ting. Allikevel bruker jeg mange timer i veggen - fordi det er GØY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mathias....

Personlig synes jeg klatring er utrolig morsomt, men ifølge innleggene over er jo det ikke godt for noen ting. Allikevel bruker jeg mange timer i veggen - fordi det er GØY!

I følge mine innlegg er klatring helt topp til mosjon og å bruke den store motoren! :)

Fysisk aktivitet, som er utrolig viktig i deg pga helsen, er ikke vanskelig. Trening for å oppnå et konkret fysisk resultat krever derimot litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvar

Joda, klattring er en kjempefin aktivitet det... som også gjør at du trener hele kroppen veldig effektivt. Det er klart at det er bra å bruke kroppen, uansett intensitet.

Med innleggene mine over, mente jeg egentlig å prøve å få fokus mer over på kosthold, som etter min mening er mye viktigere enn hvordan man trener, spesiellt viss man skal gå ned i vekt.

Dersom man skal opp i muskelmasse/nå et visst fysisk mål ved treningen, blir treningen like viktig som kostholdet.

Mathias... mener du at for mye høyintensiv trening kan være en faktor til at alle disse fotballspiller'ne faller om med hjerteinfarkt for tiden?

Har du noe forslag til hvordan en burde variere intensiteten på en fornuftig måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har trent intervalltrening gjennom løping på mølle (høy intensitet, gjerne 80-90%) gjennom hele vinteren, uten å lytte nok til kroppen? Resultatet? Mulig inflammasjon i lysken, og henvisning til fysioterapeut.

Mathias har tidligere gitt meg råd om å legge inn minst en dag i uken med lavintensitetstrening, med puls på rundt 50% av maks (pulsklokke er kjekt!), gjerne over tid, for eksempel en times gåtur. Det har jeg slurvet med, fordi jeg liker tempo...

Med påfølgende resultat.... :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvar

Hehe, kjenner meg igjen, Lilith.

Jeg trener 2 økter med intervall/ballspill pr uke ofte en kamp i tillegg. Pluss 4 økter styrketrening. Så det blir "hviledag" på de dagene jeg har trening med laget eller kamp... Kan liksom ikke skru ned intesiteten på lagtreningene (eller i kampene).

Vet ikke hvordan jeg skal kunne trene styrke uten å ta ut maks heller... Det kan hende at innsatsen blir litt lav innimellom, men... da hopper jeg heller over en styrke-økt.

Viss du har noen konkrete forslag Mathias, hadde jeg satt pris på det. Hva tror du om f.eks. å regulere intensiteten i perioder? F.eks. 2måneder med hard-trening, 1 måned med vedlikeholdstrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarteren her var ute etter "slanketips" for å si det rett ut. Jeg er ikke helt sikker på om det beste da er å konsentrere seg om slavisk intensitetsstyring siden gleden ved selve treningsøkta fort blir borte. Da blir fort treninga kun et slit som man MÅ gjøre for å bli tynn ikke noe man KAN gjøre fordi det er GØY. Jeg har vært borti folk som har kommet bort etter spinningtimer og sagt at de hater å trene spinning, men at det MÅ gjøres. (Burde jeg ta et hint som instruktør? :ler: )

Men jeg er selvsagt enig med deg i det du sier. Tidligere konkurrerte jeg selv og la selvsagt opp treninga helt annerledes enn nå da alt går på lyst. Det som kanskje er litt rart er at jeg kanskje kan yte mer nå enn jeg kunne som aktiv. Det tror jeg rett og slett har å gjøre med at jeg lytter mer til kroppen nå og lar meg ta en fridag om kroppen er på bånn. Nok et bevis på at man trenger hvile for å prestere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har noen konkrete forslag Mathias, hadde jeg satt pris på det. Hva tror du om f.eks. å regulere intensiteten i perioder? F.eks. 2måneder med hard-trening, 1 måned med vedlikeholdstrening?

Ang fotballspillerne så vet vi ikke... men man tror at langt flere enn vi aner er født med latente hjertefeil....

Periodisering er alfa og omega dersom man skal oppnå resultater. Men det krever kunnskap i hvordan man trener, hva og livsstil forøvrig.... Men grovt sette vil jeg anbefale hard, middels og lett uke. Så kan man dele inn en mnd i f eks H, L, M eller H, M , L eller H,H, L osv osv.... Det kommer an på hvor en er i et årssyklus... Skal en trene for å tåle mer trening, oppnå vekst, styrke, overskudd eller hva.....

Jeg hadde definitivt fått meg hjelp om jeg ville få resultater.. og det vil en ve når en trener så mye... ;) En par-tre timer med en personlig trener f eks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...